Låt oss bedöma varandras bloggar - Ris och ros.
Jag ska hoppa in här jag med
Ska börja beta av bloggarna på listan nu och lämna kommentarer
Jag ska hoppa in här jag med
Ska börja beta av bloggarna på listan nu och lämna kommentarer
Det verkar vara nåt skumt med sidan, för alla inlägg ser jättekonstiga ut...
trasdockanmedms.blogspot.com/
Behaglig och enkel design, trevligt innehåll. Det enda jag skulle ändra är nog textjusteringen, och göra texten vänsterställd.
misslaire.blogspot.com/
jag gillar-gillar din layout jättemycket
Innehållet är lagom personligt, lagom djupt och väldigt välskrivet. Jag kommer nog att återvända till din blogg framöver!
http//beabus87.blogg.se
Helt okej design, enkel och lättöverskådlig. Moderatorn i mig måste dock påpeka att Familjelivs reklamregler säger att man inte får länka till sin blogg i forumet om man har annonser i bloggen (utöver t.ex. de annonser som ingår i blogg.se-paketet)...
Innehållet i din blogg är lite för personligt för min smak, det känns lite som en blogg som passar väldigt bra för personer som känner dig eller är bekanta med dig, men är som sagt inte riktigt den typ av blogg som jag personligen föredrar. Däremot har du en helt konsekvent linje i bloggen, vilket är bra. Jag gissar att du har en hel del läsare som gillar att läsa det du skriver.
memorian.blogg.se/
Det är nåt konstigt med din layout. Kolla här: skärmdump, så får du se hur din blogg ser ut hos mig.
Nu har jag hunnit glömma vilka bloggar jag redan lämnat kommentarer om, men jag börjar nerifrån i listan.
ceekaay.blogg.se/
Fin och vilsam bakgrund, den är trevlig för ögat. Headern är jättesnygg!
Jag undrar dock varför det är olika storlek på inläggsrubrikerna? Jag tycker alla inläggsrubriker borde vara som den för det senaste inlägget. De övriga är så små att rubriken drunknar.
Sedan skulle jag gärna också se att radavståndet mellan länkarna i vänstermenyn borde vara mindre. Dessutom vore det snyggt med en lite större marginal från vänsterkanten till länkarna i menyn.
ninniyesthatsme.blogspot.com/
Det första jag tänker på är att det är jobbigt att läsa inläggen när de ligger på så mörk bakgrund. Det är väldigt mycket mer läsbart om texten ligger på en ljus bakgrund.
Jag är inte förtjust i reklam i bloggar, men hos vissa bloggvärdar kan man ju inte välja bort det. I din blogg blir reklamen efter senaste inlägget extremt störande eftersom den ligger i en vit ruta och verkligen sticker ut från bakgrunden.
I högermenyn står vissa rubriker på engelska och vissa på svenska, och annonserna längst ner i högermenyn täcker över bilderna i inläggen. Det är småsaker som är lätta att fixa men som gör stor skillnad för hur man uppfattar bloggen.
memorian.blogg.se/
Bakgrunden med fjärilarna är jättefin, men skulle vara ännu finare om du gjorde fjärilarna lite gråare så att de harmonierar med färgerna i headern.
Jag vet inte om det ska vara så eller om det är nåt med koden, men fjärilarna stör texten i blogginläggen.
Du skulle också kunna öka bredden på själva inläggsdelen, det känns lite hoptryckt som det är nu. Även vänstermenyn känns lite hoptryckt, och där blir länkarna en aning svårlästa när de är understrukna.
Jag fortsätter en stund till
mammajennifer.blogg.se/
Layouten är enkel och nästan på gränsen till att kännas tom. Jag har en rätt stor skärm, vilket gör att bloggen hamnar på vänsterkanten och sedan är det en ocean av tomt till höger om bloggen. På så vis föredrar jag bloggar som är automatiskt centrerade på skärmen.
Det finns inte så många inlägg att det går att göra någon särskilt djup bedömning, men mitt första intryck är att det är en dagboksblogg (idag gjorde jag, i morgon ska jag... o.s.v). Det är inte den typ av blogg som jag personligen dras till, om det inte är något väldigt speciellt med personens liv, men det är som sagt min högst personliga smak.
Inläggen är luftiga och lättlästa, sånt förtjänar alltid ros
fidelisadurnam.blogspot.com/
Well, layouten är inte så mycket att kommentera eftersom du själv skriver att du jobbar på att få till den. Innehållsmässigt då... jag blir lite störd av att du bara har tre inlägg per sida. Man får ju bläddra ihjäl sig för att komma någonvart!
www.minmoa.se/
JÄTTESÖT design. Jag är inte särskilt rosa och pluttenuttig, men OJ vad fin den är!
www.vetterberg.com/emptyhelmet/
Designen är lite annorlunda, en kul idé. Det är dock svårt (nästan omöjligt) att kunna uttyda datumet för inläggen, den textfärgen är alldeles för snarlik bakgrundsfärgen.
Varför skriver du på engelska? (bara nyfiken)
Jag fortsätter beta av listan...
tristaniatrtter.blogspot.com/
Fint utseende, men oj vad ännu mycket snyggare det skulle vara om inte vägvisningsskyltarna var blanka. De tar upp rätt stor del av synfältet, men säger ingenting... Inläggen är tydligt skrivna, luftiga och lättlästa, och även om det kanske inte är en blogg som jag kommer att läsa regelbundet så är jag säker på att du har en stadig skara läsare.
camomillan.blogspot.com/
Fin bakgrund och söt header. Trekolumnsbloggar har en tendens att kunna kännas lite plottriga, och så är det även med din blogg. Jag har försökt fundera på vad det är som gör det, och i din blogg får jag nog det intrycket för att inläggsrubrikerna är såpass "anonyma". Inläggsrubrikerna sticker inte ut, de smälter nästan ihop med brödtexten, vilket gör att själva inläggsdelen av bloggen inte blir så tydligt definierad.
Ett tips kan vara att ha ett avvikande typsnitt på rubrikerna och skapa ett lite större avstånd mellan rubrik och brödtext, det ger ett luftigare intryck och ögat får lättare att fästa på "rätt" ställen.
www.holmlindqvist.se/
Jättefin bakgrund, men den är alldeles för kraftig, det blir svårt att fokusera på texten när bakgrunden "vrålar". Lite transparens eller nåt sånt på bakgrunden, då blir den perfekt.
Inläggen är luftiga och lättlästa och navigeringen i högermenyn är tydlig, snygg och bra!
tobiq.blogg.se/nyblogg/
Söt header, men det är svårt att läsa texten "världens tuffaste mamma", bokstäverna flyter in i bilden. Det kan lätt avhjälpas genom att du sätter en ramlinje runt bokstäverna, så att de "glöder" i valfri färg.
Bildtexten till presentationsbilden är pytteliten och lite svårläst, men det är jättefint att du HAR bilder där överst. Det är lite uppfriskande att komma in på en blogg som inte (som alla andra) har en meny som börjar högst upp på sidan.
Länkarna i menyn skulle vara snyggare om de inte var understrukna, och inläggen skulle behöva mer luft för att kännas lättare att läsa.
Men sammantaget ser det ut som en trevlig blogg, enkel och med fokus på texterna.
familjenkorb.blogg.se/
Sorry, men bakgrundsbilden gör att jag vänder i dörren. Färger och sånt ser jättefint ut i övrigt (rubriker, menyer o.s.v), men jag får huvudvärk av bakgrundsbilden.
himmelohelvete.se/wp/
Det första som slår mig är att texten på din t-shirt är spegelvänd
Fin design, dock lite svårläst headertext när bokstäverna är så höga och hoptryckta.
Din signaturbild i inläggen är skitsöt, men kanske en aning för stor. I korta inlägg får man nästan känslan av att hela inlägget bara är "Rock on"-bilden.
Det är snyggt att dödskallarna finns med i olika delar av designen, t.ex. i datum-"lapparna" till inläggen, och dina inlägg är luftiga och lättlästa.
fortsättning följer...
Hepp, dags för morgonens skörd av bedömningar
mikaelajensen.blogspot.com/
Söt bakgrund, men den tar över hela bloggen. Inläggen drunknar i bakgrunden.
sarajohanna.blogg.se/
Det kan absolut vara en bra idé att avgränsa inläggen med en ruta som du har gjort, men det ser ut som att överdelen av rutan saknas eftersom linjen bara tar slut. Det skulle vara snyggt om rutan gick hela vägen runt inlägget, och om bakgrundsfärgen i rutan var ljusare än resten av bakgrunden, t.ex. helt vitt.
Du skulle behöva lägga in ett avstånd mellan rutan och texten, nu ligger texten alldeles emot linjen vilket gör det lite svårläst. Kanske också ge linjen en lite mjukare färg än kolsvart.
maiilan.blogspot.com/
Söt bakgrund, men lite för ljus textfärg. Samma sak med länkarna i vänstermenyn, det går knappt att se vad som står eftersom de är så ljust rosa.
I övrigt är det väldigt tydligt var inlägg börjar och slutar, stort plus för det! Inläggen är också luftigt skrivna.
geshiia.blogg.se/
Absolut första intrycket: Headern är för smal till vänster. Kantlinjen på headern stämmer inte överens med kantlinjen på inläggsdelen (på vänster sida).
Om jag var du skulle jag fläska på lite med rubrikerna. Som det är nu så är din signatur större än inläggsrubrikerna, det ser lite knasigt ut.
Sedan saknar jag innehåll i högermenyn, den är helt blank. Däremot ligger besökssiffror, bloglovinikon och rullisterna ovanpå headern. Jag gissar att det är meningen att de grejerna ska ligga i högermenyn, men det gör de inte.
Textmässigt skulle jag ändra så att inläggen är vänsterjusterade istället för marginaljusterade som de är nu. Det kan kännas lite kompakt med marginaljustering, som att inläggen är tunga block av ord istället för lättflytande text.
carolinelycklig.blogg.se/
Headerns storlek stämmer inte överens med bredden på resten av bloggen. Headern sticker ut över bloggkanten på höger sida.