• Anonym (Ångest)

    Mirtazapin Krka

    Fick utskrivet av en läkare för snart 2 veckor sen Mirtazapin Krka. Ska ta en tablett 15mg i en vecka varje kväll för att sedan gå upp till 30mg. Har fått på recept för ett uttag så det kommer att räcka i ca 50 dagar om jag inte räknat helt fel. Ska man bara sluta med tabletterna då? Har läst att man ska trappa ner försiktigt. Har inte vågat tagit dessa tabl. för det verkar vara så många biverkningar bla att man kan få mer tankar på att skada sig själv, viktökning mm. Har tidigare haft ätstörningar så jag är rädd för att om jag börjar äta dessa tabletter och går upp i vikt så kanske de kommer tillbaka istället.. Men samtidigt går jag runt här hemma med en hemska massa ångest..Fick även lugnande utskrivit så när det har vart som värst så har jag tagit dom istället. Ännu har jag bara tagit 3tabletter av dessa av lugnande tabletter under dessa två veckor så då känner jag att jag kan nog klara mig utan dessa andra tabletter.
    Nu blev det en massa skrivet, hoppas nån orkat läsa och kanske själv har erfarenhet av Mirtazapin Krka tabletterna..

  • Svar på tråden Mirtazapin Krka
  • Anonym (me2)

    jag äter den medicinen!
    Fick med till en början att ta 15 mg. var livrädd att börja ta dem och började ta dem när jag var hos mina föräldrar så de kunde hålla lite koll på mig.

    efter första tabletten blev jag dåsig efter 20 minuter hann knappt tvätta av mej sminket innan jag befann mej i sängen. och det var ochså första natten på vääääldigt länge jag sov så gott!

    nu äter jag dem och har högre styrka. sover så gott som en stock .
    enda nackdelen är att jag hade svårt att vakna i tid på mornarna, sov väldigt länge. så man får pricka in lite där.

    och har även svårt att vakna nu på nätterna om barnen ropar eller kommer in.väldigt trögväckt!!
    Tur mannen är hemma så han tar dem.

    har svårt att tro att du bara ska ta dem i 50 dagar! kolla upp det igen.
    lycka till

  • Anonym

    Anonym(me2): det måste vart placeboeffekt om du blev trött efter 20 min. Kroppen har inte hunnit ens ta upp medicin på den lilla stunden.

  • Anonym (Ångest)

    me2, hur länge har du ätit dom? Har du fått några biverkningar? Är jätterädd om jag skulle må dåligare och tex bli självdestruktiv och gå upp en massa i vikt mm. De senaste dagarna har jag verkligen mått dåligt men har då tagit dom lugnande tabletterna istället.
    Ja det är konstigt att läkaren bara skrivit ut Mirtazapin Krka på endast ett uttag!
    Nåt jag är mer skraj för är om man sover "hårdare" på dessa tabletter, jag har diabetes och tänk om jag inte vaknar när jag har lågt blodsocker på natten då kan jag hamna i koma..eller ännu värre..
    Nä jag vågar mig inte på dessa tabletter tror jag! Men jag mår verkligen piss, har massa ångest..

  • Anonym (Elin)

    Vill bara varna dig, jag gick upp 15 kg på en månad när jag åt dem. Slutade tvärt men har inte gått ner mkt alls...

  • Anonym (Ångest)

    Anonym (Elin) skrev 2009-04-14 08:47:08 följande:


    Vill bara varna dig, jag gick upp 15 kg på en månad när jag åt dem. Slutade tvärt men har inte gått ner mkt alls...
    15kg på en månad.. Nej då skulle jag få 1000ggr mer ångest över vikten också eftersom jag har haft en ätstörning tidigare och jag mår verkligen piss när jag bara gått upp 1-2kg i vanliga fall så hur skulle jag inte må om jag gick upp jätte många kg!? Nej har bestämt mig för att inte ta dessa tabletter! Tack för era svar!
  • Anonym (Elin)

    Anonym (Ångest) skrev 2009-04-14 09:21:50 följande:


    Anonym (Elin) skrev 2009-04-14 08:47:08 följande:
    15kg på en månad.. Nej då skulle jag få 1000ggr mer ångest över vikten också eftersom jag har haft en ätstörning tidigare och jag mår verkligen piss när jag bara gått upp 1-2kg i vanliga fall så hur skulle jag inte må om jag gick upp jätte många kg!? Nej har bestämt mig för att inte ta dessa tabletter! Tack för era svar!
    Jag har också ätstörning i bagaget, både anorexi och bulimi. INTE kul, mår verklugen skit över detta. Är så arg på läkaren som skrev ut tabletterna. Äter även fluoxetin, men var tvungen att sänka dosen pga biverkningar, det var då jag fick Mirtazapin som komplement. Slutade och höjde fluoxetindosen igen istället, hellre biverkningarna än viktökning.
  • Anonym (X)

    Så du har bestämt dig för att ta dessa utifrån andras erfarenheter? Är inte alls säkert du kommer gå upp i vikt eller få massa biverkningar, är det inte värt att prova om du mår så dåligt?

  • Anonym (Elin)

    Anonym (X) skrev 2009-04-14 09:33:37 följande:


    Så du har bestämt dig för att ta dessa utifrån andras erfarenheter? Är inte alls säkert du kommer gå upp i vikt eller få massa biverkningar, är det inte värt att prova om du mår så dåligt?
    Det finns ju andra tabletter som det inte är lika vanligt att man går upp i vikt av.
  • Anonym (X)

    Anonym (Elin) skrev 2009-04-14 13:29:09 följande:


    Anonym (X) skrev 2009-04-14 09:33:37 följande: Det finns ju andra tabletter som det inte är lika vanligt att man går upp i vikt av.
    Finns väll egentligen bara en och det är väll fluoxetin som de säger inte har den biverkningen.
  • Anonym (Elin)

    Anonym (X) skrev 2009-04-14 13:32:48 följande:


    Anonym (Elin) skrev 2009-04-14 13:29:09 följande:
    Finns väll egentligen bara en och det är väll fluoxetin som de säger inte har den biverkningen.
    Just Mirtazapin är ju känd för viktökningen liksom även några andra, ex zyprexa.
    Sertralin och citalopram kan man gå upp i vikt av, men det är inte lika troligt som det är om man äter mirtazapin.
    Fluoxetin kan även den ge viktökning, men det är inte vanligt.
  • Anonym (X)

    Ok, ja alla mediciner har ju sina biverkningar tyvärr. Gick själv upp 10 kg med cipralex..men det var det värt.

  • Anonym (Ångest)

    Anonym (X) skrev 2009-04-14 09:33:37 följande:


    Så du har bestämt dig för att ta dessa utifrån andras erfarenheter? Är inte alls säkert du kommer gå upp i vikt eller få massa biverkningar, är det inte värt att prova om du mår så dåligt?
    Japp jag har bestämt mig för att inte ta dem. Visst jag vet inte om jag skulle gå upp i vikt av dem. Men som jag skrev tidigare så har jag haft en ätstörning eller har väl kvar den lite än, man blir ju "aldrig direkt frisk" från den. Får panik om jag gått upp 1kg, mår verkligen så dåligt av det så tänk om jag skulle gå upp en massa av dessa tabletter då skulle jag ju få tre gånger så mycket ångest istället! Då skulle fingrarna åka direkt i halsen igen..
  • Anonym (me2)

    det e helt sant, jag blev väldigt dåsig. det sa läkaren med att man ska ta dem ca 1 timme innan sänggåendet. för att man just blir väldigt dåsig.
    pappa min har med ätit dem o somnade i soffan sittandes första gången. han har med diabetes o tar nattinsulin o det var väldigt tur jag o mamma var hemma för han hade nog sovit för natten utan att ta sin insulin.

    vi väckte han o han var väldigt svårväckt!! sen fick han åka till akuten för han fick ett alldeles för lågt blodtryck.

    så ne tror inte alls att de va ngn placebo!!

    jag hade många biverkningar i början men det får man av all medicin. men jag mådde med så dåligt så jag ville testa!
    jag har gått upp några kilon 5 kanske. men jag tycker det var värt det iaf. jag mår bättre o sover jättebra o är lugnare o inte lika orolig som jag var innan. men jag har alltid mannen här hemma för e lite rädd ifall barnen vaknar på natten o jag inte hör. sover väldigt djupt.

    meen tycker inte alls du ska läsa massa här om alla biverkningar o avrådan du får.

    är du osäker ska du prata med din doktor!

  • Anonym

    Värsta jag testat. Blev helt galen av denna medicin. Skulle aldrig rekomm
    endera den till någon annan.......

  • Anonym (me2)

    anonym på 15 inlägget. varför?? nu blir jag nyfiken

  • Anonym (me2)

    nej DUU skulle inte rkommendera den för DUU va med om ngt. men det betyder ju inte att ALLA gör det!!!

    jag mår bra av den!!

  • Anonym (Ångest)

    Anonym (me2) skrev 2009-04-15 23:16:54 följande:


    pappa min har med ätit dem o somnade i soffan sittandes första gången. han har med diabetes o tar nattinsulin o det var väldigt tur jag o mamma var hemma för han hade nog sovit för natten utan att ta sin insulin. vi väckte han o han var väldigt svårväckt!! sen fick han åka till akuten för han fick ett alldeles för lågt blodtryck.
    Du kanske menar lågt blodsocker? Det är det jag är livrädd för också om man nu somnar så tungt av dessa tabletter. Tänk om jag får en känning mitt i natten och inte vaknar? Då är risken stor att jag hamnar i koma..i värsta fall dör man..Och gubben min kan ju inte vakta mig varje natt med att ta blodsocker på mig..Nej nu blev jag ännu mer rädd för dessa tabletter. Har ätit insomningstabletter förut och det var jätteläskigt för då var jag som i en dvala men på nåt konstigt sätt så tog jag mig upp och åt när jag fick känningar på nätterna..
  • Anonym (me2)

    nej jag menar fakt jättelågt blodtryck! han har problem med blodtrycket sen innan med, så detta gjorde det inte bättre.

    nej men om du känner så , så ska du prata med din doktor! fråga dem allt du undrar o tänker över, ingen annan här som kan ge råd att du ska eller inte ska ta dem. har du fått dem utskrivna så betyder det ju att du ska ta dem, eller hur. o jag förmodar ochså att du sagt till doktorn att du har diabetes?

    så istället för att hänga här så ring dit o kolla!

  • ciasim

    Hej! Så tacksam för hjälp och svar :

    Har tagit mitrazapin i 2 v ( 15 mg) och är så yr!

    Helt fruktansvärt.

    Hur gick det för dig, trådstartaren? Försvann din yrsel?

    Lider fruktansvärt av detta. Så tacksam för svar.

Svar på tråden Mirtazapin Krka