• Krulltott07

Lucifer?

Vad tycker ni om namnet Lucifer? Ja tycker att det e SJUKT sött! Men det e bara ett problem... djävulen heter ju Lucifer...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-01 08:22
    Ni som inte tycker att man kan döpa ett barn till det,
    E ni religiösa? Undrar bara...

Ja e superateist o namnet för mej har ingen som hellst koppling till djävulen... Som ja har skrivit förut så e ja inte intresserad av religion överhuvudtaget! Ja visste ju inte ens varför man firar jul...Tills igår då min sambo berättade...

• Svar på tråden Lucifer?
  • nano

Jag hade inte valt det (är visserligen kristen så jag kanske inte är heeelt opartiskt :-P). Känns lite väl förknippat med djävulen, visst tillhör lillith och de andra dit också men är inte riktigt lika kända.

• Pelleping

Lucifer är det latinska namnet på planeten venus även kallad morgonstjärnan.

• Krulltott07
    synanceia skrev 2009-04-30 17:55:25 följande:
    Men alla barn kan bli mobbade oavsett vad de får för namn. Alla namn kan förvrängas också. Det är inte alls säkert att TS barn blir mobbat bara pga. sitt namn. Speciellt som de flesta i detta landet inte ens är religiösa och små barn ofta inte ens vet vem Lucifer är.Fredrik Al skrev 2009-04-30 17:52:20 följande:
    Ja, precis min tanke!
  • Krulltott07
    synanceia skrev 2009-04-30 17:57:45 följande:
    Precis. I vår skola hade vi en tjej som faktiskt hette Ulla Phung.
    Ja, o Britta e kanske heller inte så kul... det vet ju alla vad det rimmar på! Men Lucifer e ju just bara Lucifer, ett namn...
  • Krulltott07
    Graboid skrev 2009-04-30 18:01:03 följande:
    Jag förstår inte att Lucifer är ett så laddat namn. Jag skulle inte reagera ens om någon kom och presenterade sig med det namnet, har extremt svårt att ens föreställa mig att det skulle skapa problem i framtiden för barnet. På vilket vis liksom? Kommer de andra barnen att säga att han är satan? Eller är det gamla tanter på Konsum som kommer bli rädda och kasta vitlök eller? Va?
    Haha! Ja förstår inte heller varför folk blir som hysteriska över det!
  • siamusen
    Krulltott07 skrev 2009-04-30 21:42:33 följande:
    Haha! Ja förstår inte heller varför folk blir som hysteriska över det!
    Vad heter det barn ni har nu? Har han/hon ocksa ett speciellt namn?
  • Krulltott07
    pingering skrev 2009-04-30 18:27:53 följande:
    Men varför frågar du ens här i forumet då om du ändå inte alls förstår hur man kan resonera kring namnet? Om det är så problemfritt för dig så är det väl bara att döpa ungen till det!Jag gissar dock att anledningen till att du ställer frågan just är att du själv inners inne förstår att du kan skapa en del problem för din son.
    Nej, anledningen till att ja skrev en tråd här är för att jag fick kraftiga reaktioner av en person (alla andra har tyckt att det har vart jätte fint) O ja tyckte att det va väldigt märkligt att just det namnet bildade en så stark reaktion hos den personen...
  • Krulltott07
    siamusen skrev 2009-04-30 21:47:47 följande:
    Vad heter det barn ni har nu? Har han/hon ocksa ett speciellt namn?
    Smilla
  • Sencha
    hinderbana skrev 2009-04-30 17:55:06 följande:
    Oj oj, man upphör aldrig att förvåna sig! Googlade lite och det verkar som om man inte FÅR döpa barn till Lucifer. Av förklarliga skäl. susning.nu/Lucifer
    sv.wikipedia.org/wiki/Lucifer är av en annan uppfattning.
    0401 & 0807
  • siamusen
    Krulltott07 skrev 2009-04-30 21:49:01 följande:
    Smilla
    Fint

2 barn är det förresten som har Lucifer som förnamn i Sverige sag jag när jag kollade
Svar på tråden Lucifer?