• Anonym (Suck..)

Amning - störe grepp? Hjälp :-(

Min lille son på 4 veckor tar alldeles för litet tag om bröstet vid amningen, jag försöker träna honom till att ta större tag men han öppnar lixom inte munnen mer och ligger mest och tittar undrandes på mig. Har även försökt med tekninkerna som MVC + BVC rekommenderat men det går lixom inte, han tar lika litet tag iallfall.
    Utöver det så håller han rätt med munnen och så.. men hur får jag honom att gapa ordentligt? (Utan att han gråter då förståss)..

• Svar på tråden Amning - störe grepp? Hjälp :-(
  • Anonym (Suck..)

Ingen?

• Tygtiiger

Svårt att få honom att gapa större. Lägg honom enligt konstens alla regler - mage mot mage, med hans näsa i höjd med din bröstvårta, och vänta. Han kommer att snutta, smacka, hugga efter bröstet, slicka på det, titta på dig osv (gör det när han är hungrig), men så fort du ser att han gapar stort så ska du snabbt och med kraft trycka honom hårt mot bröstet, så att han inte hinner bita ihop, helst med sådan kraft och fart att han gapar ännu lite mer för att han får munnen knökfull. TJOFFA!

• Anonym (Suck..)

Haha ok ska försöka, det gör bara så ont när han hinner gripa tag om bröstvårtan i väntan på det stora gapet och inte har ett bra grepp. Tack för svar

• j 3 n N y

Hade precis samma problem med min dotter, hennes lilla grepp gav mig blödande sår på bröstvårtorna (ryser när jag tänker tillbaka till det) vilket resulterade i att jag började med amningsnappar som löste problemet för mig. Att det sen var lite struligt att vänja henne av med "silikontutten" är en annan historia... Har väl inga bra tips men önskar dig lycka till såklart!

M♥LLY 080901 ~klutt.blogspot.com~
  • Anonym (Suck..)

Tack sjögurkan! Jag hade amningsnapp men han sög så hört att bröstvårtan kom ut ur de fyra små hålen framtill och skavde något otroligt så det blödde. Nu har jag avvänjt honom från det och försöker på ny kula, kanske därför han greppar så dåligt?

• j 3 n N y
    Anonym (Suck..) skrev 2009-03-31 00:07:21 följande:
    Tack sjögurkan! Jag hade amningsnapp men han sög så hört att bröstvårtan kom ut ur de fyra små hålen framtill och skavde något otroligt så det blödde. Nu har jag avvänjt honom från det och försöker på ny kula, kanske därför han greppar så dåligt?
    Ajajaj! Låter inte skönt alls... Ja, de får ju lite annat grepp med amningsnappen, hoppas han snart fattar hur han ska göra i alla fall!
  • Anonym (Suck..)

Idag gick det bättre men vågar inte ta ut segern i förskott. Tack till er för tips och svar! =)

• Tygtiiger

Vad roligt att det går bättre! Ge inte upp, tänk på att det ibland tar tid att lära sig amma, försök att vara så utvilad och välmatad som du kan så att du verkligen orkar ta loss honom varje gång han tar fel och låta honom börja igen.

• Anonym (Suck..)

Hej alla rara som svarat!
    Jag har upptäckt att bröstet har fått svamp och behandlar det nu med Vichy-mineralvatten.
    Det gjorde fruktansvärt ont och hade en stålande/ilande smärta i bröstet. Jag fortsätter pumpa och ge på flaskan som är gröstformad och gör övningar med lillen vid varje matningstillfälle. Ska idag ringa Amningcentrum och försöka få en tid för hjälp, har bestämt mig för att göra allt vad jag kan för att få det att fungera och skulle det inte göra det så tänker jag pumpa pumpa pumpa så han åtminstonde får min mjölk. Ger honom utöverdet så mycket närhet jag bara kan, ligger hud mot hud och låter honom somna in så eller bara mysa.. jag hoppas det är tillräckligt, är så rädd att jag berövat honom på närhet nu när jag inte kunnat amma honom på ett tag.

• j 3 n N y

Men vilken otur med svampen... Har själv blivit skonad från det men haft en kompis som fick det i början. Som tur är verkar det vara ganska lätt att bota, men jag förstår att det känns jobbigt. Inte kul att ha ont.

Vilken kämpar-inställning du har! Bara genom att tänka på det viset har du vunnit mycket tror jag. Bra att du ringer amningscentralen, de kan ju verkligen allt om amning. Och du behöver inte vara rädd att ha berövat din son någon närhet, han mår som en prins bara han får ligga i din famn och nosa på din hud!

• Tygtiiger

TS: tänk på att pensla barnets mun med vichyvatten (tops eller ren pensel) och att koka alla nappar, vårtskydd etc. På bvc kan de pensla både dig och barn med ett blåfärgat medel som faktiskt funkar riktigt bra.

För mig var aldrig amning närhet eller mys, bara mat Gosa med din bebis utöver matningarna så räcker det alldeles, alldeles utmärkt.

• Anonym

Mina barn har alltid sugit bra men var snabb och tröka in hela bröstet när han gapar minsta lilla.

Svar på tråden Amning - störe grepp? Hjälp :-(