• 66an

    Fler

    Jag vet i9nte hur jag ska skrive, har börjat flera gånger, det känns bara fel hela tiden. Vi har en under bar doter på snart sex ¨r som vi kom hem med för drygt ett ¨r sedan och vi var helt övertygade om att det skulle bli vårt enda barn med tanke på vår ålder. Nu spirar känslorna... Vi paratar om att vi vill uppleva detigen, att vi vill ge henne ett syskon, att det skulle vara härligt med en familjemedlem till. Men vi är på gränsen, och jag menar PÅ GRÄNSEN till att det ens
    är möjligt - jag snart 43 och han 47! Vi hade tur som fick det aqtt fungera en gång!! Men OJ vad kroppen, själen, hjärtat - ja, jag vet inte vad det är, men OJ, vad det kan f känslorna att skena iväg! Vi inser att det är kört, men ändå VILL vi en gång till. Samtidigt ser vi fördelarna med bara ett barn, både för hennes del och för oss också. Men visst hade det varit mysigt med ett syskon??? Och det är ju ändå så att det är mk s länge utredningen sätts igång innan man är fylld 43? Fast mlängest inne inser vi att det inte är något vi kommer att sätta i verket, men vi pratar om det ofta..... Det finns känslor.... Det finns längtan... Att uppleva detta igen tillsammans.... Smatidodogt inser vi att et är dumdristigt - kanske det ine blir lika posotivit nästa gång, vår tjej är ju fylls av positiv energi och det hjälper henne genom alla steg i livet, men det kanske inte blir så nästa gång? Plus, kan det överhuvudtaget bli en nästa gång?? Det är ju "in the nick of time" om man säger så!!
    Varför funderar vi ens på det, vi hade ju bestämt redan från början att det bara skulle bli en eftersom vi var så gamla. Men kroppen/hjärnan/hjärtat vill annorlunda. DÄr finns så många kvar som vi kan hämta! Så många kvar som längtar efter en mamma och pappa! Så många som vi fick lämna kvar... Och vår lilla tjej längtar sååå efter ett syskon. Men jag vet, man ska inte tänka på det, utan mer på vad man själv vill. Då blir summa summaron - vill, men vill inte, och känner sorg för det.

  • Svar på tråden Fler
  • Ethi

    Ni kan inte prova och se om/hur långt det går? Så behöver ni aldrig gräma er senare när det _verkligen_ är kört?

  • Cerdrica

    Hör med familjerätten! Det ser olika ut i olika kommuner. Passar ni in på Kinas krav och kan tänka er ett lite äldre barn med eventuellt något lättare särskilt behov kan det gå jättesnabbt.

    Håller tummarna för er.

  • MammaHella

    Våga om ni känner för det! Om man inte provar kan man inget vinna Vi har fått två barn i den åldern i olika årtal och det har blivit fantastisk bra, den ena tar studenten till sommaren med höga betyg, trots många och jobbiga skolår. Den andra är idag en mycket stabil tonåring med en idrott som profil i skolan! Äldre barn behöver verkligen föräldrar!

  • Tufselina

    Hej!
    Många kommuner är stenhårda med åldersgränsen inte fyllda 43 är vid start av medgivandeutredningen när det gäller adoption av första barnet men gäller det en syskonadoption är många kommuner betydligt mer flexibla, det står t.om i handboken att man kan vara äldre när det gäller adoption av syskon. Jag hade oxå kollat med familjerätten i kommunen, det slutgiltiga beslutet om en ev adoption av syskon behöver ni ju inte ta förrän ni har ert medgivande. Lycka till!

  • Biene

    Jag skulle också kontakta familjerätten. De avgör hur de vill se på saken. Det handlar ju om syskon till ert första barn och då är ett undantag till 43-års gränsen OK enligt den nya handboken. Man bör alltid se till varje enskilt fall och om ni t.ex. igen är intresserade av att adoptera ett lite äldre barn så känner jag nog att ni har en chans. Ge inte upp på er dröm!! Handla snabbt för tiden rinner iväg.

    Jag håller alla tummar och tår för er!!

  • Maja T

    Go for it! säger jag också. Det skulle vara förfärligt sedan om ni om några år börjar ångra att ni inte försökte. Kinas 48-h-lista skulle ju kunna vara ett utmärkt alternativ för er. HEJA!!

Svar på tråden Fler