Ragnar skrev 2009-04-12 19:25:35 följande:
Jag tycker helt enkelt att de kläder som anses vara unisex är finast. Så länge jag väljer kläder till min son blir det därför såna kläder. Antar att han kommer att han en större åsikt om detta då han blir äldre.Personligen tycker jag att rosa är en gräsligt. Kommer inte att klä bebisen i rosa om syskonet som är på väg blir en flicka. Hon kommer till största delen att ärva sin storebrors kläder, i alla fall första åren. Vill hon själv ha rosa och klänningar då hon blir äldre är det en annan sak. Hoppas även att jag kommer att uppfostra och bemöta en eventuell flicka på samma sätt som jag har gjort med min son.Men är detta med unisexkläder verkligen något nytt? När jag tittar på gamla foto från när jag var liten hade alla barn kläder som idag kan anses vara unisex (är född i slutet på 70-talet). Själv hade jag aldrig klänningar och mycket bruna, oranga och gröna och blå kläder. Mormor gav mig en klänning om året, för hon tyckte att flickor skulle har klänning, men de vägrade jag använda. Första fotot på mig i klänning är från skolaavslutingen i nian och det andra är från studenten.
Ja, jag är född i början på 60-talet, och på ett foto när jag var sex år så har jag en blårandig jacka och blå byxor, och min mamma var definitivt ingen som gick mot strömmen. Klasskompisarna har alla möjliga färger på sig på fotona, så detta att klä flickor i rosa och pojkar i blått måste vara en relativt ny företeelse.