Plankstek hur gör man?
Jag fick planksteksplankor igår men...hur gör man?? Jag har aldrig ens ätit det men har alltid tyckt att det låter så gott Nån som kan berätta?
Jag fick planksteksplankor igår men...hur gör man?? Jag har aldrig ens ätit det men har alltid tyckt att det låter så gott Nån som kan berätta?
Först ska du pensla träplankorna med lite matolja. Sen kokar du potatismos, krydda med lite vitpeppar eller potatismos krydda och ha i 1 äggula. Vispa moset och låt svalna.
De här brukar jag ha på plankan:
*Stekt fläskfile
*mos
*svampstuvning
*kokta broccoli och blomkål
*sparris
*Bearnasiesås
*Tomat med rivet ost
Grädda i ugnen 200 grader om jag minns rätt tills moset fått fin färg.
Den här MÅSTE jag svara på det är min favvirätt
..
Nya plankor ska du "dränka" in i matolja å låta dom stå över natten...
Sedan (vissa gör så andra inte) brukar "bränna in" plankorna i ugnen med oljan dan efter i 200grader å i 20-30min....
Sedan är det fritt fram att använda dom ...
Koka potatis(skalade) (rätt mycket) till dom går sånder, sedan sätter jag en klick smör, lite svartpeppar (malen), ibland även lite aromat i för smaken skull....
Sedan spritsar du det runt plankan, dvs 2st långsidor å ena kortsidan (hoppas du fattar min beskrivning nu ) .. på kortsidan där moset är brukar jag göra en "sträng" med mos en lien bit in på plankan så att det blir som en ruta ,, å där sätter jag sedan bes-såsen (den sätts på efter att plankan/kött /mos har varit in i ugnen i ca:20min el tills moset fått färg).
Oxfilen steker du före du sätter den på plankan,, vill du ha blodig ,,vändstek den bara.. Minder blodig,, stek den 2-3min på varje sida, (du ska tänka på att kötttet steks ju även i ugnen, så lämna de lite blodig, annar så kan den bli lite seg).
Sedan lindar jag även in sparris med bacon,,en halv tomat, detta ska med in i ugnen ...
När plankkan är klar,, ja då tillsätter jag såserna bea-såsen i rutan som jag har gjort för den. Å Madeira-såsen sätter jag över köttet.
Ibland brukar jag steka lite svamp till, el skiva lite gurka...
Det är som sagt bara fantasin som sätter gränser med plankan .. men använd ALDRIG salt på köttet då du steker det..Saltet förstör plankan..
*slurp* jättetack!!! Jag måste bara prova i helgen... Men ska köttet verkligen vara lika länge i ugnen som moset? Jag menar...steks det inte rätt mkt där eller blir det bara gott? Blir det inte segt? Jag vet inte alls, jag bara undrar =) Min kompis tipsade om att gröpa ur en halv tomat och peta ner blåmögelost... *namnam*
Åhh jag vill oxå göra! Vart köper man såna plankor?
Jag fick mina av en som tänkt slänga bort dom (så du inte tror jag struntar i att svara ) men min kompis fick nya i julklapp...borde väl gå att köpa på....ehh..nä, jag har faktiskt aldrig sett såna. På Duka, Cervera kanske?
Får kolla runt lite. Men om någon vet, skrik gärna till.
TS- Jo, köttet sätter du in tillsammans med moset, tomaten sparrisen/baconet...
Om du inte vill att det ska bli segt, snabbstek det bara 2min på varje sida i en stekpanna.Vill du ha dom lite blodig i mitten tänk på att skära hyffsade tjocka skivor av oxfilen runt 2cm tjocka skivor, å ca:2st på varje planka...
MissBeccis-Plankorna finns att köpa på, Åhlens, Järnia, ICA/Kvantum, Duka Cervera, Obs/Coop Furum, mm.............
CB72: Tack!
Så lite så
*torkar dreglet av hakan* jag bara MÅSTE prova i helgen då ungarna kommer hem...