• Anonym

Jag "slog " min 3 åring!

Vet inte var jag ska börja, mår så dåligt redan och har dåligt samvete.
    Allt började imorse när jag väckte min 3 åriga dotter för att lämna henne på dagis och därefter åka till jobbet.
    Väckte henne lungt med en puss på kinden och tog upp henne för att kissa.
    Allt gick bra fram till dess att jag började klä på henne. Hon vägrade, ville ha pyjamasen på sig igen. Började gråta och vägrade göra som jag sa. Klockan var redan för mycket och jag kände att jag kommer försent.
    Jag gjorde verkligen allt ifrån mig på det lugnaste sättet och till slut tappade jag kontrollen och slog henne på armen med min hand. Är ingen misshandlare och slår inte mitt barn men imorse hände det bara. Hatar mig själv för det.
    Och inte nog med det, när vi kom till dagisen och hon gick till fröken så sa jag att hon var lite trött och grynig. Det sa hon också och gick till fröken sen så hörde jag henne säga, jag är ledsen, mamma slår mig.
    Vad ska jag göra, jag kan inte tvätta bort det. Vad ska jag säga om personalen frågar mig?
    :(

• Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!
  • Anonym

Anonym (10) skrev 2009-04-27 23:54:44 följande:

Kan du förklara hur ett barn upplever skillnaden mellan en "dask" eller ett slag?Hon är kanske ingen dålig mamma men hon behöver söka hjälp för att lära sig behärska sig!
    Det går inte direkt förklara skillnaden, men en dask är ju inget som gör ont, utan mer ett tillrättavisande, ett slag är väl mer något som kan göra ont.
  • Anonym (10)
    Anonym skrev 2009-04-27 23:58:19 följande:
    Anonym (10) skrev 2009-04-27 23:54:44 följande: Det går inte direkt förklara skillnaden, men en dask är ju inget som gör ont, utan mer ett tillrättavisande, ett slag är väl mer något som kan göra ont.
    Men då rör du inte barnet fysiskt är du daskar till antar jag. För barn är känsliga och minsta lilla kan göra ont.
  • Anonym

Anonym (10) skrev 2009-04-27 23:56:54 följande:

Enligt dig ja, men inte enligt lag! Du får inte heller kalla ditt barn för dumma saker!
    Vilken mönstermamma du måste vara som aldrig blir irriterad och arg på ditt barn. Alla blir vi olika när vi är irriterade eller tappar tålamodet, självklart är det aldrig okej att slå sitt barn men att göra misstag är mänskligt!
  • Mieria

Anonym (10) skrev 2009-04-27 23:56:54 följande:

Enligt dig ja, men inte enligt lag! Du får inte heller kalla ditt barn för dumma saker!
    Precis. Men det går att resonera ändå. Om mamman inser sitt misstag tror jag att barnet mår bättre av att mamma säger förlåt och aldrig gör om det och är en bra förälder på alla sätt och vis i framtiden än att man rycker bort barnet från sin familj och det sker en omplacering. Och jag tror inte att något blir bättre av att folk fullkomligt spyr galla över ts när hon mår dåligt redan. Jag försvarar inte handlingen men det som har hänt har hänt och jag ser inte de positiva effekterna av att hävda att hon nu är totalt misslyckad som förälder för all framtid.
  • Anonym

Anonym (10) skrev 2009-04-27 23:59:58 följande:

Men då rör du inte barnet fysiskt är du daskar till antar jag. För barn är känsliga och minsta lilla kan göra ont.
    När jag daskar/snärtar till min son på händerna om han drar i duken eller ska dra tag i något han inte får, som blommor, osv osv,, då flinar han oftast eller så släpper han och går därifrån, eller så fortsätter han så jag till slut får ta tag i han och ta bort han därifrån... så ne,, det gör inte ont.
  • Anonym (fundersam)

Jag kan bara säga att det är bra du mår dåligt eftersom de var fel.
    Men samtidigt är de inte olagligt att knäppa barn på fingrarna när dom gör fel.
    Det är inte att aga eftersom det inte är meningen de ska göra ont (det gör ju lika ont som ett nej i barn ögon iaf) Om ni förstår mig. Menar itne att det var okej slå på handen.

Men det finns helt klart andra metoder för att få sina barn lyssna som kan ta tid men som funkar och är värda mödan då man vet man itne gjort fel.

Själv måste jag sätta mig och hålla fast min äldsta dotter i min famn när hon får sina utbrott (hon är 7 år) dels för hon inte ska skada sig själv och för hon inte ska skada någon annan.
    Det krävs man håller fast henne men givetvis itne så hon tar skada..
    när hon lugnat ner sig kan man prata med henne om varför man höll fast henne och förklara läget.
    som sagt kan ta tid (15-20 minuter ibland)
    men det är de värt då man slipper ta till metoder som man absolut inte vill.

våld löser inget och det trot jag alla mammor/pappor här inne håller med om,

Jag vill inte klanka ner på dig då du mår dåligt av de och de är ju staff nog, och eftersom du mår dåligt tror ja inte du gör de igen.
    De som agar sina barn skriver nog inte heller att de råkat slå dem på handen..

Men testa metoder som alla andra gett dig. Gillar den med pjyamas till dagis. så gjorde min syster på hennes bråkiga 2åring.

• Mieria
    Anonym skrev 2009-04-28 00:02:29 följande:
    Anonym (10) skrev 2009-04-27 23:59:58 följande:
    När jag daskar/snärtar till min son på händerna om han drar i duken eller ska dra tag i något han inte får, som blommor, osv osv,, då flinar han oftast eller så släpper han och går därifrån, eller så fortsätter han så jag till slut får ta tag i han och ta bort han därifrån... så ne,, det gör inte ont.
    Nej. Folk på familjeliv är de perfekta människorna som förklarar för sina tvååringar varför de inte bör elda upp sina hår samt konsekvenserna av de olika brännskador som kan uppstå. De höjer inte heller rösten när barnet håller på att välta ner finporslinet eftersom de är vuxna och därför inte besitter förmågan att bli rädda eller haja till!
  • Mieria

Anonym (10) skrev 2009-04-27 23:54:44 följande:

Kan du förklara hur ett barn upplever skillnaden mellan en "dask" eller ett slag?Hon är kanske ingen dålig mamma men hon behöver söka hjälp för att lära sig behärska sig!
    Jag tänker faktiskt inte sitta och förklara för dig vad skillnaden mellan en dask och ett slag är. Det vore att dumförklara oss båda.
  • Anonym
    Mieria skrev 2009-04-28 00:07:52 följande:
    Nej. Folk på familjeliv är de perfekta människorna som förklarar för sina tvååringar varför de inte bör elda upp sina hår samt konsekvenserna av de olika brännskador som kan uppstå. De höjer inte heller rösten när barnet håller på att välta ner finporslinet eftersom de är vuxna och därför inte besitter förmågan att bli rädda eller haja till!
    Nej, det är verkligen så. Många flmedlemmar är verkligen rejäla änglar ;) eller snarare robotar kanske?
  • Anonym (10)
    Anonym skrev 2009-04-28 00:02:29 följande:
    Anonym (10) skrev 2009-04-27 23:59:58 följande: När jag daskar/snärtar till min son på händerna om han drar i duken eller ska dra tag i något han inte får, som blommor, osv osv,, då flinar han oftast eller så släpper han och går därifrån, eller så fortsätter han så jag till slut får ta tag i han och ta bort han därifrån... så ne,, det gör inte ont.
    Konstig, och hemsk, uppfostringsmetod. Mina barn fick känna på gardinerna (med rena händer), filmerna, testa dvd:n, känna på blommorna osv under min uppsikt. Har inte haft några problemungar! Barn ska upptäcka världen genom att känna, smaka, lukta, höra och se, inte genom slag eller dask!
Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!