Anonym (Mamma förstår) skrev 2009-04-30 08:06:06 följande:
Vill tillägga att detta börjar hamna under kategori "sandlådan" trots att det är ett viktigt ämne som tas upp. Men jag är övertygad om att alla som vill kalla sig paragrafryttare här kanske följer lagen men för den delen kanske det finns andra saker ni gör som era barn mår dåligt av. Jag ser ofta föräldrar på stan som tar tag i sina barn riktigt hårt i armen t.ex. Misshandel... ? Kanske det... straffbart...nej! och därmed inte okej även om jag själv tagit tag i min dotters arm vid flera tillfällen. Men något jag verkligen reagerar starkt på och kan bli arg och upprörd över "återigen på stan" är föräldrar som sitter och röker intill sina barn, låter barnen cykla utan hjälm eller låter barnet skamset gå intill en onykter förälder, låter barnen gå i smutsiga trasiga gamla kläder och sticka ut från mängden. Sådant borde vara straffbart också i så fall!
För mig handlar det om en kränkande fysisk bestraffning som jag inte anser hör hemma i barnuppfostran! Så enkelt är det...
Vill ni bli slagna, daskade, knäppta, smällda!? Jag vet då att jag skulle aldrig tolerera en sådan behandling!
Det finns ju andra sätt som fungerar precis hur bra som helst för att få väluppfostrade barn!
Givetvis är man inte perfekt som förälder...ingen av oss är väl perfekta, men att använda det ordet i sammanhanget på ett nedlåtande sätt om oss som är emot att använda fysisk bestraffning / tappa fattningen så pass att man slår, anser jag bara blir löjligt!
Huruvida TS ska bli utredd osv av soc menar jag återigen att det bara går att sia om, ingen vet mer än vad TS skrivit om henne själv som en god mor. Men att förskolepersonalen har anmälningsplikt är inget att diskutera. Det har dem!
Slutligen, det finns många saker som barn far illa av, eller som iaf omgivningen kan uppfatta som en dålig miljö för ett barn. Men att ställa upp dessa emot varandra är ett sätt som för mig inte fungerar. Ett barn som bli slagen konstant har det värre än ett barn som blir slagen en enda gång. Men vidare så har ju barn som blir slagen samt utnyttjad det värre än det barn som bara blir frekvent misshandlad osv, osv...
Ska vi börja bedöma lidande och säga att det finns värre saker barn kan råka ut för, och iom det också förminska kränkningen barnen utsätts för!?
Vi diskuterar inte barn som har fulla föräldrar, vi diskuterar inte barn som har föräldrar som inte fixar den sociala omsorgen av sitt barn.
Vi diskuterar ett mor som slog sitt barn!