• mammact

    Mammor med barn som har celiki fortsättningstråd

    Hej tjejer!

    Nu har tråden snart varit igång i två år och vi blir bara fler och fler. Kul och jag välkomnar nya som gamla att fortsätta diskutera allt kring celiki.

    Lite nyttiga sidor.

    matbak.blogspot.com/search/label/Glutenfritt

    www.schaer.com

    www.semper.se

    www.mixwell.com

    www.celiaki.se/

    glutenfrimat.se/

    restaurangguiden.se/start.aspx

    celiaki.forum24.se/

    hem.bredband.net/mssklovet/index2.htm

    www.dorimax.se

    För recept gå in på:

    glutensidan.blogg.se

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-27 18:49
    länk till förra tråden

    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39747359.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-10 17:42
    Oj få ser att jag skrivit celiki... menar såklart celiaki!!

  • Svar på tråden Mammor med barn som har celiki fortsättningstråd
  • castte41

    dinosarien 231
    Men hon äter väl inte degen. Är hon så känslig. På dagis så frågade de mig om min tjej kunde baka med playdoh. Hon visade ingen reaktion på mjölet. Vad jag vet så får man inga hudutslag av gluten. Men det kanske en del får

  • Kavat
    dinosaurien231 skrev 2009-05-11 20:07:36 följande:
    Hej alla! Vet inte om jag har skrivit här innan.... Jag har iaf en flicka på snart 4 år som nyligen fått diagnosen celaki! Idag ville hon att jag skulle göra egen playdooh lera till henne som vi gjort så många gånger förr! Men hur gör man nu när hon inte tåler gluten? Kan man göra den på vanligt mjöl ändå? Eller ska man göra på glutenfritt? Hur gör ni andra? Tacksam för svar!
    Hej! Jag har gjort deg på glutenfritt. Blev helt ok det med. Lite i kladdigaste laget om man håller på länge, men då får man tillsätta mer mjöl.
    Kanske att man skulle testa med lite fiberhusk i nästa gång. Men gissar att det kanske blir ännu bättre med gf med vetestärkelse om det tåls.

    (Recept finns i min sädesslagsblogg på min variant). Min son äter ju fortfarande om han hinner.
  • dinosaurien231
    Kavat skrev 2009-05-11 21:02:56 följande:
    Hej! Jag har gjort deg på glutenfritt. Blev helt ok det med. Lite i kladdigaste laget om man håller på länge, men då får man tillsätta mer mjöl. Kanske att man skulle testa med lite fiberhusk i nästa gång. Men gissar att det kanske blir ännu bättre med gf med vetestärkelse om det tåls.(Recept finns i min sädesslagsblogg på min variant). Min son äter ju fortfarande om han hinner.
    Tack för ditt svar Ska kolla in din blogg och se om jag hittar receptet!
  • lolo21

    Hej!


    Min son är allergisk mo mjölkprotein, ägg och soja. Nu misstänks att jag inte tål laktos och gluten. Jag har under en längre tid reagerat negativt på mjölkprodukter och uteslutit allt fler ur kosten. Men detta med gluten är helt nytt. Jag ska till läkare i slutet av månaden, men de sa att de misstänkte gluten eller IBS. Och vad jag har förstått så mår många som har IBS bättre av en glutenfri diet. Så here we go! Jag är ute efter recept som går att kombinera med min sons alla allergier, men tror jag kan hitta mycket i bloggarna här ovan=)


    Tipsa gärna om "nybörjartips" om ni har några!

  • Teskedsmamman
    dinosaurien231 skrev 2009-05-11 20:07:36 följande:
    Hej alla! Vet inte om jag har skrivit här innan.... Jag har iaf en flicka på snart 4 år som nyligen fått diagnosen celaki! Idag ville hon att jag skulle göra egen playdooh lera till henne som vi gjort så många gånger förr! Men hur gör man nu när hon inte tåler gluten? Kan man göra den på vanligt mjöl ändå? Eller ska man göra på glutenfritt? Hur gör ni andra? Tacksam för svar!
    Jag gör på vetemjöl, sonen har inte hudceliaki och är 3½ så han förstår att han inte får äta den, jag gör på citronsyra istället för alun så det gör inte så där jättemycket om de äter den...
    Fick 3 killar på 3½ år ☆ tesked.blogspot.com/virkaholic.blogspot.com/
  • Sagomamma

    Ni här inne kanske vet?
    Jag har fått för mig att man kollar upp laktosintolerans genom laktosbelastning, men vår läkare tog blodprover på min dotter, 5 år? En jäkla massa dessutom - från både fingrar och arm.
    Vi sökte inte för något annat än att vi misstänkte laktosintolerans. Vad tror ni experter?

  • lolo21

    Sagomamma: Nu är jag ingen expert, men de tog väl blodprov för att kolla om din dotter han antikroppar mot laktos? Iaf gjorde de så på min son för att kolla mjölkproteinallergi. Nu var han så liten när det gjordes att de sällan visar resultat på blodprov, så läkarna ställde diagnos på symtom.
    Men om det skulle visa på blodprovet så vet ni ju med större säkerhet. Om inte så kan ni ju utesluta på försök och se om det blir bättre, och så får väl läkarna ställa diagnos på symtom även i ert fall isf.
    Lycka till!

  • Teskedsmamman
    Sagomamma skrev 2009-05-12 09:54:39 följande:
    Ni här inne kanske vet? Jag har fått för mig att man kollar upp laktosintolerans genom laktosbelastning, men vår läkare tog blodprover på min dotter, 5 år? En jäkla massa dessutom - från både fingrar och arm. Vi sökte inte för något annat än att vi misstänkte laktosintolerans. Vad tror ni experter?
    Laktos utreds genom blodprov först och främst (inte överallt men här i alla fall), min egna intolerans är inte testad, läkaren sa att om jag mår bättre utan laktos och blir dålig när jag får i mig så behövs det inte utredas, då är det så.
    Mina 3 söner är testade, 2:an och 3:an visade tydliga provsvar på laktosintolerans, dessutom homozygot laktosintoleranta så de har ärvt det från både mig och maken, misstänker iom det provsvaret att de är gentestade dessutom.

    1:an visade ingen laktosintolerans på sitt prov, men vi utförde ändå test med att utesluta laktos ur kosten och han blev bra, så han blev diagnosticerad laktosintolerant genom att han blev bra utan laktos, fast han inte visat nåt på testerna.

    Min Celiaki-unge *kärleksfullt menat* var ungefär likadan, blodprovet var kraftigt förhöjt, men biopsin påvisade inga celiakiskador. Så vi uteslöt gluten under 3 mån och han blev bra och halterna antikroppar sjönk, det är det som hans diagnos är grundad på.
    Fick 3 killar på 3½ år ☆ tesked.blogspot.com/virkaholic.blogspot.com/
  • Sagomamma
    Teskedsmamman skrev 2009-05-12 10:58:19 följande:
    Laktos utreds genom blodprov först och främst (inte överallt men här i alla fall), min egna intolerans är inte testad, läkaren sa att om jag mår bättre utan laktos och blir dålig när jag får i mig så behövs det inte utredas, då är det så.Mina 3 söner är testade, 2:an och 3:an visade tydliga provsvar på laktosintolerans, dessutom homozygot laktosintoleranta så de har ärvt det från både mig och maken, misstänker iom det provsvaret att de är gentestade dessutom.1:an visade ingen laktosintolerans på sitt prov, men vi utförde ändå test med att utesluta laktos ur kosten och han blev bra, så han blev diagnosticerad laktosintolerant genom att han blev bra utan laktos, fast han inte visat nåt på testerna.Min Celiaki-unge *kärleksfullt menat* var ungefär likadan, blodprovet var kraftigt förhöjt, men biopsin påvisade inga celiakiskador. Så vi uteslöt gluten under 3 mån och han blev bra och halterna antikroppar sjönk, det är det som hans diagnos är grundad på.
    Tack! Så du menar att eftersom vi uteslutit laktos i min flickas kost och hon blivit bra av det, så kan läkaren ställa diagnos enbart grundat på det? (Om nu testerna inte skulle visa något)
    Det är nämligen så att förskolan kräver läkarintyg på intoleransen för att ge laktosfria produkter vid maten.
  • Kavat
    lolo21 skrev 2009-05-12 09:33:04 följande:
    Hej! Min son är allergisk mo mjölkprotein, ägg och soja. Nu misstänks att jag inte tål laktos och gluten. Jag har under en längre tid reagerat negativt på mjölkprodukter och uteslutit allt fler ur kosten. Men detta med gluten är helt nytt. Jag ska till läkare i slutet av månaden, men de sa att de misstänkte gluten eller IBS. Och vad jag har förstått så mår många som har IBS bättre av en glutenfri diet. Så here we go! Jag är ute efter recept som går att kombinera med min sons alla allergier, men tror jag kan hitta mycket i bloggarna här ovan=) Tipsa gärna om "nybörjartips" om ni har några!
    Hej!
    Jag har bara en liten fundering hur han får i sig laktos, genom medicin? För annars så finns det ju inte om han äter mjölkproteinfritt?
    För om han har mjölkproteinallergi och han fortfarande får i sig en viss del protein så kan det vara det som ställer till det. Det är en balansgång det där men man kan reagera på spår av, inte helt ovanligt.
    Så om fallet är så att han får i sig mjölkprotein så vore det kanske idé att helt ta bort allt först.

    Min son har allergi mot mjölk, ägg, soja och alla sojasläktingar, speciellt guarkärnmjöl E412, som finns i det mesta naturligt glutenfria som inte innehåller vetestärkelse och han är dessutom allergisk mot vete, havre - sädesslagen. Detta är inte en helt ovanlig kombination av allergier. Finns ett gäng i sädesslagsallergitråden och allergitråden som är länkad i min pres.

    Sen är min fundering är hur restrektiva ni är mot sojasläktingarna. Enligt livsmedelsverket så tycker de knappt det är värt att kommentera på sin hemsida liksom flertalet läkare inte verkar ha koll.
    MEN de flesta av de barn jag kommit i kontakt med (och det är en hel drös nu) som har sojaallergi reagerar även på guarnkärnmjöl (finns som stabiliseringsmedel i GBs isglassar, mjölkfria gröten Sinlac, vissa kokosmjölker osv) De flesta klarar sojalectin, men samma där, är man superkänslig så funkar inte heller det. Carlshamn har en del produkter utan som är toppen. Du kan läsa mer i min sojablogg.

    Sen bör du inte ta bort gluten ur kosten innan de har tagit blodprov på honom och gjort en ev. biopsi.
    Men var stenhård på att utesluta mjölkprotein och ävan alla sojasläktingar och se om det gör någon skillnad.

    IBS.. Jag skrattar lite åt det, för det är vad de verkar säga när de inte vet vad de ska ge för diagnos, det var vad läkaren misstänkte på mig med när jag sökte (gluten och laktos..) Så för det mesta finns det nog bakomliggande orsaker, t.ex mat som inte tåls.

    Angående recept, så innehåller ju många av glutenrecepten även ägg eller vetestärkelse eller guarkärnmjöl.. Så det är lite lurigt att hitta rätt. Men kolla gärna i mina bloggar och välkommen in till de andra trådarna, bl.a Blå Myran har en hel drös med bra recept.
    Men som sagt, uteslut inte gluten om inte läkaren kollat upp honom ordentligt.

    En annan sak, är det sädesslagsallergi han har så kan man ibland se det på patchtest/lapptest (står även om det i min blogg). Det visade inte på några blodprov RAST eller prick på min son.

    Oj, det här blev långt. Sorry om jag svävade ut...
Svar på tråden Mammor med barn som har celiki fortsättningstråd