Inlägg från: näradig |Visa alla inlägg
  • näradig

Jag "slog " min 3 åring!

Anonym skrev 2009-04-28 12:15:39 följande:
    Jo det är det, för det visar att han inte får göra så. Samma sak som om jag skulle ta tag i hans hand och ta bort den där ifrån, det känns lika lite. Man gör det som man känner själv känns bäst och fungerar, så länge det inte barnet far illa, och tro mig min son far inte illa, då skulle jag väl för sjutton inte göra så om jag visste att han for illa!!! Jag testar mig fortfarande fram, min pojk är en riktig liten buse så jag testar allt möjligt,som att snäppa på handen med fingertopparna, ta tag i handen, förklara för honom att man inte får göra så,, ja ibland fungerar de, ibland inte..
    många föräldrar förstår inte när barnen far illa. Därför har vi en lag som säger att man inte får daska barnen på fingrarna i uppfostringssyfte.

smärta har som sagt inte med saken att göra.

du svarar inte på varför du tror metoden fungerar och hur det upplevs för barnet.

hur skulle det kännas för dig om din chef daskade dig på fingrarna när du inte var till belåtenhet (eller grannarna/mannen osv)
  • näradig
    Mieria skrev 2009-04-28 12:19:24 följande:
    Ah sorry :) Nu var jag visst en såndär störig typ som la mig i utan att läsa ordentligt först!
    nejdå, inte alls störigt. det är lätt att läsa fort i sådanna här trådar.
  • näradig

Anonym (Mijo) skrev 2009-04-28 12:21:35 följande:

Bara för man har en relation med någon betyder det inte att man vet allt om dem!!! Snälla! Jag hade en vän som jag aldrig trodde skulle kunna slå en annan människa men när hon fick barn slog hon dem varje gång jag var med. Tänk vad hon gör när jag inte är med. Ska jag tänka att det hände bara då bara för att barnet inte fick blåmärken??? Synd att de finns dem som tänker mer på föräldrarna än barnen i vårt samhälle. Det är tack vare såna personer som blundar för det som gör att barn far så fruktansvärt illa. Inte just i detta fall men man kan inte tänka så.
    ja, men jag är inte en av de personerna (tvärtom) så jobbar jag hårt för att göra barns röster hörda och jag anser att man som förälder bara har skyldigheter och som barn rättigheter.
  • näradig
    Strözzel skrev 2009-04-28 12:26:29 följande:
    Jag har inte läst hela tråden och hinner tyvärr inte göra det nu. Men inte går personalen endast på att barnet säger att jag är ledsen, min mamma slår mig och gör en anmälan? Ser de inte till hur barnet verkar må i övrigt och hur familjeförhållandena verkar vara? Nu kanske jag är naiv men i många fall borde väl personer som har med barn att göra se signaler på om allt inte står rätt till?
    jo, självklart gör de så (för BARNETS skull).

de anmäler om de misstänker att barnet far illa . och det behöver man inte bli slagen för att göra och det ts berättar om ger inte mig någon orsak att tro att barnet far illa i hemmet (tvärt om)
  • näradig
    Mieria skrev 2009-04-28 12:29:59 följande:
    Man kan ju hoppas det. Och att vända upp och ner på himmel och helvete över en dask på armen...DET är barnmisshandel.
    ja, något sådant tvivlar jag på att de skulle utsätta barnet för (varför i hela fridens namn skulle de??)

nej, de ser nog till barnets bästa, tar upp det med föräldrarna och uppmuntrar dem.
  • näradig
    Strözzel skrev 2009-04-28 12:40:20 följande:
    Någonting säger mig att det väl snarare är barn som INTE säger något utan sänder ut andra signaler som far illa på något sätt. I detta fall undrar jag om det inte är TS själv som farit mest illa.
    säkert.
  • näradig

Anonym (10) skrev 2009-04-28 12:53:08 följande:

Lägger mig i er diskussion. Hur tänker du när du skriver som du gör? Klart misshandel förekommer även i "fina" familjer. Det har ju bevisats gång på gång när allt uppdagats och omgivningen inget sett och inte alls kunnat förstå att familjen levt under vidriga omständigheter med misshandel (psykisk eller psykisk). Det syns inte alltid utåt!
    "fina familjer" ??

ja misshandel, incest, vanvård och annat finns överallt.

i fsk får man höra det ts dotter sa flera ggr i veckan. och det anmäls inte flera ggr i veckan. det som ts beskriver gör troligen inte att de misstänker att barnet far illa och i andrafall så misstänker det de utan att barnet säger något.

Att barnet säger så inför mamma och är på sitt vanliga sätt säger mycket. de har nog läst psykologi.

Jag arbetar med utsatta barn och jag kämpar för att göra barn hörda.

jag gör ca 2 anmälningar till sociala myndigheter (ang barn som far illa) Per år. jag tycker man ska anmäla en gång för mycket än en gång för lite.

jag anser inte att det finns något att anmäla eller utreda i ts fall och jag tror att förskolan tycker det samma.
  • näradig

Anonym (Mijo) skrev 2009-04-28 16:10:50 följande:

Förklara gärna hur personalen vet att det är så här. De vet ju ENDAST vad barnet sagt. Och om ett barn säger att mamma slår mig och man inte talat med mamman måste man anmäla.
    nej, de måste
  • näradig

Förklara gärna hur personalen vet att det är så här. De vet ju ENDAST vad barnet sagt. Och om ett barn säger att mamma slår mig och man inte talat med mamman måste man anmäla.
    nej, de måste
  • näradig

nej, de måste
  • näradig

nej, de måste
  • näradig

nej, de måste anmäla om de misstänker att barnet far illa.

sådant som hände händer ofta i fsk. och oftast finns det ingen orsak till oro.

men vid minsta oro så ska de anmäla oavsätt vad barnet sagt eller inte sagt.

• näradig

Anonym (Mijo) skrev 2009-04-28 16:11:40 följande:

Uppmuntra? Till vad? Att slå mer? Ja för barnmisshandel! Klapp på kinden till alla!
    är det värt att diskutera med dig. vilken nivå ska du hålla dig på?
  • näradig

Anonym (Mijo) skrev 2009-04-28 16:15:26 följande:

Vet du hur många föräldrar som misshandlar som tystar ner barnen? Den enda gång de säger något kanske är sista? Men visst. Är barn tysta så behöver man ju inte anta att de ljuger om allt!!
    du lyssnar inte på vad vi säger. du har redan bestämt vad du tror att vi anser och menar. Men du tror fel.
  • näradig

Anonym (Mijo) skrev 2009-04-28 16:19:14 följande:

Så om ett barn säger mamma slår mig så är det inte minsta oro? Hoppas att du inte jobbar på fsk i så fall
    jag arbetar med utsatta barn.

det behöver inte innebära någon oro för personalen, nej. På samma sätt som inga ord behövs FÖR att bidra till oro.
  • näradig

Anonym (10) skrev 2009-04-28 16:24:31 följande:

Jag har läst en hel del psykologi jag med och dessutom vet jag att personalen är skyldig att anmäla och låta soc utreda. Det är inte fskpersonalen som ska göra bedömningen på hur barnet har det i sitt hem och i sin familj. Att du anser att det inte finns något att utreda säger en hel del om din kompetens!
    de ska anmäla vid oro inte för att ett barn säger sådant (det sker ofta att barn säger det och mycket värre saker)

jag ser ingen orsak till oro för ts barn och jag tvivlar på att personalen gör det.

du anser något annat, det är ok.
  • näradig

Anonym (10) skrev 2009-04-28 16:25:44 följande:

Men i detta fall HAR ju mamman slagit sitt barn dessutom!
    ja, och det kan hon ringa och säga till soc utan att de gör mer än att förklara att det givetvis inte är ok men att det kan hända. (tror jag utifrån mina erfarenheter).
    EFTERSOM att mamman mår dålig, är ångerfull och med största trolighet inte kommer göra det igen.

barnet har troligen glömt det vid det här laget och mamman mår dåligt en vecka till.

Detta är skrivet utifrån hur jag tolkar ts- och mina erfarenheter
  • näradig

Anonym (s) skrev 2009-04-28 16:53:31 följande:

tycker det är "bra" att mamman mår dåligt hon har ju gjort fel!!!!! aldrig rätt att slå ett barn. Om man nu gör det så hoppas jag verkligen sociala blir inkopplad!!! en som slår sitt barn misshandlar sitt barn! det är itne ok att slå någon och verkligen itne ett barn!
    nej, det är inte ok och det tycker inte ts heller. hur hjälper det barnet att soc kopplas in??

hur kommer mamman må (som redan mår så fruktansvärt dåligt) och hur kommer DET påverka barnet positivt.

nej, jag tror det är bäst att ts får lägga det här bakom sig (barnet har nog redan gjort det)

att få en dask/smäll på armen och sedan förlåt och pussar i ett kärleksfullt hem vid ETT tillfälle skadar inte barnet Men en soc utredning kan göra det. Finns det däremot orsak att tro att detta kan komma att ske upprepade ggr så är det något annat men så är inte fallet.
  • näradig

Anonym (10) skrev 2009-04-28 17:08:33 följande:

Hur dåligt mår man när man tänkt skylla på barnet och dessutom ljuga?
    ja, fruktansvärt eller inte alls.

har ts tänkt det?
  • näradig

Anonym (10) skrev 2009-04-28 17:10:12 följande:

Men på Fl sägs det ju alltid att en familj som inget har att dölja INTE far illa av en socutredning!
    nej, det har jag inte läst men jag har läst (och säkert skrivit) att de inte har något att oroa sig för.

och det hjälper ju inte vad som skrivs här.
Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!