• Maja27

HJÄLP! dvärgnektarinträd med konstiga blad

Jag har köpt ett dvärgnektarinträd. Planterade det i kruka, det står ute i söderläge. Har haft det inomhus tidigare när det var kallare.
    Nu har blommorna blommat över och bladen tar över.

Några av bladen har nu krullat ihop sig.
    Det börjar med att de blir fläckvis röda och tjockare, sedan "sprider" det sig till hela bladet.
    Ser nu flera blad som börjar uppvisa dessa symtom.

Någon som vet vad detta kan bero på?
    Snälla hjälp! Är inget jättesnille i trädgården, men var ju jätteglad över mitt nektarinträd...

• Svar på tråden HJÄLP! dvärgnektarinträd med konstiga blad
  • Edelmissen

Har du haft det ute länge? Har du tittat nära om det inte är något kryp på bladen?

Du kanske kan ringa till stället där du köpte ditt träd och fråga? Eller ta med ett blad så får dom se på det.

Håller tummarna att det ordnar sig för trädet!

• på riktigt

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra
    www.odla.nu/forums/index.php&CODE=show&searchid=cea47232b58a09c60b6d3a879c82842d&search_in=posts&result_type=topics&highlite=krussjuka

T.ex. bespruta tidigt med svavelpreparat och plocka bort angripna blad. Jag har för mig att krussjuka kan sättas igång av just att det är kallt när bladen slagit ut, varför det kan hjälpa att ha trädet inne i ett växthus (ej 100% säker på detta, om någon har mer erfarenhet säg gärna emot).

Det ska inte vara farligt för trädet men försvagar tillväxten de år man har angrepp.

• Maja27

Å tusen tack för era svar! Då har jag lite koll...
    Hade hoppats att det var att jag hade vattnat förlite eller att det stått förlängen i solen
    Ska åka till plantagen med bladprov och få bekräftat att det är krussjuka, men det verkar ju som det.
    Tack igen Dethär ska jag nog kunna fixa!

Svar på tråden HJÄLP! dvärgnektarinträd med konstiga blad