• Hoppentoss

    Matchning

    Hej!

    Vad betyder Matchning??

    Jag trodde det var det samma som barnbesked.

    Men i ett brev stod denna mening:

    "Dom är de medvetna om att ni har räknat med att det skulle ta ungefär ett år från matchning till barnbesked och de arbetar på så snabbt de kan."

    Vad betyder dennna mening?

    Kram Tossan

  • Svar på tråden Matchning
  • basketmia

    Om landet är Kina så är det så att man först matchas med ett barn, får tacka ja till att fortsätta adoptionen av just det barnet, sedan får man efter 2-4 veckor ett preliminärt ok. Sedan kommer det som kallas LOA dvs att hela ens stora mapp är godkänd i Kina och det är detta som är det egentliga barnbeskedet. Det brukar dock inte ta så lång tid som ett år. Jag räknar med ca 3 månader från vår matchning till LOA och då är våra papper inte granskade sedan tidigare i Kina.

  • Hoppentoss

    Så uppfattade vi med meningen.

    Tack för din tolkning,

    Kram Tossan


    basketmia skrev 2009-04-01 09:20:02 följande:
    Om landet är Kina så är det så att man först matchas med ett barn, får tacka ja till att fortsätta adoptionen av just det barnet, sedan får man efter 2-4 veckor ett preliminärt ok. Sedan kommer det som kallas LOA dvs att hela ens stora mapp är godkänd i Kina och det är detta som är det egentliga barnbeskedet. Det brukar dock inte ta så lång tid som ett år. Jag räknar med ca 3 månader från vår matchning till LOA och då är våra papper inte granskade sedan tidigare i Kina.
  • morgonsolan

    Ring och prata med AC och fråga vad de menar! Matchning, i min värld, är precis som basketmia menar att det finns ett aktuellt barn till er, som kan bli erat. Mycket märkligt om det skulle ta ett år mellan matchning och ett officiellt bb av samma barn..

    Meddela gärna hur det går!!!

  • sari

    Det finns en hel del ord/utryck som är landspecifika i adoptionsvärlden. I Kina som jag känner till bäst så talar man lid, inlogg matchning och matchingroom m.m. När man matchar i Kina så tas handlingarna till matchingroom tillsammans med olika barns handlingar och barn matchas ihop med föräldrar. Kort därefter skickas barnbeskeden iväg. Andra länder har säkert andra begrepp och matchning kanske inte betyder exakt samma sak. Taiwan och Indien har väl t.ex väldigt lång till mellan att man utsees till föräldrar till ett specifikt barn = lång väntan på resebesked. Men ett års väntan på resebesked efter att man utsetts till föräldrar (matchats) har jag aldrig hört talas om.

Svar på tråden Matchning