Inlägg från: fam kaos |Visa alla inlägg
  • fam kaos

Jag "slog " min 3 åring!

Usch vilken sorglig tråd. Det är ju uppenbart att problemet är att flickan berättade på dagis, inte ånger över slaget. Ts ta och faktiskt tänk på vad du gjort istället för att oroa dig för vad dagis kommer tro.

• fam kaos

Anonym (fundersam) skrev 2009-04-28 21:30:44 följande:

Precis.jag har fått dask på rumpan när jag var liten. inte fan anser eller ansåg jag att min pappa misshandlat mig för de.Men visst ska man inte slå barn helt klart. emn tycker att dra in soc och sånt bara för ett mistag är väldigt drastiskt.Som tidigare säger..Min syster son har en pappa som kör rattfull med barnet i bilen utan körkort LERA gånger och anser att barnet ska hålla käften på morgonen och inte störa han för han ska sova minsann-! Soc anser fortfarande att han är en lämplig pappa.. så varför skulle inte en mamma som gjort 1 fel och ångrar sig vara de?
    Men det gäller från fall till fall också. Om du läser ts, alltså verkligen läser, tycker du då det verkar som om ts verkligen ångrar sig eller verkar det mer som att hon tycker det är en bagatell men är orolig just för att flickan talade om det på dagis?

Rakt av om man läser mellan raderna tycker jag det är uppenbart att ts tycker att hon själv är offret, den snälla mamman med det bråkiga barnet som tillslut efter så mycket slit och kämpande råkar göra ett litet misstag. Med den inställningen till det hela hamnar saken i ett annat ljus och blir lite allvarligare än om ts hade haft mer insikt i vad hon faktiskt gjort och verkligen ångrat det.
  • fam kaos
    Mieria skrev 2009-04-28 21:53:00 följande:
    Anonym (10) skrev 2009-04-28 21:46:47 följande:
    Du fattar inte va? Nej det är inte ok men de har inte resurser nog att göra någonting åt det och särskilt inte om de först ska utreda alla mammor i sverige som någon gång daskat till sin unge på armen eller höjt rösten!
    Så du menar Att det då ska vara okej och accepterat att slå sitt barn till en viss grad? Omgivningen ska bara hålla käft och vänta tills mamman slår ungen gul och blå innan de tänker på att ta upp soc värdefulla tid?
  • fam kaos

Anonym (eeuuhm?) skrev 2009-04-28 21:57:13 följande:

fam kaos skrev 2009-04-28 21:43:10 följande:
    Men om hon nu tycker att det är en bagatell så är det väl inte konstigt att hon tycker det är pinsamt?? Det kanske är så att hon vanligtvis inte brukar tappa tålamodet och i själva verket är en jättebra mamma, då är det väl inte särskilt roligt att få en stämpel som barnmisshandlare på sig? Det vet väl de flesta hur barn kan genera sina föräldrar med sina kommentarer. Om ditt barn t ex hade fantiserat ihop att du slår henne/honom, och sagt det högt o tydligt till sina dagisfröknar, tro sjutton att du skulle oroa dig för vad andra skulle tro/säga? även om du vet att det inte är sant. Det är nog därför vi inte hör av TS mer i den här tråden, hon kanske vet mycket väl att hon är en jättegod mor och det spelar ingen roll hur mkt andra spekulerar med alla OM hit o dit.
    Nej, det skulle jag inte om jag visste att mitt samvete var rent.
    Det jag menar är att ts faktiskt HAR slagit sitt barn, oavsett hur man vrider och vänder och hur allvarligt man tycker att det är så har hon det och det är svårt att känna sympati med nån som oroar sig mer om sin stämpel än om sitt korta tålamod när det går ut över barnet.
  • fam kaos
    Mieria skrev 2009-04-28 21:59:21 följande:
    fam kaos skrev 2009-04-28 21:58:24 följande:
    Absolut inte. Men ts sitter här för att hon mår fruktansvärt dåligt och det lär inte vara ett tecken på att hon tänker slå ungen gul och blå.
    Men ts mår ju dåligt över att flickan talade om händelsen på dagis. Hon verkar ju inte må det minsta dåligt över själva slaget utan bara se sig som ett offer för sitt bråkiga barn.
  • fam kaos
    Mieria skrev 2009-04-28 21:59:21 följande:
    fam kaos skrev 2009-04-28 21:58:24 följande:
    Absolut inte. Men ts sitter här för att hon mår fruktansvärt dåligt och det lär inte vara ett tecken på att hon tänker slå ungen gul och blå.
    Alltså det jag menar är att små barn måste kunna trotsa utan att bli slagna, ts skriver "slog", som om det inte är att slå egentligen men det är det ju och omgivningen måste stå på barnets sida främst.
  • fam kaos

Anonym (10) skrev 2009-04-28 22:03:34 följande:

Åter igen, hur vet du det? Ts tänkte ju dessutom både ljuga och skylla på barnet.
    Precis. Tyder det på dåligt samvete och ånger? Att slå barnet och sen när barnet berättar SANNINGEN så ljuger mamman och skyller på barnet?
  • fam kaos

Anonym (eeuuhm?) skrev 2009-04-28 22:20:48 följande:

fam kaos skrev 2009-04-28 22:01:12 följande:
    ja, du säger det, om man läser mellan raderna. Men hon skriver ju inte det eller hur? Det är ju hur du väljer att tolka det. Det är enda ni moraltanter har rätt i är att hon har slagit. Ni vet inget mer, det kan vara er bästa väninna som skrivit det här inlägget, en människa som gör misstag precis som ALLA andra. Hon skriver "inte nog med det" efter incidenten med "slaget" SEN drar hon upp händelsen på dagis. Vilket jag, om jag oxå ska läsa mellan raderna då, tolkar som det allvarligaste är att hon faktiskt slog till henne och att hon mår skit över det (som en bra mor ska reagera) och som om det inte vore nog så säger barnet dessa ord till fröken. Tycker det säger ganska tydligt vilken av grejerna hon tar mest allvarligt på.
    Så du menar att om man INTE sympatiserar med en mamma som lagit sitt barn och nu är rädd att få en stämpel på dagis utan istället står på barnets sida så är man en moraltant? Det är rätt skrämmande måste jag säga.
    Ts ångrar sig ju inte, hon skriver att hon var så snäll och tog allt så lugnt och barnet var så bråkigt och så "slog" hon barnet i ren desperation tillslut. "Slog" inom citationstecken.
Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!