• Koloratur

Bilbarnstol - så jävla onödigt!

Jag blir så trött och irriterad på det här med bilbarnstolar. De är ju rätt dyra att köpa så vi har inte skaffat någon till vår son än, trots att vi har bil. Han är bara 2,5 år och jag tycker vi kan skaffa en sen när han kan sitta framåtvänd. Som det är nu brukar jag åka i baksätet med honom och ha honom i mitt knä, han sitter ju i alla fall lite mera fast då än om han sitter helt själv. Han har väl gjort det ett par gånger men han klättrar ju runt och är inte stilla.

Både jag och min man tappar tålamodet ibland och sätter fast honom med bilbältet men eftersom han är så liten hamnar det ju ofta över halsen, så om han börjar hulka eller låta konstigt brukar vi stanna och fixa det om det är en bit kvar att åka.

Alla jag mött har hittills reagerat med att säga "hur kan ni göra så, livsfarligt, ni borde inte ha barn osv" men jag fattar verkligen inte deras åsikter. Alla föräldrar gör väl det de tror är bäst för sina barn?? Jag klagar ju inte på de föräldrar som valt att ha bilbarnstol, även om jag tycker att det är onödigt. Vi har valt att inte skaffa bilbarnstol, risken att krocka blir ju inte ett dugg mindre bara för att vi vaggas in i nån slags falsk trygghet.

Det här med att det är lag på bilbarnstol anser jag nog vara den mest onödiga lag som finns..... Hur bilen är utformad är viktigare tror jag. Med form så menar jag att så länge bilen har fyra däck och tak så duger den åt mig.

Vad tycker ni? Är det oansvarigt att inte ha bilstol? Hur har ni det i bilen?

• Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!
  • Sara Li

Men snälla! Tråden ligger ju i SANDLÅDAN, det är alltså en SKÄMTTRÅD.

livet leker skrev 2009-04-11 22:15:27 följande:
    Hur vi har det? Självklart har barnen bilbarnstolar, vi vill ju minska risken att nått händer dom -vid en ev olycka..
    ettplustack skrev 2009-04-11 22:17:17 följande:
    Du utsätter ditt barn för fara om du har honom i ditt knä med bälte på. Vid en krock pressas du mot bältet och kommer mosa ditt barn det är väldigt oansvarigt!!! Bilbarnstol är till av just sådana andledningar, det är bättre om han sitter själv än att du har honom i ditt knä med bälte men bilbarnstolen är tillverkad för att barnet ska klara av krockar osv på bästa sätt, att tänka det händer inte oss - nej då borde ni inte ha barn. Om ni har en önskan om att mosa ert barn eller utsätta det för fara borde ni nog inte ha barn, barn kostar och har man inte råd med en bilbarnstol kanske man inte skulle skaffat barn! Hur tänker ni?
  • Koloratur
    flingansnö skrev 2009-04-11 22:19:07 följande:
    nä, vi brukar slänga in ungarna i skuffen. då kan de fara omkring och leka som de vill. Vi har ett sånnt hundgaller så att de inte kan klättra in i bilen
    Hundgaller passar tyvärr inte i vår bil då vi inte har kombi... men har tänkt på att sätta galler mot framsätet istället, sådär som byggjobbarbilar har för att inte verktygen ska åka genom framrutan vid krock. Då hindras ju barnen från att kasta sig mot växelspaken, det blir sånt tvärstopp som är riktigt obekvämt när det händer!
  • Koloratur
    Snooze skrev 2009-04-11 22:15:25 följande:
    Jag tillhör den kategorin förälder som inte vill ha ungar i knät när vi åker bil (spyrisken vid ev. åksjuka...) så vi har gjort egna bilbarnstolar...Vi har tagit gamla pottor (köpt begagnade billigt, fått eller hittat) å så har vi spänt fast ungarna på dom med ett spännband. Då blir det billigt samt att ungarna inte klättrar hit å dit i bilen utan sitter där vi satt dom....
    Okej, men ska det vara spännband runt halsen eller magen? för om det sitter åt runt magen, spyr dom inte lättare då?
  • flingansnö
    Koloratur skrev 2009-04-11 22:21:58 följande:
    Hundgaller passar tyvärr inte i vår bil då vi inte har kombi... men har tänkt på att sätta galler mot framsätet istället, sådär som byggjobbarbilar har för att inte verktygen ska åka genom framrutan vid krock. Då hindras ju barnen från att kasta sig mot växelspaken, det blir sånt tvärstopp som är riktigt obekvämt när det händer!
    Det är bra skattemässigt också, för då får du besiktiga bilen som lastbil och det är andra skatteregler!
  • Linis80

Alla resonerar vi olika, visst e det dyrt med bilbarnstol men säkerhet måste gå i första hand. Jag hade aldrig riskerat att kört min son utan. Då hade jag gått eller cyklat. Jag tycker inte att du ska äventyra ditt barns liv(vilket jag tycker att du gör). Det behöver inte vara du som kör dåligt, vad skulle hända om nån kör och frontalkrockar med er och ditt barn slungas ut ur bilen pga att du inte tycker att du behöver en bilbarnstol? Du hade nog aldrig förlåtit dig själv..

Cykla eller gå om du inte vill köpa en bilbarnstol...
    Va rädd om ditt barn, det är en fin gåva som inte alla kan få. SÄKERHET FÖRST!

Hoppas att du ändrar dig.

Älskar min familj!
  • Snooze
    Koloratur skrev 2009-04-11 22:22:39 följande:
    Okej, men ska det vara spännband runt halsen eller magen? för om det sitter åt runt magen, spyr dom inte lättare då?
    Vi har kört runt fötterna...halsen när dom är extra griniga och skrikiga. ALDRIG över magen, är du inte riktigt klok?!?
  • TSadi

Är detta en skämt tråd? eller menar du alvar att ni ite har någon bilbarnstol?

Samuel 040513 Emilia 060312
  • Koloratur
    Linis80 skrev 2009-04-11 22:23:15 följande:
    Alla resonerar vi olika, visst e det dyrt med bilbarnstol men säkerhet måste gå i första hand. Jag hade aldrig riskerat att kört min son utan. Då hade jag gått eller cyklat. Jag tycker inte att du ska äventyra ditt barns liv(vilket jag tycker att du gör). Det behöver inte vara du som kör dåligt, vad skulle hända om nån kör och frontalkrockar med er och ditt barn slungas ut ur bilen pga att du inte tycker att du behöver en bilbarnstol? Du hade nog aldrig förlåtit dig själv.. Cykla eller gå om du inte vill köpa en bilbarnstol...Va rädd om ditt barn, det är en fin gåva som inte alla kan få. SÄKERHET FÖRST!Hoppas att du ändrar dig.
    Ja alltså, blev ju av med körkortet (rattfylla) för ett tag sedan och då fick ju min man hämta sonen i poliskontrollen, så efter det är jag väldigt noga med att spara in på utgifter när jag inte kan ta mig någonstans. Har cyklat med sonen men han ramlar ju bara av och slår sig, har visat hur han ska hålla fast sig i pakethållaren men han sitter ändå inte kvar :/

Och eftersom bilbarnstolarna inte är effektiva så varför köpa en, man undrar ju?
  • Sara Li

Förstår du inte att det är en skämttråd?

Linis80 skrev 2009-04-11 22:23:15 följande:
    Alla resonerar vi olika, visst e det dyrt med bilbarnstol men säkerhet måste gå i första hand. Jag hade aldrig riskerat att kört min son utan. Då hade jag gått eller cyklat. Jag tycker inte att du ska äventyra ditt barns liv(vilket jag tycker att du gör). Det behöver inte vara du som kör dåligt, vad skulle hända om nån kör och frontalkrockar med er och ditt barn slungas ut ur bilen pga att du inte tycker att du behöver en bilbarnstol? Du hade nog aldrig förlåtit dig själv.. Cykla eller gå om du inte vill köpa en bilbarnstol...Va rädd om ditt barn, det är en fin gåva som inte alla kan få. SÄKERHET FÖRST!Hoppas att du ändrar dig.
  • Koloratur
    TSadi skrev 2009-04-11 22:25:43 följande:
    Är detta en skämt tråd? eller menar du alvar att ni ite har någon bilbarnstol?
    Måste man ha det?
Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!