• coffeelover

    Hjälp mig förstå. Jag är så förvirrad.

    1.Kan man verkligen skicka ett litet nyfött flickebarn till kremering utan några personuppgifter?
    2. Har någon (framför allt i Jönköping) varit med om att de har kremerat en anhörig för tidigt innan föräldrarna har hunnit ta adjö och sedan mörkat allt genom att radera ut alla uppgifter om personen i fråga. Även recept som är skickade till apoteket och sjuktaxiresor. Går det överhuvudtaget att ta bort sådan data.
    3. Någon som vet om kremeringar sker även på helgerna? Framför allt i Jönköping.

    Snälla.....
    Detta är för er säkert väldigt underliga frågor, men det är svar som jag verkligen skulle behöva för att kunna lägga detta enorma pussel inga bitar passar ihop.
    Någon som vet vad ni pratar om så är jag tacksam för svar.

  • Svar på tråden Hjälp mig förstå. Jag är så förvirrad.
  • IWantCookies

    Hej!
    Jag har tyvärr inga svar till dina frågor, men tycker det låter oehört märkligt ifall personal tar det beslutet att skicka ett nyfött avlidet barn till kremering utan föräldrars tillåtelse. Låter helt sinnesjukt. Jag tror inte man brukar göra det innan föräldrarna säger att det är ok. Var barnet fullgånget? Enda jag kan tänka mig är ifall det räknas som ett sk "tidigt missfall" . Eller jag har ingen aning. Är det du som varit med om ovanstående? Isf tycker jag du ska ringa ansvarig läkare, kräva svar och anmäla om det visar sig att personalen inte agerat efter gällande riktlinjer och regler. Hur som helst måste personalen få veta att det de gjort inte är ok!

  • Lilla Gry

    Verkar oerhört märkligt! Vi var i högsta grad delaktiga i beslutet om att och när kremering skulle ske. Om flickan dog före födseln så kommer hon dock inte att få något personnr om det är det du undrar över. Och när man sagt ok så skickar de iväg på kremering utan vidare pappersarbete. Men det låter oerhört märkligt att de skulle ha skickat iväg "i smyg". Det måste i så fall anmälas! Jag tror dock inte att kremering sker på helgerna.

    Hoppas så att du kan få svar på dina frågor. Mitt tips är att prata med berörda läkare så att du kan få hjälp att förstå. Det är oerhört viktigt att man får information i sådana här sammanhang!

  • Cinza

    Det låter väldigt konstigt att det skulle kunna gå till på det sättet. Om barnet var så långt gånget att det räknas som barn juridiskt sett, så antar jag att krematoriet behöver samma papper som vid övrig kremering.
    Kremering brukar normalt inte ske på helger.
    Sedan så tror jag att det är väldigt svårt att manipulera dokumentationssystemet på det sätt som du beskriver. Det finns inbyggda spärrar för att skydda patienter och dess integritet.

  • IWantCookies

    Precis som Cinza säger så finns det i alla journaler en historik så att om någon går in och tar bort uppgifter så sparas all aktivitet, dvs att det går att spåra vem som raderat uppgifterna. Jag tror även det går att få fram den ursprungliga texten som tagits bort, men då måste det anmälas och "datakillarna" anlitas. Har aldrig varit med om det gjorts, men jag tror alltså det är möjligt. Och jag VET att om ngn raderar uppgifter så går det att se precis vem som läst vad och vem som raderat vad.

  • annaconda

    Ivilken vecka fick du missfallet, räknades det som tidigt missfall?
    Jag fick ett sent missfall i vecka 20 och vi blev mycket tydligt frågade hur vi ville göra med kroppen, dom sa även att om vi inte kunde bestämma oss så skulle kroppen "sparas" på sjukhuset tills vi var redo att ta beslutet. Vi valde att göra en anonym kremering, så vi har ingen aning när den ägde rum. Eftersom våran Eskil kom innan vecka 28 så finns inga papper eller uppgifter på att han någonsin existerat mer än det i min journal står att jag fått ett sent missfall.
    Hoppas du får klarhet i mysteriet.

  • coffeelover

    Det är inte jag, utan en nära familjemedlem. Hon var i vecka 34.

Svar på tråden Hjälp mig förstå. Jag är så förvirrad.