Vanligt att en 10-åring sminkar sig?
Jag har alltid varit tidigt utvecklad. När jag var 6 år började jag få hormonsprutor för att inte få mensen då. Så när jag var 10 var jag redan fullt utvecklad med bröst och hade mens. Var mitt uppe i puberteten och läste "Frida" och "Veckorevyn". Sminkade mig då varje dag. Även när jag skulle till skolan. Kom ihåg att jag hade mascara och läppglans och "DATE" parfym med vaniljlukt. Alltså inte jättemycket smink men ändå lite. Såg inte ut som en påskkärring. Tyckte jag var fin. Ibland drog jag på för mycket smink men då hjälpte min mamma mig så att jag inte skämde ut mig totalt. Hon var väl inte jätteförtjust att jag sminkade mig men jag ärglad att hon lärde mig att sminka mig ordentligt istället för att förbjuda. Jag hade kompisar som inte fick sminka sig och dom gjorde det ändå- på toaletten när dom kommit till skolan.
Tycker det är helt okey att 10 åringar sminkar sig. MEN det får inte vara för mycket. När jag var 10 år hade jag acne (var som sagt i puberteten) MEN dom flesta 10 åringar har inte det och behöver då ingen foundation enligt mig för dom har för det mesta bra hy. Möjligen svagt färgad hudkräm. Och som sagt- läppglans och mascara men inte en massa smink så dom ser "övermsinkade" ut.