• Pelargonen

    Heter det MIN legitimation?

    Ja, det gör det. Men varför säger man då "mitt leg" när man förkortar det hela?

  • Svar på tråden Heter det MIN legitimation?
  • Pelargonen
    MysM skrev 2009-04-05 21:18:53 följande:
    ja säger mitt legitimation & mitt leg, inte min
    Jaså? Har aldrig hört "mitt legitimation" och började fundera. Har bara hört typ "min legitimation har gått ut" osv.
  • Fru Orange

    Det heter mitt leg och min legitimation pga att i bestämd form säger man leget och legitimationen, ett leg och en legitimation.


    (¯`°?.¸♥Tänk om vi inte får en liten♥¸.?°´¯)
  • Butterscotch

    Jag säger min legitimation (förkortning av legitimationshandling, och det heter ju "en" handling) men jag säger även mitt leg. Helt ologiskt, jag vet inte varför jag säger så faktiskt.

  • 2små2stora

    Min legitimation i bestämd form säger man legitimationen igentligen heter det legitimationshandling


    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Pelargonen
    Fru Orange skrev 2009-04-05 21:22:16 följande:
    Det heter mitt leg och min legitimation pga att i bestämd form säger man leget och legitimationen, ett leg och en legitimation.
    Så man säger alltså "min legitimation" och "mitt leg" om man talar korrekt svenska?
  • MysM

    fast de spelar ingen roll då om jag pratar inkorrekt svenska, för ja säger aldrig legitimation, utan ja säger bara leg!

  • Fru Orange
    Pelargonen skrev 2009-04-05 21:23:32 följande:
    Så man säger alltså "min legitimation" och "mitt leg" om man talar korrekt svenska?
    Stämmer alldeles utmärkt!
    (¯`°?.¸♥Tänk om vi inte får en liten♥¸.?°´¯)
Svar på tråden Heter det MIN legitimation?