• KimKatt

    Nekad inresa pga att man inte kan ta visst vaccin.

    Då vi nu har vår ansökan i Nigeria så har vi nu börjat vaccinera oss. Ett av vaccinen man bör ta är det mot gula febern. Vid mitt besök på vaccinationskliniken berättade jag att jag var lite överkänslig mot ägg. Då är det tydligen så att denna klinik i detta fall har en generell regel som säger att om man har det minsta överkänsliget så ger dom inte detta vaccin och man får i stället ett intyg som enl dem ska gälla. Till saken hör att vår adoptionsorganisation hävdar att man måste ta detta annars får man inte visum och blir med andra ord inte insläppt i landet. Jag försökte då ordna så att en allergimottagning kunde hjälpa mig med detta, dvs att jag köpte ut vaccinet och tog det med mig och de fick ge mig det under tillsyn. Då kan man ju tycka att slutet gott allting gott.

    Men helt plötsligt så får denna mottagning för sig att de måste ha en remiss. Detta visade sig inte helt lätt... Kliniken vägrar skriva en remiss då de gjort bedömningen att jag inte bör ta vaccinet och de fortsätter hävda att det inte behövs då jag har fått ett intyg. Snacka om att hamna mitt i mellan ( Jag själv är egentligen inte så orolig för att det ska hända något om jag tar det här vaccinet och egentligen bryr jag mig inte så mycket om att ta det heller då det i dag är en mkt ovanlig sjukdom. Det enda jag bryr mig är att jag inte vill hamna i den situationen där jag blir nekad visum. Nåja, nu ska min adopt.org prata med ambassaden så får vi väl se om det inte kan lösa sig. Jag kan ju dessutom inte var den enda med ett intyg då detta vaccin inte heller ges till dem med mycket eksem eller som är gravida. Finns det någon här som varit med om något liknande? Alltså inte kunnat ta visst vaccin och fått ett intyg. Fick ni några problem av det?

  • Svar på tråden Nekad inresa pga att man inte kan ta visst vaccin.
  • Cerdrica

    Det här är ju helt otroligt! Ni känner ingen läkare som kan skriva remissen? Allt kan ju inte strula för det här. Håller verkligen tummarna för att det löser sig.

  • MammaBarnFamilj

    Du menar alltså att du har tagit vaccinet men får inte intyg på detta för att kliniken som gett dig vaccinet "klantat sig" med att begära remiss innan detta togs? Då är det inte ditt fel, utan kliniken som gjort bort sig. Dvs du kan göra en anmälan om detta hos socialstyrelsen. "Hota" med det så blir det nog fart på kliniken i fråga. De HAR gett dig vaccinet utan remiss och det har du kvitto på och antagligen fick du ett vaccinationskort (?) eller var det vaccinationskortet de vägrade ge dig? Hursomhelst ring socialstyrelsen tycker jag. Eller säg att du tänker göra detta. Ngt kommunikationsfel eller fel i rutinerna har det blivit och det är de väl medvetena om. Därför vill de inte ge dig intyget för det skulle visa på deras miss.

  • Emeli

    Om jag förstår TS rätt har hon ännu inte fått vaccinet. Stämmer det?

    Ett av mina barn är också allergisk mot ägg, och kan heller aldrig få vaccin som är framställt på hönsägg. I vårt fall har det gällt influensavaccin.

    Det kan ju tänkas att allergimottagningen vågar ge dig vaccinationen eftersom de har större resurser att ta hand om dig om du skulle få en kraftig allergisk reaktion. Om de vill ha remiss får du förska skaffa dig en sådan på något sätt. Kolla med vårdcentralen. Vaccinationscentralen vill ju inte skriva någon med hänvisning till att vaccination inte ska behövas. Det är möjligt att de har rätt, men i det här läget vill man ju inte chansa. Bra att ni kollar med ambassaden. Berätta gärna hur det går. Detta är ju en liten men väsentlig detalj när det gäller val av land. Man vill ju inte bli nekad inresa av en sådan anledning.

    Det här är inget anmälningsärende till socialstyrelsen. Du har inte blivit felbehandlad av vaccinationscentralen, tvärtom, De har varit försiktiga, och försiktighet kan man inte klandras för. Allergimottagningen har remisstvång, och det kan man heller inte anmäla. Lägg inte kraft på det.

    Hoppas det löser sig för dig.

  • Pulkåkarn

    Ha, ha, jag vill se den vårdinrättning som vill "testa" och ge om man verkligen befarar en anafylaktiskt chock. Det vill nog ingen ta på sig. En fullt utvecklad reaktion är inget som allergimottagningen tar hand om. Du får väl helt enkelt ge dig vaccinet självt i väntrummet på akuten .
    Hur allergisk är du? Undviker du allt som har minsta ägg i sig? Ett intyg låter bra tycker jag om du verkligen är mkt allergisk och tidigare haft allvarlig reaktion.

  • KimKatt

    Tack allihop för era svar och engagemang. Om det nu skulle vara så att jag måste ta vaccinet har min tanke varit att försöka få en remiss från en annan läkare. När det gäller Allergimottagningen så luktar det snarare kostnader än något annat. Nej, jag är inte jätteallergisk. Åtminstone inte mer än att jag ska undvika ägg i kokt eller stekt form. Det handlar snarare om en princip från vaccinationskliniken än något annat: de har en generell regel om detta. De vill inte ta ansvar för att det ev händer något.

    Just nu avaktar jag vad adopt.organisationen säger och hoppas på det bästa. Som sagt var så kan ju inte jag vara den första som söker visum som inte kan ta denna spruta. Jag är i alla fall glad för att vi bestämde oss för att starta med vaccineringen redan nu för det hade inte varit roligt att stå med detta dilemma två veckor innan man ska resa. Nu finns det ju tid att reda upp detta. Den där med att ta vaccinet själv i väntrummet på akuten var bra Har även haft vilda tankar på att uppsöka en annan klinik och helt enkelt inte nämna något

    Jag lovar att återkomma och berätta om fortsättningen.

  • mammamys06
    KimKatt skrev 2009-03-29 00:43:38 följande:
    Tack allihop för era svar och engagemang. Om det nu skulle vara så att jag måste ta vaccinet har min tanke varit att försöka få en remiss från en annan läkare. När det gäller Allergimottagningen så luktar det snarare kostnader än något annat. Nej, jag är inte jätteallergisk. Åtminstone inte mer än att jag ska undvika ägg i kokt eller stekt form. Det handlar snarare om en princip från vaccinationskliniken än något annat: de har en generell regel om detta. De vill inte ta ansvar för att det ev händer något. Just nu avaktar jag vad adopt.organisationen säger och hoppas på det bästa. Som sagt var så kan ju inte jag vara den första som söker visum som inte kan ta denna spruta. Jag är i alla fall glad för att vi bestämde oss för att starta med vaccineringen redan nu för det hade inte varit roligt att stå med detta dilemma två veckor innan man ska resa. Nu finns det ju tid att reda upp detta. Den där med att ta vaccinet själv i väntrummet på akuten var bra Har även haft vilda tankar på att uppsöka en annan klinik och helt enkelt inte nämna något Jag lovar att återkomma och berätta om fortsättningen.
    Men om du nu kan tänka dig att ta sprutan och vågar det trots risken för att bli akut dålig, kan du inte söka dig till en annan vaccinationsmottagning och inte säga att du är allergisk, låtsas som om du inte vet om det, du får sprutan och sedan håller du dig efteråt nära akuten eller liknande så om du märker att något är på gång, lätt kan få akut vård fort....för då har du ju fått den och "skadan är ju redan skedd" kramis
    Störst av allt är kärleken
  • KimKatt
    mammamys06 skrev 2009-03-29 08:27:14 följande:
    Men om du nu kan tänka dig att ta sprutan och vågar det trots risken för att bli akut dålig, kan du inte söka dig till en annan vaccinationsmottagning och inte säga att du är allergisk, låtsas som om du inte vet om det, du får sprutan och sedan håller du dig efteråt nära akuten eller liknande så om du märker att något är på gång, lätt kan få akut vård fort....för då har du ju fått den och "skadan är ju redan skedd" kramis
    Om det skulle visa sig att jag måste ta vaccinet så är det isf det som är mitt enda val. Annat är isf otänkbart då jag annars inte får resa in i landet. Nåja, jag har gott hopp till att det löser sig innan det ska ha gått så långt. Annars så får det bara lösa sig på något sätt, spelar ingen roll hur.
  • Emeli

    Hur brukar du reagera om du av misstag skulle råka få i dig ägg? När hände det senast? Jag frågar eftersom bl.a. äggallergi ibland mildras med tiden, eller till och med växer bort. Mitt barn kan numera äta äggula, men är fortfarande måttligt allergisk mot äggvita, men när h*n var liten var h*n kraftigt allergisk mot båda. De har gjort s.k. provokationstest på barnsjukhuset med full beredskap att ta hand om en kraftig reaktion. Dessförinnan tog de blodprov där de kollade halten av immunglobuliner (tror jag - minns inte exakt vad provet hette ) och som gav svar på hur kraftig allergin var. Eftersom värdena då var måttliga vågade man sig på provokationstestet.

    Jag tycker inte att du ska ta vaccinationen och samtidigt mörka din allergi och bara hoppas på det bästa. Något man har sprutat in i kroppen kan man inte få ut igen. En allergisk reaktion kan bli mycket kraftig och i värsta fall livsfarlig. Försök i stället att få en tid så snabbt som möjligt hos en allergolog som kan göra en bedömning av din allergi och riskerna med vaccinationen. Eventuellt kan de ge dig sprutan om de samtidigt ger dig cortison eller har omedelbar beredskap att ta hand om dig. Jag skulle ALDRIG chansa. En allergisk reaktion kan komma mycket snabbt.

    Bra att du skriver om detta här. Jag tror inte att du är ensam om att vara allergisk bland blivande adoptivföräldrar. Det finns säkert fler som kan komma att hamna i samma situation. Ditt inlägg visar också på vikten av att börja vaccinera sig i GOD TID. Lycka till!

  • mammamys06
    Emeli skrev 2009-03-29 13:30:47 följande:
    Hur brukar du reagera om du av misstag skulle råka få i dig ägg? När hände det senast? Jag frågar eftersom bl.a. äggallergi ibland mildras med tiden, eller till och med växer bort. Mitt barn kan numera äta äggula, men är fortfarande måttligt allergisk mot äggvita, men när h*n var liten var h*n kraftigt allergisk mot båda. De har gjort s.k. provokationstest på barnsjukhuset med full beredskap att ta hand om en kraftig reaktion. Dessförinnan tog de blodprov där de kollade halten av immunglobuliner (tror jag - minns inte exakt vad provet hette ) och som gav svar på hur kraftig allergin var. Eftersom värdena då var måttliga vågade man sig på provokationstestet.Jag tycker inte att du ska ta vaccinationen och samtidigt mörka din allergi och bara hoppas på det bästa. Något man har sprutat in i kroppen kan man inte få ut igen. En allergisk reaktion kan bli mycket kraftig och i värsta fall livsfarlig. Försök i stället att få en tid så snabbt som möjligt hos en allergolog som kan göra en bedömning av din allergi och riskerna med vaccinationen. Eventuellt kan de ge dig sprutan om de samtidigt ger dig cortison eller har omedelbar beredskap att ta hand om dig. Jag skulle ALDRIG chansa. En allergisk reaktion kan komma mycket snabbt. Bra att du skriver om detta här. Jag tror inte att du är ensam om att vara allergisk bland blivande adoptivföräldrar. Det finns säkert fler som kan komma att hamna i samma situation. Ditt inlägg visar också på vikten av att börja vaccinera sig i GOD TID. Lycka till!
    Jag menade ju självklart inte att hon skulle utsätta sig för stor fara, vad jag menade var att som hon uttryckte det tidigare att hon inte alls var så jätteallergisk mot ägg och jag tolkade henne som att hon inte själv trodde hon skulle reagera särskilt mycket. TS är min vän och jag skulle ju aldrig rekommendera henne att göra något som skulle kunna äventyra hennes liv. Vill bara klargöra det
    Störst av allt är kärleken
  • KimKatt
    Emeli skrev 2009-03-29 13:30:47 följande:
    Hur brukar du reagera om du av misstag skulle råka få i dig ägg? När hände det senast? Jag frågar eftersom bl.a. äggallergi ibland mildras med tiden, eller till och med växer bort. Mitt barn kan numera äta äggula, men är fortfarande måttligt allergisk mot äggvita, men när h*n var liten var h*n kraftigt allergisk mot båda. De har gjort s.k. provokationstest på barnsjukhuset med full beredskap att ta hand om en kraftig reaktion. Dessförinnan tog de blodprov där de kollade halten av immunglobuliner (tror jag - minns inte exakt vad provet hette ) och som gav svar på hur kraftig allergin var. Eftersom värdena då var måttliga vågade man sig på provokationstestet.Jag tycker inte att du ska ta vaccinationen och samtidigt mörka din allergi och bara hoppas på det bästa. Något man har sprutat in i kroppen kan man inte få ut igen. En allergisk reaktion kan bli mycket kraftig och i värsta fall livsfarlig. Försök i stället att få en tid så snabbt som möjligt hos en allergolog som kan göra en bedömning av din allergi och riskerna med vaccinationen. Eventuellt kan de ge dig sprutan om de samtidigt ger dig cortison eller har omedelbar beredskap att ta hand om dig. Jag skulle ALDRIG chansa. En allergisk reaktion kan komma mycket snabbt. Bra att du skriver om detta här. Jag tror inte att du är ensam om att vara allergisk bland blivande adoptivföräldrar. Det finns säkert fler som kan komma att hamna i samma situation. Ditt inlägg visar också på vikten av att börja vaccinera sig i GOD TID. Lycka till!
    Jag har egentligen bara testat små mängder "rent" ägg och det har inte gett mig några kraftiga reaktioner men däremot kan jag ju konstatera då jag går i genom vår kost att vi ju faktiskt äter en hel del som innehåller ägg. Nej, det är väl klart att man aldrig ska chansa om det gäller livet men chansen känns egentligen inte så stor i mitt fall. Detta handlar ju mer om att vaccinationskliniken har en generell regel och inte vill chansa. Men, men vi får väl se vad ambassaden säger. Vi kommer ju faktiskt i från ett land där sjukdomen inte finns och vi kommer heller inte att resa runt i Afrika. Det kan ju tom vara så att man har bättre chanser att få intyget godkänt om man är ute i tid och frågar och tar det genom adopt.org.
  • KimKatt
    mammamys06 skrev 2009-03-29 14:46:33 följande:
    Jag menade ju självklart inte att hon skulle utsätta sig för stor fara, vad jag menade var att som hon uttryckte det tidigare att hon inte alls var så jätteallergisk mot ägg och jag tolkade henne som att hon inte själv trodde hon skulle reagera särskilt mycket. TS är min vän och jag skulle ju aldrig rekommendera henne att göra något som skulle kunna äventyra hennes liv. Vill bara klargöra det
    Jag tog det heller inte så. Min tolkning var att du försökte hjälpa till och ge mig råd.
  • mammamys06
    KimKatt skrev 2009-03-29 15:39:29 följande:
    Jag tog det heller inte så. Min tolkning var att du försökte hjälpa till och ge mig råd.
    hihihi, bra, jag läste inlägget igen och tänkte, men gud, kan ju tolkas som att jag önskar livet ur dig Massor med kramar C
    Störst av allt är kärleken
  • Kalinka

    Jag har haft kollegor som har varit måttligt äggallergiska men som fått ta influensavaccin på infektionsmottagningen och sedan fått stanna kvar 30-60 min ifall de skulle få en reaktion. Det är ändå väldigt små mängder ägg i influensavaccin. Jag är lite osäker hur mängden skiljer sig från Gula febern-vaccin.

    Har du kollat med infektionsmottagningen?

  • KimKatt
    Kalinka skrev 2009-03-29 16:07:01 följande:
    Jag har haft kollegor som har varit måttligt äggallergiska men som fått ta influensavaccin på infektionsmottagningen och sedan fått stanna kvar 30-60 min ifall de skulle få en reaktion. Det är ändå väldigt små mängder ägg i influensavaccin. Jag är lite osäker hur mängden skiljer sig från Gula febern-vaccin.Har du kollat med infektionsmottagningen?
    Tack Kalinka! Det var en bra idé. Nej men vi får ha det i åtanke om det är så att det blir tvärt nej.
  • MamaSonate

    Min väninna åkte gravid till Nigeria helt utan vaccinationer och min man tog Gula Febern men ingen kontrollerade om han hade tagit den! Så jag tycker det borde fungera utan.

  • Amine

    KimKatt jag tycker att din vaccinationsmottagning gör rätt i att nte ge dej vaccinet, antagligen har dom inte möjlighet varken att övervaka eller på ett säkert sätt ta hand om den reaktion som kan bli resultatet, däremot är det ju helt absurt att dom inte remitterar dej vidare.

    Sen är det klart att man kan chansa och åka i alla fall men det är inte helt ovanligt att man faktiskt kollar vaccinationsdokument vid gränsen.

  • mammamys06
    KimKatt skrev 2009-03-29 17:06:57 följande:
    Tack Kalinka! Det var en bra idé. Nej men vi får ha det i åtanke om det är så att det blir tvärt nej.
    Ja, Infektionskliniken är en jättebra idé! Vi tog våra vaccin där när vi skulle hämta sonen i Vietnam. De har ju möjlighet att ta hand om dig där om något skulle hända, de är så förstående och bra, i alla fall i Göteborg
    Störst av allt är kärleken
  • KimKatt
    MamaSonate skrev 2009-03-29 18:44:09 följande:
    Min väninna åkte gravid till Nigeria helt utan vaccinationer och min man tog Gula Febern men ingen kontrollerade om han hade tagit den! Så jag tycker det borde fungera utan.
    Men var det för att din man skulle ha visum till Nigeria? När man ansöker om visum hos ambassaden måste man nämligen skicka med sitt vaccinationskort. Men tack för ditt svar för det ger mig definitivt mer hopp om att det ska lösa sig. Det blir ju ett orosmoment. Men å andra sidan så är det just det som adopt.org. inte tycker att det ska behöva bli så jag hoppas att det ger mig den hjälp jag ev behöver.
  • MamaSonate

    Kollade just med min man en gång extra, han hade visum då han har EU-pass men ingen frågade efter hans vaccinationer. Och min väninna är svensk, hon åkte dit gravid utan några vaccinationer. Ingen som frågade henne heller. Min man sa att de inte är så noga med detta, så jag tror du borde klara det utan gula febern.

    Jag kan dubbelkolla med min väninna också, skriver när jag frågat henne.

  • KimKatt
    MamaSonate skrev 2009-03-30 19:09:07 följande:
    Kollade just med min man en gång extra, han hade visum då han har EU-pass men ingen frågade efter hans vaccinationer. Och min väninna är svensk, hon åkte dit gravid utan några vaccinationer. Ingen som frågade henne heller. Min man sa att de inte är så noga med detta, så jag tror du borde klara det utan gula febern.Jag kan dubbelkolla med min väninna också, skriver när jag frågat henne.
    Tack så gulligt av dig!
Svar på tråden Nekad inresa pga att man inte kan ta visst vaccin.