• mee79

ni som fött i Lund!!

Jag är en Malmöbo med BF 21 maj, och har efter många om och men bestämt mig för att föda i Lund. Dels för att de e så otroligt rörigt på UMAS för tillfället, men huvudskälet är att pat. hotellet är stäng.
    Tänkte nu höra med er som fött i Lund vad man behöver ha med sig?? verkar va så olika på olika förlossningar.
    behöver man ta med sig bindor/blöjor m.m. om man går direkt till patient hotellet?
    sen tänkte jag såklart höra hur det är att föda i lund, ni som har erfarenhet kan väl berätta??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-01 21:43
    hade varit trevligt om bara dom som hade relevanta svar skriver här, inte dom som ifrågasätter varför man väljer den bästa vården när man har möjligheten att välja!
  • Svar på tråden ni som fött i Lund!!
  • h80

Jag födde i Lund för 6 månader sen och bodde på patienthotellet. Det var toppen, både på förlossningen och på pat.hotellet. Det är inte katastrof om du glömmer något, eftersom det finns ett apotek i samma hus. Vi hade för lite tvättlappar med oss t.ex.

De har barnvagnar som man kan låna om man vill gå ut och gå, det tyckte jag var toppen. Så man behöver inte ha med sin egen. Vi gick till blocket och fikade exempelvis. (ligger bara några hundra meter bort). Lycka till med allt!

• lillmini

Hejsan!

Jag fick min flicka i Lund för cirka 6,5 månad sedan och vi var alla väldigt nöjda. Bra och kompetent personal, de tog sig tid att läsa min förlossningsberättelse och tog till vara på mina önskemål trots att min förlossning gick på 2 timmar och tiden var knapp. De tog väl hand om pappa. På patienthotellet var det jättebra, trevliga, god mat och serviceinriktad personal... Ett tips är att be om att få gå dit på studiebesök. Vi gjorde det med vår föräldragrupp och det var positivt... då berättade de mer. Kanske kan ni höra av er till en MVC och fråga om ni får följa med när någon föräldragrupp ska till förlossningen och patienthotellet på studiebesök...

Lycka till!

• lillmini
    väduren74 skrev 2009-04-03 16:40:15 följande:
    Får man inga startpaket med blöjor mm numera på pathotellet i Lund?
    Jo man fick två stora påsar med bla blöjor, barnolja, schampoo, snuttefilt, två bodys, dregelhaklapp, föräldratidning, bindor, idominsalva...o massa saker till...JÄTTEBRA!!
  • mee79

tack för alla svar! har hört om så många nu som e nöjda med Lund, är livrädd att de e fullt, men då har jag redan börjat fundera på helsingborg... kommer att ringa in i god tid(hoppas jag, man vet ju aldrig hur snabbt de går) så man isåfall har tid på sig att köra lite längre!

• Sadie

Mina flickor föddes i Lund 2008 och 2006. Vi var jättenöjda! Förstår att du vill föda där. Var också livrädd för att det skulle vara fullt men det fanns plats för oss. Hamnade i samma sal båda gångerna.

Vet egentligen inte vad man kan skriva som inte redan tagits upp utan jag vill mest bara önska lycka till och håller tummarna för att ni får plats!

Förresten, har de fortfarande öppet hus på förlossningen eller har de dragit in det? Annars kan du ju gå dit.

• Sadie

Förresten! Det går någon sorts rykte om att de "inte gärna vill" lägga ryggmärgsbedövning. Jag vet inte om det är sant. Första gången jag födde ville jag ha det men läkaren hann lägligt nog inte komma förrän fem minuter efter födseln. Men jag skulle bli mycket förvånad om det var så utstuderat.

• h80

De har tyvärr slutat med öppet hus.

• Nettis30

Jag har fött två barn i Lund och e helnöjda med förlossningspersonalen där. Väntar nu mitt tredje som jag oxå kommer att föda i Lund.

På patienthotellet var det lite tråkigt men personalen där var kanon, man kunde ringa efter dem när man ville.

Jag hoppas dom inte har fullt i LUND när det e dax för mig, BF 8 Juni. Då får jag panik

LYCKA TILL TS

• littlepixiegrl

I Ängelholm föder ingen, eftersom det inte finns bb/förlossning där...men skit samma, det hör ju inte till saken egentligen Jag bor i Lund, men kommer förmodligen välja att åka till Ystad när det blir dags. Jag skrev till dem och kollade om man bara kan åka till vilket sjukhus man vil och de sa att det kunde man. Kommer ringa innan när värkarna sätter igång, så kan man se då vart det är lämpligast att åka. Jag bor bara ca 3-4 min från USiL, men väljer nog ändå Ystad.

@-`-,-- lillploppen i magen, BF 19 maj --,-´-@
  • WhiteAngels
    littlepixiegrl skrev 2009-04-05 06:22:14 följande:
    I Ängelholm föder ingen, eftersom det inte finns bb/förlossning där...men skit samma, det hör ju inte till saken egentligen Jag bor i Lund, men kommer förmodligen välja att åka till Ystad när det blir dags. Jag skrev till dem och kollade om man bara kan åka till vilket sjukhus man vil och de sa att det kunde man. Kommer ringa innan när värkarna sätter igång, så kan man se då vart det är lämpligast att åka. Jag bor bara ca 3-4 min från USiL, men väljer nog ändå Ystad.
    Jag har hört att ystad kan inte ta Akuta förlossningar om nåt händer så då skickas man till Lund ändå..
Svar på tråden ni som fött i Lund!!