• Äldre 21 Apr 11:17
    6292 visningar
    68 svar
    68
    6292

    Pojke med tunika! Japp skitbra

    Det är rätt mycket disskutioner nu ute i bloggvärlden om hur man ska klä sina barn. Visa tycker att herregud om man får en flicka ska man klä dom flickigt och om man får en pojke så ska man klä dom som en pojke. Man ska ju behandla barnen efter könet lixom.  Massa argument har vissa och blir upprörda.

    Sen är det andra som försöker köpa så könslöst som möjligt och visa köper tunikor och kittykläder till sin son. Andra köper färgglada och inte flickiga kläder, då blir andra eld och lågor och skriver att man gör fel att klä sina barn så och attd et är fel... dom är ju en pojke och flicka och då ska man klä dom som det med.
    Jag har inget emot sånna människor som tänker så.. jag tycker klänningar och sådant är jätte gulligt och om jag får en flicka kommer säkert hon ha någon klänning.. (även om det inte är det praktiska plagget då på sommaren eftersom dom lätt kan skrappa upp knäna) och min flicka kommer säkert få flickiga kläder...
     men jag håller med dom andra!! Man ska klä barnen som barn och inte som ett kön.

    Det är det som jag efterstävar till min uppfostran till Dante och det är det som jag försöker lära andra i min omgivning att göra mot mitt barn, att behandla honom som ett barn och inte som ett kön.
    Han får leka med precis vad han vill, dockor, hästar, dockvagnar, bilar.. ja allt för jag tycker han ska få välja själv vad han tycker är roligt och jag vill inte forma honom genom att ge honom ändast bilar och andra "killiga" leksaker.
    Likaså gäller det med kläder. Vist han har massor med killkläder som är tuffa och väldigt Grabbiga, men det är för att vi har fått massor av kläder av bekanta som deras barn har haft och det är ändast pojkkläder som vi har fått. Men när jag handlar själv så försöker jag handla det som är fint istället som är grabbigt. Om den röda eller rosa tröjan är finare än den blå så tar jag den rosa... Men nu har ju vi haft den turen att vi har fått mycket kläder så då har det inte blivit att jag har handlat så mycket kläder till min lilla kille.
    Om jag hade fått en flicka så hade flickan fått ha dom kläderna istället. Kläder är till för att kunna leka och busa i först och främst men sen så tycker jag om att klä mitt barn fint och jag älskar att matcha och fixa med kläderna. Men min önskan är ju att min sons garderob ska vara mer blandad stuk på, inte så jätte grabbigt.. men men.

    Jag tycker det är så sorgligt att man delar upp könet och gör en så otrolig stor skillnad på pojke och flicka. Jag älskar att diskutera det här och kan skriva massor av detta, men det orkar jag inte nu.

    Mer rosa på pojkar säger jag bara! hahaha

    Heeerrregud han kommer att bli Bög!!!!

    Då säger jag bara.. bli?? Bög är något man är och inte något man blir. Så om mina barn skulle vara bög, leb, bi.. så vist härligt!!

    Vad tycker ni om det här? Ska killar klä sig i pojkkläder och flickor i flickkläder och uppfostrad efter könet eller??

    Här är några som jag gillar skarp och som klär barnen så som jag vill och önskar att jag kan klä mitt barn/barnen.

    geshiia.blogg.se/

    ladydahmer.blogg.se/

    anaiah.blogg.se/
  • Svar på tråden Pojke med tunika! Japp skitbra
  • Äldre 22 Apr 21:57
    #31

    Så länge de har kläder på sig så är det väl inga problemz :)

  • Sarame­dM
    Äldre 22 Apr 22:00
    #32
    prinsen06 skrev 2009-04-22 21:56:07 följande:
    Jag tror inte att man överlag föds som det, nej det tror jag inte. Jag tror det är något som man blir pga kanske olyckliga omständigheter eller att det kanske är en "häftig" grej man vill pröva. Har hört att en del har varit med om olyckliga omständigheter som barn och det har lett till den läggningen. Visst det kanske kan vara så att vissa föds med det också men jag tror inte att det är så överlag då tror jag att det är något som man "blir".

    Min son är INTE född till homo, trans eller bi. Du får tro vad du vill om dina barn men det tror jag absolut inte om min sonJag tycker att hela diskussionen om detta könsneutraliserande har gått så långt. Varför inte acceptera att det finns två kön i världen och det finns faktiskt vissa skillnader mellan dem, varför skulle det annars finnas två kön. Det är väl härligt att inte alla är lika. Tänk om hela världen var full med bara tjejer, kul : )Sen ska man inte behandla barn olika bara för könets skull. Kläderna visar ju bara lite mer om det är en pojke eller flicka.
    Jo din son är född till det
  • scs
    Äldre 22 Apr 22:01
    #33
    prinsen06 skrev 2009-04-22 14:20:08 följande:
    Men det är tjejkläder för min del och det klär inte jag min son i. Jag har två barn en pojke och en flicka och älskar de lika mycket särbehandlar de inte ett dugg MEN jag klär de i resp pojk och flickkläder för att de är flicka resp pojke. Sen får flickan ärva vissa kläder av min pojke det har jag inga problem med.
    Så det är ok för din dotter att ha killkläder men inte tvärtom?
  • Äldre 22 Apr 22:12
    #34
    prinsen06 skrev 2009-04-22 21:56:07 följande:
    Jag tror inte att man överlag föds som det, nej det tror jag inte. Jag tror det är något som man blir pga kanske olyckliga omständigheter eller att det kanske är en "häftig" grej man vill pröva. Har hört att en del har varit med om olyckliga omständigheter som barn och det har lett till den läggningen. Visst det kanske kan vara så att vissa föds med det också men jag tror inte att det är så överlag då tror jag att det är något som man "blir".

    Min son är INTE född till homo, trans eller bi. Du får tro vad du vill om dina barn men det tror jag absolut inte om min sonJag tycker att hela diskussionen om detta könsneutraliserande har gått så långt. Varför inte acceptera att det finns två kön i världen och det finns faktiskt vissa skillnader mellan dem, varför skulle det annars finnas två kön. Det är väl härligt att inte alla är lika. Tänk om hela världen var full med bara tjejer, kul : )Sen ska man inte behandla barn olika bara för könets skull. Kläderna visar ju bara lite mer om det är en pojke eller flicka.
    Jag har svårt att tro att bi- eller homosexualitet skulle vara något annat än något man helt enkelt är. Ungefär som jag är hetero så finns det de som är bi eller homo.
    Visst, man kan kanske påverkas sexuellt av sin uppfostran och bakgrund, jag vet inte. Men jag tror inte att man kan säga att bi- eller homosexualitet kommer från uppfostran!
    Och visst finns det de som provar sin sexualitet även "över gränserna" för att testa för att det är "häftigt". Men är man inte lagd åt det hållet man provar så stannar man inte kvar där om man så säger.
  • prinse­n06
    Äldre 22 Apr 22:51
    #35
    SaramedM skrev 2009-04-22 22:00:17 följande:
    Jo din son är född till det
    Du är sååå dryg!! Det är han inte alls!
    scs skrev 2009-04-22 22:01:55 följande:
    Så det är ok för din dotter att ha killkläder men inte tvärtom?
    Ja för det är lite mer neutrala kläder. Det jag menar är att vissa plagg är lite mer flickiga och de sätter jag inte på min son, ex kjol, klänning. Nu ärver ju inte han av henne då han är den äldre....
  • Äldre 22 Apr 22:57
    #36
    prinsen06 skrev 2009-04-22 22:51:22 följande:
    Du är sååå dryg!! Det är han inte alls!

    Ja för det är lite mer neutrala kläder. Det jag menar är att vissa plagg är lite mer flickiga och de sätter jag inte på min son, ex kjol, klänning. Nu ärver ju inte han av henne då han är den äldre....
    I och med vad jag tror - så tror jag ju inte att någon av er har rätt eller fel... han kan ju vara hetero-, bi- eller transsexuell. Men det lär inte visa sig än skulle jag tro.

    Och att låta eller ge killar kjolar eller klänning tror jag är allmänt svårt. Även om man lever efter att försöka vara jämställd osv. så är det lättare att låta tjejer klä sig i pojkkläder än att låta en kille klä sig i tjejkläder.
  • prinse­n06
    Äldre 23 Apr 11:15
    #37
    Impertiff skrev 2009-04-22 22:57:08 följande:
    I och med vad jag tror - så tror jag ju inte att någon av er har rätt eller fel... han kan ju vara hetero-, bi- eller transsexuell. Men det lär inte visa sig än skulle jag tro. Och att låta eller ge killar kjolar eller klänning tror jag är allmänt svårt. Även om man lever efter att försöka vara jämställd osv. så är det lättare att låta tjejer klä sig i pojkkläder än att låta en kille klä sig i tjejkläder.
    Håller med att det är lättare att ha pojkkläder på flickor en tvärtom. Kläder är ändå bara kläder. De visar ju bara lite mer om det är en flicka eller en pojke ,det handlar inte om att särbehandla någon pga kön. Båda är lika mycket värda. Jag för min del tycker det är kul att klä min tjej i tjejkläder och pojke i pojkkläder just för att se de olika könen. Men jag behandlar de inte olika för det på annat sätt än att "visa" könet på mina barn. Kan dock säga att jag inte är så mycket för ryshpysh och massa volanger heller för den delen : ) inte till vardags i alla fall, då är det mest praktiska kläder som används.

    Det andra ang homo/bi/trans låter jag vara osagt. Det är möjligt att man föds med en sexuell läggning men jag tror att man också kan påverkas i sin uppväxt.
  • Äldre 23 Apr 12:53
    #38

    För mig är det viktigaste att inte begränsa barnen pga av att de råkar vara födda som pojkar eller flickor.
    Lika rättigheter och lika möjligheter för alla barn!!
    Har hört sonens kompisar (3,5 år) säga att de inte spelar fotboll för det gör bara pojkar och att pojkar inte kan gilla "Hello Kitty" ("det kan de visst det för det gör jag" säger sonen då). Jag tycker det är fruktansvärt att begränsa barnen redan vid så tidig ålder. Vi som föräldrar har ett jättestort ansvar att lära våra barn att alla vägar är öppna, ingenting är omäjligt och det spelar ingen roll om du är pojke eller flicka, du kan leka, spela, ha på dig och tycka om precis vad du vill!!

  • closet­omyhea­rt
    Äldre 23 Apr 22:34
    #39
    prinsen06 skrev 2009-04-22 14:20:08 följande:
    Beyond Eternity skrev 2009-04-21 16:46:22 följande: Jag tror i alla fall INTE att man föds till bög eller leb du får tro vad du vill. Och nej jag kommer inte lära mina barn på det sätt som du uttrycker det. Nej han kommer definitivt inte tappa snoppen. Men det är tjejkläder för min del och det klär inte jag min son i. Jag har två barn en pojke och en flicka och älskar de lika mycket särbehandlar de inte ett dugg MEN jag klär de i resp pojk och flickkläder för att de är flicka resp pojke. Sen får flickan ärva vissa kläder av min pojke det har jag inga problem med. Men jag vill ha pojk resp flickkläder för att de är pojke och flicka. Det bara är så att det finns pojkar och flickor och det finns en skillnad på könen varför skulle det annars finnas två kön?! Jag tycker absolut inta att man ska särbehandla ett barn pga kön men vissa saker är faktiskt mer flickigt eller pojkigt. Jag är tacksam att min man inte har kjol eller klänning på sig!!!
    Du kan fortsätta TRO om du vill men jag VET att man föds med den förmågan.. jag tillhör nämligen den kategorin själv.... och det gör ju inte du så det kan du ju omöjligt veta eller hur? Undrar fortfarande vad du menade då du skrev tyvärr i ditt förra inlägg.

    Det övriga du du rabblar upp om pojk-respektive flick-kläder orkar jag knappt kommentera, men kan ändå inte låta bli...ryser av denna okunskap om genus, strävan om jämställdhet os.v. och hur vi påverkas och PÅVERKAR våra barn medvetet- och omedvetet, om hur barnen i tidig ålder pressas in i snäva könsroller som sedan följer dem livet ut, med en massa snedvridna konsekvenser som t.ex. att kvinnor får lägre lön jämfört med männen trots att de utför samma arbete... kvinnor behandlas annorlunda enbart utifrån hur de är klädda - har de haft för korta kjolar o urringade toppar så får de nästan skylla sig själva om de bli våldtagna os.v. och detta är bara några få av dessa konsekvenser...men detta vill du inte vara med att förändra antar jag.
    Förstår du inte?Förändringar måste ju börja någonstans och som jag m.flera tjatat om nu några dagar i bloggvärlden så börjar  en förändring alltid med en själv.
    Jag anser att man som förälder är skyldig att medvetandegöra sitt stereotypa könsrollstänkandet för sina barns skull och vad kan väl vara bättre än att börja med att INTE dela upp våra barn i könsroller utifrån kläder, leksaker, förväntningasr o.s.v.- DE ÄR JU BARN...och tror du på fullt allvar att deras biologiska kön försvinner/suddas ut om du exempelvis sätter på din pojke en rosa tröja eller en tunika?

    Jag skulle föreslå att du läser lite böcker om genus och hur vi påverkas av t.ex. kläder, vilket omedvetet får oss att behandla pojkar o flickor olika och om hur hela denna uppdelning, inte bara i kläder, leder till att vi överlag behandlas olika utifrån vilket kön vi har. Att bara rakta av avfärda detta och inte verka för en förändring är att göra våra barn illa.
    Och pojkar blir ju inte mindre pojkar för att de har s.k. flickkläder på sig och samma med flickor som inte blir mindre flickor för att de använder pojkkläder...

    Jag slutar med att fråga dig, VAD exakt menar du GÖR en pojke till pojke och flicka till flicka då de är barn, som gör att du anser att flickor - flickkläder (med något undantag) och pojkar - pojkkläder (bortsett från bio-könet) eftersom du skriver som du gör? och vad är det som gör att du tycker att du kan låta din flicka få ärva din pojkes kläder, men pojken kan inte få flickkläder? Jag förstår inte skillnaden, så du får väldigt gärna förklara.
    Vart du än går är du där
  • closet­omyhea­rt
    Äldre 23 Apr 22:39
    #40
    prinsen06 skrev 2009-04-22 14:20:08 följande:
    Beyond Eternity skrev 2009-04-21 16:46:22 följande: Jag tror i alla fall INTE att man föds till bög eller leb du får tro vad du vill. Och nej jag kommer inte lära mina barn på det sätt som du uttrycker det. Nej han kommer definitivt inte tappa snoppen. Men det är tjejkläder för min del och det klär inte jag min son i. Jag har två barn en pojke och en flicka och älskar de lika mycket särbehandlar de inte ett dugg MEN jag klär de i resp pojk och flickkläder för att de är flicka resp pojke. Sen får flickan ärva vissa kläder av min pojke det har jag inga problem med. Men jag vill ha pojk resp flickkläder för att de är pojke och flicka. Det bara är så att det finns pojkar och flickor och det finns en skillnad på könen varför skulle det annars finnas två kön?! Jag tycker absolut inta att man ska särbehandla ett barn pga kön men vissa saker är faktiskt mer flickigt eller pojkigt. Jag är tacksam att min man inte har kjol eller klänning på sig!!!
    P.s. om du inte tror att man som gay inte är född  homosexuell så antar jag att du har en tanke om HUR det går till när man BLIR gay (för hur kan du annars anta att man inte föds med det?)...och då vill jag gärna veta, NÄR blir man det då? Eller kanske ännu mer precis, NÄR tror du att jag BLEV flata?
    Vart du än går är du där
Svar på tråden Pojke med tunika! Japp skitbra