sunflower79 skrev 2009-04-18 18:44:58 följande:
tack snälla!! själv stod jag 4 timmar konstant i köket förra helgen o bakade massa bröd... men kunde ju inte lämna köksbänken en minut ens för jag var tvungen o knåda o blanda o fixa... då längtade jag riktigt efter manualen hihi
Jag hittar inte bruksanvisning till din maskin på nätet (hittar till en väldig massa andra). Men eftersom den finns på Netonnet så kanske du kan be dem om hjälp.
Men vad behöver du hjälp med? Det brukar inte vara så svårt att starta bakmaskinen. Det brukar vara rätt lika för de olika märkena.
Ta ut bakinsatsen.
Ställ den på en digital hushållsvåg, om du har en.
Ladda med ingredienserna.
T.ex.
3-5 g torrjäst (1-1,5 tsk)
ca 450 g mjöl (7,5 dl)
9 g salt (1,5 tsk)
9 g socker ( 2 tsk) jäser bort
7 g olja (1 tsk)
300 g vatten (3 dl) (behöver inte värmas. Det sköter maskinen)
Grovt mjöl kräver mer jäst än vitt siktat mjöl.
Rätt proportioner salt, socker och olja ger bättre jäskraft.
Välj program. Standard/normal brukar passa de flesta bröd. Sen brukar det finnas för vitt bröd (French = franskbröd) och för grovt bröd (om man har grovt mjöl eller mycket fröer, t.ex. solrosfrön i).
Sen väljer du om du vill sätta den på timer eller starta direkt. Stega fram tiden på timern till när du vill ha det färdigt (brukar vara att man anger om hur många timmar brödet ska vara färdigt oavsett programval så maskinen själv räknar in hur lång tid bakningen tar).
Tryck start.
Prova!!
En del maskiner piper en bit in i programmet då brödet blandats och jäst lite för att man ska kunna tillsätta t.ex. russin, nötter och fröer. Men det kan man ignorera. Den fortsätter automatiskt.