• Anonym

Jag "slog " min 3 åring!

Vet inte var jag ska börja, mår så dåligt redan och har dåligt samvete.
    Allt började imorse när jag väckte min 3 åriga dotter för att lämna henne på dagis och därefter åka till jobbet.
    Väckte henne lungt med en puss på kinden och tog upp henne för att kissa.
    Allt gick bra fram till dess att jag började klä på henne. Hon vägrade, ville ha pyjamasen på sig igen. Började gråta och vägrade göra som jag sa. Klockan var redan för mycket och jag kände att jag kommer försent.
    Jag gjorde verkligen allt ifrån mig på det lugnaste sättet och till slut tappade jag kontrollen och slog henne på armen med min hand. Är ingen misshandlare och slår inte mitt barn men imorse hände det bara. Hatar mig själv för det.
    Och inte nog med det, när vi kom till dagisen och hon gick till fröken så sa jag att hon var lite trött och grynig. Det sa hon också och gick till fröken sen så hörde jag henne säga, jag är ledsen, mamma slår mig.
    Vad ska jag göra, jag kan inte tvätta bort det. Vad ska jag säga om personalen frågar mig?
    :(

• Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!
  • Anonym (Jag har oxå)

Jag har också gjort det en gång, jag minns det som igår fast det säkert var tio år sedan. Jag var sjuk och genomslut och barnet gav sig aldrig och till slut tog orken slut och jag gav ungen en smäll, rätt på kinden. Jag blev helt förfärad och livrädd över vad jag gjort och vågade inte ens köra barnet till dagis den dagen för att jag var rädd att de skulle ta honom ifrån mig om han skulle berätta! Nu har jag stökat över småbarnsåren för flera ungar och det hände aldrig igen! Visst kände man lika någon gång till men minnet av hur fruktansvärt det hade känts gjorde att man aldrig gick över den gränsen igen.

• Anonym
    Dr Mupp skrev 2009-04-29 12:03:54 följande:
    min mamma spräckte skallen på min lillasyster, sen hade hon dåligt samvete över det. betyder det då att hon inte var barnmisshandlare? Om jag snor nått i affären och sen har dåligt samvete över det, är jag ingen tjuv då?
    Säger inte att det är rätt att slå barn överhuvudtaget men är det inte ganska stor skillnad på att spräcka skallen på sitt barn när man är förbannad och att daska till med handen på armen, särskilt om det sistnämnad inte ens var särskilt hårt!?
  • Anonym (Mamma förstår)

Jag vet precis hur du känner dig. Å jag kan inte kalla detta misshandel heller.

Har inte läst alla inlägg men såvitt jag förstår så skapade det en het debatt.
    Jag har vid flera tillfällen tagit tag hårt i min dotters arm när hon varit extremt trotsig eller gjort något riktigt dumt. Är det också misshandel? I så fall bevittnar jag misshandlar i butiker, på stan och hemma hos folk var och varannan dag! Jag har även vid något tillfälle gett henne en dask på armen, handen eller benet när hon slagit eller bitit mig. Å detta gör inte mer ont eller är mer skadligt än att ta tag i armen t.ex.
    Och då förstår hon att det hon gör också gör ont på mig!
    I bland tappar man som förälder stora delar av tålamodet och jag tycker att det inte är så väldigt farligt om det råkar hända någon gång såvida det inte är så att man verkligen slår, misshandlar sitt barn! Upprepade slag eller blåmärken!

Misshandel är när man ger sitt barn stryk
    När man ger örfilar hit och dit
    När man daskar till barnet eller använder våld regelbundet i vardagen
    När man tappar kontrollen totalt
    När man genom att daska till, ta tag eller slå barnet har det som bestraffningsmetod
    När man orsakar skador på barnet

Det finns så mycket en förälder ska göra och inte ska göra, får göra och inte får göra.
    Det finns även mycket saker som barn ska göra och inte ska göra, får göra och inte får göra. Och alla har vi olika åsikter!

Där jag bor ser jag t.ex ofta små barn som springer själva över gator, leker ensamma på lekplatsen o.s.v. Om min dotter rusar ut över en väg eller smiter till lekparken ensam så får hon en sträng tillsägelse och förmodligen ett hårt grepp i armen som leder henne tillbaks hem eller in på trottoaren! Är jag en dålig mamma då för att jag tar tag hårt i mitt barn!?

Kanske får min dotter ont i armen ett tag? Kanske får jag dåligt samvete? Men hon lär sig vad som är acceptabelt och jag kan med gott samvete säga att jag gör det för att jag älskar henne och att jag är rädd om henne!

Eller är det de mammorna som riskerar att barnen blir ihjälkörda, våldtagna eller bortrövade som är dåliga föräldrar?? Föräldrar som låter sina barn leka med farliga leksaker så de kan skada sig, hoppa studsmatta utan skyddsnät så de kan bryta både nacke och armar, cykla utan hjälm och riskera hjärnskador, låter barnen slå varandra utan att ingripa, struntar i barnens hälsa och inte har råd att köpa mediciner, slarvar med tandborstning så barnen får tandvärk eller behöver plågas med borrande i tänderna, ger dem godis och fel kost i massor så de får hjärtatack innan de fyller 30........ vad är värst? En dask på armen eller detta?

Nu kanske jag gled ifrån händelsens innehåll i detta inlägg.... hon daskade till sitt barn på armen för att hon trotsade och för att det var tidspressat. Såklart man inte får slå sitt barn. Men jag antar att det kan ligga fler mor-dotter-konflikter bakom denna morgons händelse. Att detta var droppen som fick bägaren att rinna över. Att tålamodet hade nått bristningsgränsen. Inte försvarsbart på något vis men heller inte varken ovanligt, olagligt eller skadligt!! Men självklart kan man ju som mamma tala om för barnet att man ångrar sig, att man ber om förlåtelse, förklara varför mamma blev så arg, förlara varför det är viktigt att man inte krånglar på morgonen os.v.

Såklart pratar barn.... hon kände sig säkert jättechockad och ledsen över mammans utbrott. Men jag tror att personalen på dagis också kan se skillnad på misshandel och en liten dask på armen oavsett hur barnets historia låter! Ångesten sveper över en med full kraft. Men ingen människa är felfri!

Såklart ska man försöka undvika sånthär. bättre att smälla igen en dörr, kasta en tallrik i golvet, muta, hota eller gapa och skälla lite för att få ut sina aggresioner. Men detta är tyvär sånt som kan hända vem som helst, och det är skillnad på slag och slag!!

• Anonym (1)

Jag tycker absolut inte att du är någon barnmisshandlare. Alla kan någon gång gå över gränsen i frustration. Kanske inte med att slå men med att ta ett hårt tag i en arm eller säga något man inte borde. Det är inte bra men nog ganska vanligt. INGEN är perfekt.
    Jag vet själv att det är svårt att hålla igen när man blir stressad och pressad. Jag har varit nära att ta riktigt hårt i min son men lyckats stoppa mig i tid. Däremot kan det säkert råka hända någon gång. Jag hoppas inte, men man vet aldrig om/när det brister.
    Jag tror inte alls att din dotter tar någon skada av detta om du förklarar situationen för henne noga och berättar hur ledsen du är för att det hände och att det inte var ok av dig att göra så.
    Att det är barnmisshandel är bara skitsnack, dock typiskt för fl att få det till det. Det var ju inte som att det var en medveten handling eller ett hårt riktat slag med syftet att göra illa henne. Ibland ser man svart när man blir arg. Du är bara människa. Det var ett snesteg som du får se till inte upprepas.
    Lycka till!

• Anonym (överdrift)

Anonym (10) skrev 2009-04-28 21:46:47 följande:

Anonym (fundersam) skrev 2009-04-28 21:30:44 följande:
    Menar du att soc tycker att det är okej att barnet åker med en rattfull pappa? Vet de verkligen om det?
    De tycker nog det faktiskt.

Min kompis är separerad. Dagis anmälde pappan för att hämta sin dotter och köra henne hem full.
    Min kompis (mamman) vart givetvis livrädd och försökte få ensam vårdnad. Rätten tyckte att mamman då med sin anmälan försökte förstöra mellan barnet o pappan, och tilldömde istället pappan ensam vårdnad -ENBART på den grunden. Domen gick inte att överklaga.
  • Anonym (10)

Anonym (också mamma) skrev 2009-04-29 11:01:42 följande:

Men herregud! Jag tycker att många här inne överreagerar, och jag har en känsla av att flera som svarat inte själv har barn... Jag har själv en trotsig 3-åring och det har hänt några gånger att jag har tagit i honom eller gett honom en dask i ändan när han har gått för långt, t ex vid vredesutbrott eller satt sig på tvären. Jag ser inte detta som barnmisshandel och absolut ingen anledning att blanda in soc, jisses... Har varit barnskötare i 8 år så jag vet att ibland tryter tålamodet, det händer den "bästa". Det viktigaste är att man är medveten om det och försöker att gå ur situationen när man känner att det börjar spåra ur, så har båda parter en chans att lugna ner sig och börja om. Har många goda vänner med småbarn som håller med mig, så jag tycker inte att du ska vara orolig, men ha det i bakhuvet så att det aldrig går för långt. Som förälder måste man tillrättavisa sitt barn, men inte misshandla.
    Men TS har ju själv sagt att hon är rädd för barnets utbrott. Hon hanterar ju inte alls situationen. Hon slog när hon inte kunde få barnet att göra som hon ville. Klart hon och barnet behöver hjälp!
  • Anonym (10)

Anonym (1) skrev 2009-04-29 12:19:21 följande:

Jag tycker absolut inte att du är någon barnmisshandlare. Alla kan någon gång gå över gränsen i frustration. Kanske inte med att slå men med att ta ett hårt tag i en arm eller säga något man inte borde. Det är inte bra men nog ganska vanligt. INGEN är perfekt. Jag vet själv att det är svårt att hålla igen när man blir stressad och pressad. Jag har varit nära att ta riktigt hårt i min son men lyckats stoppa mig i tid. Däremot kan det säkert råka hända någon gång. Jag hoppas inte, men man vet aldrig om/när det brister. Jag tror inte alls att din dotter tar någon skada av detta om du förklarar situationen för henne noga och berättar hur ledsen du är för att det hände och att det inte var ok av dig att göra så. Att det är barnmisshandel är bara skitsnack, dock typiskt för fl att få det till det. Det var ju inte som att det var en medveten handling eller ett hårt riktat slag med syftet att göra illa henne. Ibland ser man svart när man blir arg. Du är bara människa. Det var ett snesteg som du får se till inte upprepas. Lycka till!
    Om du anser att det är normalt att se svart när du blir arg så hoppas jag att även du söker hjälp för att lära dig hantera dina känslor.
  • Anonym (10)

Anonym (överdrift) skrev 2009-04-29 12:12:31 följande:

På bvc har de sagt att det är okej att "daska på fingrarna". Men man ska först varna barnet "nästa gång du gör så smäller jag dig på fingrarna och det gör ont!" Då har barnet ett val och det klassas INTE som misshandel.
    Det där vägrar jag tro på! Det finns ingen chans att BVC har rätt att sätta sig över lagen och barnkonventionen och göra egna regler.
Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!