• Helena­Maria
    Äldre 5 Apr 18:41
    31506 visningar
    19 svar
    19
    31506

    Vem har rätt till socialbidrag?

    Föräldrar har försörjningsskyldighet till barnet avslutar sina gymnasiestudier. Efter det upphävs föräldrarnas försörjningsskyldighet enligt föräldrabalken. Om barnet inte går gymnasiet råder försörjningsskyldighet till barnet är 18 år.

    Socialtjänsten brukar inte bevilja hyreskostnad bara för att någon vill flytta hemifrån. 20 år är inte gammalt och det ska råda rejäla konflikter innan någon hjälp med bostad eller beviljande av hyreskostnad blir aktuellt. Det är ingen självklarhet att kunna flytta hemifrån när man är 19-20 år.

    Alla som är inskrivna på Arbetsförmedlingen får INTE A-kassa eller Alfakassa. Aktivitetsstöd kan bli aktuellt efter tre månaders inskrivning.

    För att vara berättigad till "socialbidrag" ska man kunna visa att man är aktivt arbetssökande samt vara inskriven på Arbetsförmedlingen utan uppehåll. Socialtjänsten kollar alltid vad en person gjort några månader bakåt i tiden för att se att denna försökt att bidra till sin försörjning.

    Fråga på bara, jag arbetar med försörjningsstöd.

  • Helena­Maria
    Äldre 5 Apr 18:47
    #11
    Elinore skrev 2009-04-05 18:45:35 följande:
    helenaMaria- tack. aktivitetsstöd heter det mkt riktigt det som min vän får.Men, vad ska hon säga när hon ringer imorgon?Hon söker jobb aktivt men det är svårt...Hon vill inte bo hemma längre.. vad ska man göra?
    Söker hon över hela Sverige? Det ska hon helst göra och hon ska skriftligt kunna redovisa de arbeten hon sökt de senaste månaderna. Jag vet att kraven är olika från kommun till kommun men det är alltid bra att kunna visa att man ansträngt sig.

    Varför vill hon inte bo hemma? Bråkar de? Som sagt, att bo hemma är normalt vid den åldern.
  • Helena­Maria
    Äldre 5 Apr 19:15
    #14

    Om hon är berättigad så kommer hon att beviljas upp till norm. Om hon beviljas bistånd till hyra kan jag ej säga. Kanske är det möjligt om hon kan stå på kontraktet själv. Hon kan ju även ansöka om bistånd till hyreskostnad hemma där hon bor.

  • Helena­Maria
    Äldre 6 Apr 08:16
    #16
    Neko skrev 2009-04-06 01:35:44 följande:
    Jag är hyfsat säker. Åtminstone fick min sambos pappa försörja ett av sina barn som var över 18 men under 20 (han sade att soc hade sagt att det var gränsen) men det kan ha funnits någon specialregel, typ av det bara gäller om barnet ej har arbete eller om det går på gymnasiet eller något sånt, osäker där.
    Om barnet går på gymnasiet är föräldrarna försörjningsskyldiga till 21 år. Vid avslutande av gymnasiestudier upphör detta. Om barnet har arbete eller ej spelar ingen roll, det är gymnasiestuderna som är av betydelse.
  • Helena­Maria
    Äldre 6 Apr 08:17
    #17

    Om barnet av någon anledning inte går på gymnasiet gäller försörjningsskyldigheten till 18 år.

Svar på tråden Vem har rätt till socialbidrag?