• Anonym (stolt förälder)

Vår älskade tjej är bi

Vår flicka 14 år berättade igår kväll att hon är bisexuell. Hon är ihop med sin bästa kompis, en jättetrevlig tjej. Jag är så stolt att hon valde att komma ut med detta till just mig, jag fick senare berätta för hennes pappa. Jag har förstått att hon utvecklat sin läggning. Hon ser ut som en kille och är tuff och orädd, men ändå mjuk och gullig. Hon blev lättad att jag tog emot henne och förstod. Jag är orolig över andras homofobiska kommentarer, särskilt i skolan. Men hon säger att hon inte bryr sig, och jag vet att hon är stark. Ville diskutera med min man men han tycker inte det är någon stor grej, jag ville bara prata av mig så jag skriver här.
    Det är skönt att veta att hon mår bra med sin tjej, men den tjejens föräldrar är emot när hon kom på dem med att kyssas. Här är de fria iaf.
    Vår tjej har aldrig varit med nån kille, så hon är inte säker på hur hon känner sig, men är kär i sin flickvän iaf.

• Svar på tråden Vår älskade tjej är bi
  • LadyWillow

Anonym (gay) skrev 2009-04-19 17:40:15 följande:

Vad skönt för din dotter (och för er!) att ni är stolta över henne!I övrigt måste jag säga att jag inte tycker att det är finare att vara stolt över ett barn som är gay än ett som är hetero, men i och med att det är lite ovanligare gör många en grej av det. Folk, inte minst gayfolk själva, måste sluta göra en affär av det hela.
    Det förekommer att homosexuella blir, fortfarande idag 2009, utkastade hemifrån när de kommer ut för sina föräldrar. I Sverige. Och ca 1/4 av alla homo och bisexuella har varit utsatta för någon typ av hot eller våld pga sin läggning. Så det är inte så konstigt att det "görs en affär" av det. Vad du nu menar med det.

Anonym (gay) skrev 2009-04-19 17:40:15 följande:

Vad skönt för din dotter (och för er!) att ni är stolta över henne!I övrigt måste jag säga att jag inte tycker att det är finare att vara stolt över ett barn som är gay än ett som är hetero, men i och med att det är lite ovanligare gör många en grej av det. Folk, inte minst gayfolk själva, måste sluta göra en affär av det hela.
    Jag har alltid tyckt att hon är fantastisk. Hon har alltid fått ovillkorslös kärlek av oss föräldrar
  • Anonym (gay)
    LadyWillow skrev 2009-04-19 17:45:15 följande:
    Anonym (gay) skrev 2009-04-19 17:40:15 följande: Det förekommer att homosexuella blir, fortfarande idag 2009, utkastade hemifrån när de kommer ut för sina föräldrar. I Sverige. Och ca 1/4 av alla homo och bisexuella har varit utsatta för någon typ av hot eller våld pga sin läggning. Så det är inte så konstigt att det "görs en affär" av det. Vad du nu menar med det.
    Vi normaliserar ju det genom att acceptera vår sexuella läggning som en anledning för andra att behandla oss dåligt. Det är förjävligt att somliga folk fortfarande inte har fattat att vår sexuella läggning inte är en anledning till att behandla oss sämre, men vi kan inte ta på oss problemet.
    En person som inte ogillar homosexuella är inte för den saken fin, det är den som ogillar homosexuella som är idiot. Viss skillnad.
  • Anonym (gay)

Anonym (stolt förälder) skrev 2009-04-19 17:50:08 följande:

Anonym (gay) skrev 2009-04-19 17:40:15 följande: Jag har alltid tyckt att hon är fantastisk. Hon har alltid fått ovillkorslös kärlek av oss föräldrar
    Fint att höra. Det är verkligen den bästa lyx en förälder kan ge sin unge i livet.

Tack (gay), ha det fint!

• LadyWillow

Anonym (gay) skrev 2009-04-19 18:05:45 följande:

Vi normaliserar ju det genom att acceptera vår sexuella läggning som en anledning för andra att behandla oss dåligt. Det är förjävligt att somliga folk fortfarande inte har fattat att vår sexuella läggning inte är en anledning till att behandla oss sämre, men vi kan inte ta på oss problemet.En person som inte ogillar homosexuella är inte för den saken fin, det är den som ogillar homosexuella som är idiot. Viss skillnad.
    Okej, jag missuppfattade dig i förra inlägget. Nu förstår jag vad du menar. Det borde vara en självklarhet att vara en stolt förälder till ett barn oavsett läggning, absolut. Tyvärr ser ju inte verkligheten ut så, därför blir man ju glad när föräldrar gör det egentligen självklara och stöttar sitt barn när det kliver ut ur garderoben.
  • Alva666

jag tror inte du behöver va så väldigt orolig för omgivningen, i alla fall inte om du bor i en större stad där öppen homosexualitet är väldigt vanligt.

• lilljarven

Jag tycker att du TS verkar vara en helt fantastisk mamma! :D

Jag kom ut som bi till mina föräldrar för ett halvår sen och dom var lika förstående och stöttande som dig och din man. Mina bröder likaså. Har iofs en bror som kommit ut som homo tidigare så de var väl lite härdade. ;) Både mamma och pappa ser min flickvän som en andra dotter så det är nemas problemas där.
    Det är jättejätteskönt att ha sina föräldrars stöd, så eran dotter är väldigt lyckligt lottad. :)

Min flickvän däremot har inte berättat för sin pappa än.. hennes mamma tar det bra och tycker om mig och stöttar osv, men vad beträffar pappan så förväntas det bli ett j*kla liv när tjejen min äntligen berättar. Jag hoppas att vi har fel om honom, men tror tyvärr inte det. Han är väldigt traditionell och har ett mycket hett temperament.. men folk upphör aldrig att förvåna, så jag hoppas verkligen att han tar det lika bra som våra övriga päron eller att han iaf accepterar det.

Alla barn förtjänar stöd från sina föräldrar.
    Så en eloge till er mammor och pappor därute som stöttar era barn oavsett läggning.

• Fannypack

Vad glad jag blev att läsa ts, TS!

Var stolt över att du har en så stark och trygg dotter (hon brås kanske på sin mor?)!

Fannypack skrev 2009-04-29 19:00:31 följande:
    Vad glad jag blev att läsa ts, TS!Var stolt över att du har en så stark och trygg dotter (hon brås kanske på sin mor?)!
    Tack, vad gulligt! Hennes mentala styrka är från sin pappa, men hon är glad och trevlig(hoppas ifrån mig)
Svar på tråden Vår älskade tjej är bi