• iiidaa

Tomgångskörning

Jag bor på landet i en mellanstor by, här där jag har min gård ligger 5 gårdar ganska tätt varav ett hus som ligger ca 10-15 meter från mitt hus. Emellan våra hus finns deras in/utfartsväg.

Nu till problemet. Det händer ca 4-5 gånger i veckan att de startar sin bil och låter den stå på tomgång i 15- 30 minuter. Detta gör de allt från kl 6.00 på morgonen till eftermiddag/kväll.

Inte så värst trevligt å bli väckt kl 6.00 på morgonen och ligga å lyssna till deras jäkla bil, men de värsta är ju endå att de spyr ut avgaser på våran/andra grannarnas marken, det är ingen ny bil de har direkt. Jag har mitt trädgårdsland kanske 20 meter från vart de brukar ha sin bil och inte vill jag ha mina grönsaker fulla med gift! Och det kommer ju extra mycke skadliga ämnen när bilen är kall!!
    Lagras avgasgifter i marken? Eller vart tar de vägen?

Jag har kollat runt lite på internet och hittar många sidor där det står att tomgångskörning endast är tillåten i 1 minut i tätort, men hur är det för oss här på landet?

Vad ska man göra?

Då grannarna är relativt nyinflyttade ( har bott här sen sensommar förra året) vet jag inte om de har bilen igång på sommaren eller om det bara är nu när det varit kallt.

Hoppas på några goda råd och lite mer info om hur de hela fungerar!

Svar på tråden Tomgångskörning