• MBert

Bakmaskinstråden 2

Första gången vi använde vår bakmaskin vaknade jag också, trots att den knådar väldigt tyst, men det var väl dels spänningen med att veta att man satt den på timer och dels något nytt diffust ljud.
    Sen vänjer man sig och hör det inte. Vi har inte något pipljud 10 minuter innan den är färdig däremot en bit in i programmet för att ev. sätta till ingredienser som torkad frukt och nötter.

• MBert
    Skrutten74 skrev 2009-04-05 23:04:59 följande:
    Är det någon som har koll på hur mycket el en maskin drar för att baka ett bröd?
    Japp. Jag har kollat för att kunna räkna. Se tråden "Tjänar man verkligen så mycket på att baka sitt eget bröd).
    Din maskins energiförbrukning kan du nog se i manualen. Jag vet att jag hittade energiförbrukning för min maskin och då var det 0,28 kWh. Men det är en lånemaskin, lite äldre modell, och man kan ju hoppas att de nyare maskinerna är mer energisnåla. Å andra sidan är XXL större och drar förmodligen mer än de flesta andra bakmaskiner.
    Sedan får man ta reda på vad energin kostar. Jag hittade en siffra, som jag tror var rätt genomsnittlig, på 35 öre/kWh. Så det rör sig inte om så mycket i vilket fall som helst. 10-12 öre...

I ett gammalt test av bakmaskiner läste jag att de drar mindre än hälften så mycket el som en vanlig ugn. Men å andra sidan kan man ju baka flera bröd på samma gång i en vanlig ugn.
  • MBert

Glenda Glad - Jag sökte på Princess Silver Breadmaker och såg den på nätet. Den var fin och verkar vara rätt stor (bröd på över 1 kg), om det nu är samma. Jag såg att de hade 9 olika bakmaskiner! (i alla möjliga modeller...) www.princess.nl/en/products/600/609/Bread_makers.html
    Men som vanligt är det svårt att hitta hur stora själva maskinerna är. Det är svårt att se på bild.

Fast man blir ju häpen över hur lite de vet om jäst. Enligt deras ingrediensordning (som man kan hitta i bruksanvisningen) så ska mjölet i först sedan vätska, socker, salt och jäst. Jästen ska aldrig komma i direkt kontakt med socker eller salt. Inte ens om man ska köra maskinen direkt. Salt hämmar jästens jäskraft men ger i rätt mängd mjölet fastare gluten (vilket ger degen bättre form och större volym när det väl jäser).

• MBert

Nej, startar man maskinen på en gång spelar det ingen roll om jästen kommer i först eller sist, men om man sätter den på timer (vilket jag oftsast gör, för det är så gott med nybakat på morgonen) så märker i alla fall jag skillnad. Jag har provat olika varianter och kommit fram till att mina bröd blir bäst om jag lägger i jästen först.
    Sen blir det en vana.

Jag bakar oftast på känn numera och ibland (kan jag erkänna) kör jag igång innan jag ens har kollat i skafferiet. Då är det bra att ta i jästen först, för skulle det visa sig att det bara var 3 gram jäst kvar, eller t.o.m. bara 2 gram så får det bli ett ljust bröd med mest vetemjöl. Är det 5 gram, som jag brukar baka på, kan jag ha i grövre mjöl och/eller fröer. Grövre bröd kräver mer jäst.

• MBert

Ja jag har bakat en sockerkaksliknande kaka i bakmaskinen. Den blir mer kompakt än om man vispar ägg och socker pösigt (vispar in luft) som man annars gör med sockerkakssmet. Så jag föredrar att göra det på traditionellt sett och dessutom få en traditionell form på kakan. Sockerkaka går ju rätt fort att göra.

• MBert
    Pippil8 skrev 2009-04-12 22:33:08 följande:
    Brödet jäste upp jättefint såg jag men nu håller det på att gräddas och har sjunkit ihop till bara halva formens storlek Någon som vet vad det kan bero på? Det jäste alltså upp fint först (till ca 3/4 av formens storlek) och sedan har det sjunkit ihop. Jag har inte öppnat luckan så det har inte blivit dragigt. Vad kan det vara då? För mycket jäst?
    Svårt att säga. Den första tanken är att det är för mycket jäst eller att det är just jäst för söta degar, om det inte behövs (p.g.a. mycket sirap eller socker). Om det jäser för mycket så dras glutentrådarna av och brödet sjunker ihop igen.
    Eller så har det att göra med proportionerna på ingredienserna. Mycket grovt rågmjöl i förhållande till vetemjölet? Grovt bröd blir kompaktare. Men just att du sa att det hade jäst upp högt tyder snarare på det första.

Hade du i något salt och hur mycket? En salttillsats på ca 20 g per kilo mjöl ger fastare gluten (vetemjölets protein) och degen får bättre smak, form och större volym, men större saltmängder hämmar jästens aktivitet och ger därför mindre brödvolym.
    Fett?
    Fett i små mängder höjer glutens elasticitet och skapar därmed förutsättning för ökad brödvolym. Riktvärde för vitt matbröd är 10 -15 g per kilo mjöl. Högre fetthalter ger långsammare jäsning och bör kompenseras med något ökad jästmängd.

Jästfaktan är från jästbolagets jästskola www.jastbolaget.se
  • MBert

Men kavring ska inte jäsa upp så mycket. Den ska bli kompakt.
    När man bakar kavring traditionellt så sätter man något över som trycker ner degen, så den blir kompakt.

• MBert
    sunflower79 skrev 2009-04-18 17:58:55 följande:
    wow perfekt tråd! när vi flyttade i höstas lyckades vi flytta bort vår manual till vår bakmaskin så den har bara stått o dammat sen dess.. nån som har bra tips på vart man kan få tag på en ny manual?? tacksam för svar
    Vilket märke? Sök på bruksanvisning och maskinens märke på nätet så hittar du den säkert.
    När det gäller recept så finns det så mycket annat än i manualen. Kolla länkarna ovan.
  • MBert
    sunflower79 skrev 2009-04-18 18:44:58 följande:
    tack snälla!! själv stod jag 4 timmar konstant i köket förra helgen o bakade massa bröd... men kunde ju inte lämna köksbänken en minut ens för jag var tvungen o knåda o blanda o fixa... då längtade jag riktigt efter manualen hihi
    Jag hittar inte bruksanvisning till din maskin på nätet (hittar till en väldig massa andra). Men eftersom den finns på Netonnet så kanske du kan be dem om hjälp.
    Men vad behöver du hjälp med? Det brukar inte vara så svårt att starta bakmaskinen. Det brukar vara rätt lika för de olika märkena.

Ta ut bakinsatsen.
    Ställ den på en digital hushållsvåg, om du har en.
    Ladda med ingredienserna.
    T.ex.
    3-5 g torrjäst (1-1,5 tsk)
    ca 450 g mjöl (7,5 dl)
    9 g salt (1,5 tsk)
    9 g socker ( 2 tsk) jäser bort
    7 g olja (1 tsk)
    300 g vatten (3 dl) (behöver inte värmas. Det sköter maskinen)

Grovt mjöl kräver mer jäst än vitt siktat mjöl.
    Rätt proportioner salt, socker och olja ger bättre jäskraft.

Välj program. Standard/normal brukar passa de flesta bröd. Sen brukar det finnas för vitt bröd (French = franskbröd) och för grovt bröd (om man har grovt mjöl eller mycket fröer, t.ex. solrosfrön i).

Sen väljer du om du vill sätta den på timer eller starta direkt. Stega fram tiden på timern till när du vill ha det färdigt (brukar vara att man anger om hur många timmar brödet ska vara färdigt oavsett programval så maskinen själv räknar in hur lång tid bakningen tar).
    Tryck start.

Prova!!

En del maskiner piper en bit in i programmet då brödet blandats och jäst lite för att man ska kunna tillsätta t.ex. russin, nötter och fröer. Men det kan man ignorera. Den fortsätter automatiskt.
Svar på tråden Bakmaskinstråden 2