Inlägg från: Anonym (jobbigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jobbigt)

    Går i terapi och det är såååå jobbigt.....

    Finns det någon där ute som har gått i terapi och vet hur jobbigt det känns? Ska det vara så? Åhhh orkar inte uppleva alla dessa jobbiga och obehagliga känslor, allt är som en stor ångestklump och värst av allt är att det känns som att det aldrig kommer gå över. Det känns som att det finns tusen jobbiga saker att prata om och hur många års terapi krävs det eller blir det bättre med tiden?

    Det har inte hänt något särskilt egentligen utan det är "små" händelser som har varit jobbiga och som jag bara "strunat i" och alla dessa "små" men många händelser har lagts på en stor stor hög som gjort att bägaren till slut rann över och gav mig en massa ångest.
    Det var ingen som hade sagt till mig att man skulle ta hand om detta, jag trodde det bästa var att bara försöka glömma alltihopa och säga till sig själv att skit i det där, tänk positivt, gå vidare. Inte som hade sagt till mig att jobbiga upplevelser ska bearbetas och hur man gör det.

    Nu i terapin känner jag mig så patetisk att sitta där och prata om mina små problem , och att gråta över dom känns ännu löjligare, det har jag väl ingen rätt till.

    Någon som gått i terapi och som förstår vad jag talar om? Snälla behöver lite stöd i detta kaos. Vill bara att det ska ta slut men inser att det kommer nog ta ett tag. Hur ska man tänka för att inte deppa ihop, tålamodet är ju inte direkt det bästa.

  • Svar på tråden Går i terapi och det är såååå jobbigt.....
  • Anonym (jobbigt)
    Shasti skrev 2009-04-17 19:24:46 följande:
    Jag har gått i terapi länge och vet hur det känns. Dina problem är inte "små", de är som de är och du reagerar som du reagerar på dem. Och klart du har rätt till dina känslor. Det är man själv som oftast krånglar till det för sig. Se det som att du har slagit i en tå. Då gör det ont. Då säger du väl inte till dig själv "Gud vad patetisk jag är jag har väl inte rätt att känna att det lilla slaget gör ont!". Gör det ont så gör det, och då måste man få säga AJ eller gråta eller vad man nu vill göra. Att gå i terapi är skitjobbigt men mest i början. Och det blir lättare. Framförallt lär man sig så småningom "ta hand om" sina känslor själv efter hand som man lever och då behöver man inte längre gå i terapi.
    När du säger "ta hand" hur menar du då?? Typ att lugna sig själv om man får panik, eller att man tillåter sig att jha dom jobbiga känslorna istället för att skita i dom, eller att man gråter om man måste o inte ser det som ett misslyckande, eller om man är nere så tillåter man sig att vara det-även om det håller i sig i några dagar..
    Eller?
  • Anonym (jobbigt)
    krakel skrev 2009-04-17 19:44:02 följande:
    jag har gått i terapi eller iaf och pratat med kurator i över 2 år då jag förlora barn..jag säger så här..DET HJÄLPER även om du inte tycker det ,ör dina "små problem" är dina STORA problem inget problem kan jämföras med det andra för alla är ens eget prolem VÄRST ....Det kommer kännas ett bra atg som att det inte hjälper men det gör det efter attag kommer du känna att oj va jobbigt det är att gå dit man kanske tom gråtar bara man säter sig i stolen ,,, men så är det och kuratorn eller va man pratar med ska ha den effeken.. men tro mig då efter att tag då kommer du känna dig starkare efter varje gång som du går där ifrån...prata sönder problemet och börja sen bygga upp det igen...då kommer du se effekt av allt "prat"och den du pratar med bordce kunna ge dig övningar på hur du ska agera i en ångest situation och du ska och måste kunna lära dig att möta den så att den inte går över styr.... en attack är superjobbig jätteläskig men det går över...jag vet inte hur du reagerar i en ångestattack men jag ville fly känndes som om jag skulle svimma.....hjärtklappning och yrsel... men lär dig möta den,,, anda långsamt och ta ett steg taget... yttepytteseg om så behövs.......hoppas det inte blev för rörigt.. ser alla felstavningar med , men lyckades trycka på nån knapp så jag kan inte rätta utan en bokstav ersätter den efter...hhm
    Tack för ditt svar, det betyder mycket.
    En ångestattack kan jag numera hantera, jag låter den bara komma ifall att den kommer och lugnar mig själv genom att inte tänka värre tankar, o så försöker jag bara att känna och slappna av och att andas långsamt, sen försvinner den.

    Det som är mest jobbigt är att det tar sån tid, mitt tålamod tryter och jag är så sugen på att skaffa barn dessutom men har valt att vänta tills jag är klar med mig själv. Sen alla tankar som maler om att :tänk om det inte blir bättre, tänk om det inte vänder, det känns som att det finns 1000 grejer att prata om, tänk om det INTE hjälper att prata om det, varför skulle det hjälpa? Så har jag ju inte jobbat tidigare med mina problem så därför känns det så ovant att sitta och "'älta" dom och gråta....

    Åh jag hoppas det är mödan värt och att tiden går snabbt! Blä för detta!
  • Anonym (jobbigt)
    MajaMaria79 skrev 2009-04-17 20:33:44 följande:
    Jag känner igen mig i det du skriver TS. Jag tyckte också många gånger att det var jättejobbigt att gå i psykodynamisk terapi, vilket jag uppfattar att du går i.Jag mådde betydligt bättre av KBT, alltså att lära mig att hantera det som är här och nu och i framtiden snarare än det som varit. Nu snart 2 år efter sista terapitillfället så känner jag fortfarande att det var KBT som gav mig mest. Den psykodynamiska gjorde mest bara ont i själen, kände mig som en urvriden disktrasa efter varje tillfälle. Men, å andra sidan så finns det många som blir bättre av klassisk terapi. Dock är jag inte säker på att det är för alla. Endel passar nog andra terapiformer bättre för.
    KBT var inget för mig.
    Jag gillar terapiformen jag går i, eller gillar o gillar var väl inte rätt ord men den går verkligen på djupet och jag känner framsteg men det är så jobbigt med alla känslor o framförallt att låta dom finnas o ta plats o tid......vill absolut inte byta ut terapiformen.
  • Anonym (jobbigt)

    Anonym (går hos psykolog) skrev 2009-04-18 09:09:07 följande:


    Hej!Jag går hos en psykolog och det har varit såååååååååååååååååååå jobbigt! men nu 5månader senare känns det bättre! men ibland grinar jag så mycket så jag nästan svimmar...en gång fick vi avbryta så jag fick dricka lite.... Jag lever med sån ångest!
    Skönt att höra att man inte är ensam iallafall.
Svar på tråden Går i terapi och det är såååå jobbigt.....