• chiara08

    Barnbidrag

    Vi har blivit lovade sedan vi kom hem att få barnbidraget näst kommande månad. Men nu efter snart tre månader har vi inte fått barnbidraget fast vi ringt och varje gång blivit försäkrade att det är på gång. När vi ringde häromdagen sa en handläggare att vi ska skicka in medgivandet för att få barnbidrag, något som ingen av de andra fyra handläggarna nämnt om utan sagt att det går automatiskt efter att vår son fått personnummer. När vi blev uppringda igår av en handläggare så sa hon på telefonsvararen att de inte har några uppgifter att vi har barn för överhuvudtaget, trots att vi tagit ut föräldrapenning för vår son.??
    Idag ringde hon upp igen och sa att hon måste få in domstolsbeslut och samtycke från socialen innan barnbidraget kan utbetalas. Det är så irriterande att man ringer gång på gång och frågar om det är ngt vi måste skicka in eller göra och vi får till svar att detta sker automatiskt och blir hänvisade till hemsidan där det oxå framgår att det sker månaden efter hemkomst. Vi talade om för henne att vi skickar in dessa handlingar men kommer att stryka över med svart penna vår sons bio namn etc. Hon lovade att vi får barnbidraget i slutet av månaden. Vi får väll se om det stämmer denna gång. Är det bara vi som har haft det struligt med barnbidraget? Adoptionsbidraget har vi inte heller fått, för att tydligen får denna inte utbetalas förräns barnbidraget kommit igång....

  • Svar på tråden Barnbidrag
  • Thalis

    Vi fick barnbidraget månaden efter att vår tjej kom hem. Och då behövde vi inte skicka in någonting,handläggaren kunde nämligen gå in på skatteverkets sida och se att vi var dotterns föräldrar och vårdnadshavare. Allt skedde genom telefonkontakt.
    Hoppas att det ordnar sig för er snart och att ni får pengar retroaktivt.


    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Vimsa2

    Den där försäkringskassan... Snacka om att de måste ha anställt ett äng idioter (finns säkert bra folk också där men..)! Ringer man 10 gånger och frågar samma sak kan man ge sig den på att man får 10 olika svar!

    För att få barnbidrag ska man (enl den vi pratade med på fk) skicka in ansökan om barnbidrag påskriven av båda föräldrarna, papper från kommunen (medgivandet) på att man får adoptera barnet (ska stå båda föräldrarnas namn + barnets namn), papper på vilken dag man fick barnet i sin vård. Vi kom hem den 18/2 och kommer att få första barnbidraget denna månaden (+ retroaktivt från mars).

    Lycka till i denna djungeln hälsn en 3 barns mor som varit i dust med fk mååånga gånger, hihi

  • chiara08

    Märkligt att det kan vara så olika. Jag sa detta till handläggaren att det är märkligt hur olika vi föräldrar till adopterade barn behandlas. Vissa får utan problem, och vissa får kämpa för att få det , trots att barnbidraget är för alla barn oavsett vilket sätt barnen kommer. Då sa hon att de vänner jag har på internet som påstår att de inte behövt skicka in domstolsbeslutet och medgivandet precis som vi nu måste göra ljuger!! Alla har nämligen samma regler oavsett vart du bor eller vem som handlägger dit ärende. Jag sa att vi kände oss kränkta över deras behandling när det tydligt framgår på nätet och fyra handläggare hittills sagt att alla oavsett bio eller adopterade får barnbidrag efter att skatteverket registrerat personnummer och registrerat att vi är föräldrar till vårt barn barnbidraget automatiskt. Och att hon dessutom säger på telefonsvararen att vi inte har barn! Hon bad om ursäkt för att vi fått vänta och sa att nu är det ju inget och prata om eftersom hon nu tar tag i ärendet.

  • Sally

    Vi hade inget problem alls. Jag tror inte heller vi skicka in någon ansökan om det, utan som Thalis, bara genom ett telefonsamtal innan vi skulle åka iväg och hämta vår son. Barnbidraget kom precis som det skulle.

    Adoptionsbidraget får du inte förräns adoption är slutgiltig i sverige (har inget med barnbidraget att göra). Jag minns inte vilket land ni adopterade ifrån, men från Thailand tar det ganska lång tid förrän adoptionen är slutgiltig i sverige, så vi fick vänta nästan ett år.

  • Emeli

    Vi har fått våra barnbidrag månaden efter hemkomst (Gbg). Vi har inte skickat in några handlingar, och det ska man heller inte behöva göra. AC har vid flera tillfållen särskilt påpekat att man inte ska behöva lämna några handlingar till fk, och om fk kräver det är det fel. De avråder att man lämnar ifrån sig (kopior av) dessa handlingar eftersom de därmed blir offentlig handling. Jag har nu glömt vilken överordnad myndighet man skulle hänvisa till om fk krånglar. Om du ställer frågan på AC svarar kan du säkert få besked. Barnbidrag ska betalas ut eftersom barnet är folkbokfört i Sverige.

    Försäkringskassan har ingenting med våra adoptionshandlingar att göra. Skicka inte in dem! Bevaka noga att ni får era barnbidrag retroaktivt. Lycka till!

  • chiara08

    Sally: Vi har en stark adoption dvs. adoptionen var laga i kraft redan när vi hämtade vår son, svensk medborgare och allt klart. Det är därför vi blev lovade när vi kom hem att det endast skulle ta 2-3 veckor att få adoptionsbidraget. Och det svenska personnumret tog 2 veckor efter att vi kom hem, så barnbidraget borde ha kommit som det står på nätet månaden efter hemkomsten.
    Indras dotter: Tack, har för mig att den här diskussionen har varit uppe förrut och att vi inte var tvugna att lämna ut handlingar till FK. Ska kolla på AC sida på en gång

Svar på tråden Barnbidrag