• Matric­ia
    Äldre 7 Apr 12:11
    5571 visningar
    65 svar
    65
    5571

    Dåligt ordval i Aftonbladet

    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article4683941.ab

    Dåligt ordval med "egna" barn , som att mina barn inte är mina egna... Jag har mailat journalisten. Bra om fler gör detsamma.

  • Svar på tråden Dåligt ordval i Aftonbladet
  • Mammas­älskad­eMinna
    Äldre 7 Apr 12:32
    #1

    men hon skriver ju det hon sagt ...

  • Äldre 7 Apr 13:05
    #2

    Men det är ändå en journalists ansvar att förvalta en text så att den passar i media, utan att vara stötande. I det exakta citatet, "? Jag är inte besatt av blodsband. Om min egen son Aurelien hade lämnats på min farstukvist så hade jag älskat honom lika mycket," säger hon ju bara att hon hade älskat sin egen son oavsett. Inte att han är egen, och de adopterade INTE är egna. Han är ju hennes egen son, den enda hon har, och därav har hon använt ordet egen!

    Jag tycker att journalisten helt klart har klantat sig på ett opassande sätt i ingress och brödtext.. "om de inte kan få egna barn" är knappast ett citat, och det är först där det blir en skillnad i innebörden adopterad/biologisk.


    MammasälskadeMinna skrev 2009-04-07 12:32:17 följande:
    men hon skriver ju det hon sagt ...
  • Matric­ia
    Äldre 7 Apr 16:12
    #3

    Det var ingressen jag reagerade på. Det är ju precis som om adopterade barn inte är ens egna. För egen del tar jag egentligen inte illa upp för jag förstår vad hon menar. Problemet är att mina barn får signalerna att de inte är mina egna barn och det är det som är ett problem.

  • JA77
    Äldre 7 Apr 16:38
    #4
    Matricia skrev 2009-04-07 16:12:53 följande:
    Det var ingressen jag reagerade på. Det är ju precis som om adopterade barn inte är ens egna. För egen del tar jag egentligen inte illa upp för jag förstår vad hon menar. Problemet är att mina barn får signalerna att de inte är mina egna barn och det är det som är ett problem.
    Jag skulle inte räkna adopterade barn som mina egna... Jag har nog en mental blockering med det där.
  • Äldre 7 Apr 17:20
    #5
    JA77 skrev 2009-04-07 16:38:01 följande:
    Jag skulle inte räkna adopterade barn som mina egna... Jag har nog en mental blockering med det där.
    I så fall hoppas jag för barnets skull att du inte har tänkt att adoptera.
  • JA77
    Äldre 7 Apr 17:27
    #6
    Smulan1973 skrev 2009-04-07 17:20:33 följande:
    I så fall hoppas jag för barnets skull att du inte har tänkt att adoptera.
    Nej, av just den anledningen. Beundrar de som vill.
  • Äldre 7 Apr 17:32
    #7

    Som tur är så finns det nog inte en enda förälder som tvivlar på att deras barn är deras egna..


    JA77 skrev 2009-04-07 16:38:01 följande:
    Jag skulle inte räkna adopterade barn som mina egna... Jag har nog en mental blockering med det där.
  • mammam­ys06
    Äldre 7 Apr 17:38
    #8
    JA77 skrev 2009-04-07 17:27:22 följande:
    Nej, av just den anledningen. Beundrar de som vill.
    Detta är en tråd om adoption och vi som skriver här har adopterat eller är själva adopterade eller ska adoptera/funderar på det. Snälla respektera det. Och du behöver inte beundra oss som väljer att adoptera barn, bespara oss det, tack. Vi är inte bättre människor än andra som insett att det inte spelar någon roll HUR man får sina barn och att blodspand inte spelar någon roll.
    Störst av allt är kärleken
  • mammam­ys06
    Äldre 7 Apr 17:40
    #9
    JA77 skrev 2009-04-07 16:38:01 följande:
    Jag skulle inte räkna adopterade barn som mina egna... Jag har nog en mental blockering med det där.
    Ok, då vet vi din inställning, Tack för den.
    Störst av allt är kärleken
  • Äldre 7 Apr 18:15
    #10

    Håller fullkomligt med.


    mammamys06 skrev 2009-04-07 17:38:30 följande:
    Detta är en tråd om adoption och vi som skriver här har adopterat eller är själva adopterade eller ska adoptera/funderar på det. Snälla respektera det. Och du behöver inte beundra oss som väljer att adoptera barn, bespara oss det, tack. Vi är inte bättre människor än andra som insett att det inte spelar någon roll HUR man får sina barn och att blodspand inte spelar någon roll.
Svar på tråden Dåligt ordval i Aftonbladet