• Äldre 16 Apr 17:03
    13005 visningar
    23 svar
    23
    13005

    Måste man ta bort skorv?

    Min 9-månaders dotter har ganska mycket skorv i hårbotten. Hon har även mycket hår över detta, så det syns inte om man inte tittar noga. Men måste man ta bort detta? Kan det "hända" något om jag inte gör det?

    /Elin


    ♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • Svar på tråden Måste man ta bort skorv?
  • Saaara­a
    Äldre 16 Apr 17:05
    #1

    Nej det går bort av sig själv med tiden

  • Saaara­a
    Äldre 16 Apr 17:07
    #2

    Skickade för snabbt,,
    Vår dotter hade mycket skorv när hon va pytteliten. Det tog jag bort eftersom att hon inte hade hår då. Vid 9 månader kom skorven tillbaka, men jag låter det va för hon har ändå massa hår. Så svårt att kleta in krämer och sånt när det är hårigt.


    Saaaraa skrev 2009-04-16 17:05:50 följande:
    Nej det går bort av sig själv med tiden
  • Äldre 16 Apr 17:07
    #3

    nej man MÅSTE inte ta bort det men jag skulle nog göra det om det vore mitt barn. ´var barnflicka åt en tjej på 3 år som fortfarande hadde skorv och en massa hår över. det var lite äckligt faktiskt då skorven var som bruna sårskorpor i hårbotten på henne,. och inte var det lätt att ta bort det när hon hadde en massa hår heller. Så jag skulle nog ta bort det när bebisen inte har så mycket hår i vägen.

  • J e n n i e
    Äldre 16 Apr 17:09
    #4

    Hur tar man bort det på bästa sätt? Vill helst inte använda krämer..

  • Äldre 16 Apr 17:12
    #5

    J e n n i e skrev 2009-04-16 17:09:57 följande:


    Hur tar man bort det på bästa sätt? Vill helst inte använda krämer..
    Vanlig babyolja ska funka toppen. Smörg in rikligt i hårbotten och låt sitta en timme tror jag det var så skorven blir mjuk. sen ska man kamma bort det med en tät kam. Är ingen expert har inget barn med skorv. men det är vad jag läst om skorv iallafall.
  • Lindan­1
    Äldre 16 Apr 17:17
    #6

    finns en superbra kräm på apoteket, Borago heter den. På mindre än en vecka är det borta och du behöver knappt kamma eller klösa =)

  • Fröken­Bokmal
    Äldre 16 Apr 17:26
    #7

    Vi ville inte helelr ta bort för det "inte var farligt" men vår BVC-läkare rekommenderade att vi tog bort det för det blev rätt mycket och kan bli småsår om störe bitar faller bort. Lite olivolja, fick stå en stund, borstade med mjuk borste och det försvann på ett skonsamt sätt.

  • Bubbil­ub
    Äldre 16 Apr 17:47
    #8

    Vi ångrar att vi inte tog bort det på vår son när han var bebis. Han är två år nu och har fortfarande små skorvbitar kvar i hårbotten. Och nu får man absolut inte pilla i håret på honom och håret är tjockare och längre än innan, så det är inte kul att ha i någon olja. Men det är å andra sidan inte någon som ser hans skorv om de inte sitter och pillar i hans hår. Dessutom vet vi inte om det är samma skorv han har än, eller om det kommit nytt. Men om vårt nästa barn får skorv kommer vi definitivt att försöka ta bort det medan barnet är litet.

  • Juliag­bg
    Äldre 16 Apr 17:50
    #9

    vi använde vanlig babyolja..sköljde huvudet med vatten o babyolja och efter badet så kammade vi med en vad jag tror är en luskam, det är iaf en väldigt tät kam. Allt försvann på 2 omgångar.

  • Äldre 16 Apr 17:50
    #10

    Jag skulle också ta bort det så fort som möjligt, för annars blir det bara mer o det är svårare att få bort det. Använder också Borago o det verkar funka bra! Det behandlar orsaken till skorv o man slipper kamma.

Svar på tråden Måste man ta bort skorv?