• Penny

    Vattenavgång utan värkar

    Jag är gravid i v 37+6 och för 33 timmar sedan gick mitt vatten. Tyvärr har jag fortfarande inga värkar att tala om. Lite småont då och då men långt ifrån något regelbundet värkarbete. Så om inget händer under dagen och natten så blir det igångsättning i morgon bitti. Är lite nojig över att bli igångsatt, har hört så mycket om att så många igångsättningar ändå slutar med snitt eftersom kroppen inte är mogen för en förlossning. Är det någon här som fått värkar efter så lång tid eller som har varit med om igångsättning pga av vattenavgång utan värkar? Berätta gärna!

  • Svar på tråden Vattenavgång utan värkar
  • kicki08

    Hej

    Mitt vatten gick10 (natten till fredag) dagar innan beräknad BF. Jag skulle bli igångsatt två dagar senare (söndag morgon). Men mina värkar satte igång av sig självt på lördag kväll vid 22 taget. Och sonen var född 03:53 söndag morgon. Så två dagar gick jag utan värkar efter att vattnet gått.

  • Miniigirl

    Mit vatten började sippra en tisdag kväll...hade väll endel sammadragningar, som kom väldigt oregelbundet, och gjorde inte speciellt ont, lite mensvärk bara...
    fick en tid för igångsättning på fredag eftermiddag...när vi kom upp till förlossningen gjordes en undersökning på mig för att se om jag öppnat mig överhuvudtaget, och så skulel do bestämam igångsättningsmetod enligt det sen...visade sig att jag hade öppnat mig 1cm...när jag ställde mig upp efter undersökningen satte förlossningen igång av sig själv...4 timmar senare var min son ute!
    så, det gick ju av sig självt där i sista sekund ändå! och, det kan ju faktiskt gå ganska fort sen när det väl sätter igång! jag hålelr mina tummar för att det komemr igång av sig själv!
    och, eftersom ditt vatten har gått, så borde ju din kropp vara lite mogen för en förlossningen ifall..så, man tycker ju inte att det borde bli problem med en igångsättning ändå..men, jag vet inte alls! Men, lycka till iafall!

  • kicki08

    Det brukar i regel vara så att när vattnet gått så går förlossningen snabbare efter det.
    Hoppas det sätter igång av sig självt för dig. Men om du blir igångsatt så kan det nog gå snabbt ändå just pga vattnet gått för dig

  • Shaun the sheep

    Hej TS,

    vi verkar gå igenom samma sak! Mitt fostervatten gick strax efter 3 imorse,
    och jag har inte direkt några supervärkar, och regelbundna är väl det sista man kan kalla dem... Tråkigt känns det ju, jag som var förlossningsrädd redan innan, ska nu dessutom oroa mig för att bebisen får nån infektion osv... :(

    Vi fick en tid för återbesök klockan 15 i eftermiddag, så vi väntar mest på det.
    Jag går runt runt i lägenheten, då sambon läste på internet att rörelse är bra,
    och jag tycker nog faktiskt det stämmer! När jag bara sitter still (som nu:P) kommer värkarna med mycket längre intervall än när jag går runt här i lägenheten.

    Jag vill heller inte gärna bli igångsatt :/

  • Mejann

    Med förra barnet så gick mitt vatten utan att jag hade några riktiga värkar. Då var dessutom vattnet grön-färgat så det var bara igångsättning (värkstimulerande dropp) som gällde. Jag tyckte inte det var några problem alls (var iofs öppen 3cm redan) utan det var mest skönt att förlossningen äntligen satte igång. Fyra timmar senare var sonen ute.

  • Shaun the sheep

    Mejann:

    Det låter lite betryggande faktiskt. Nu ska vi iväg till förlossningen på en sån där koll.. Så får vi se vad dom säger! Håll tummarna för oss!

  • Miniigirl
    dollheart skrev 2009-05-05 14:26:18 följande:
    Mejann:Det låter lite betryggande faktiskt. Nu ska vi iväg till förlossningen på en sån där koll.. Så får vi se vad dom säger! Håll tummarna för oss!
    Lycka till! hoppas det går bra:)
  • Cassiopeja

    Mitt vatten gick natten till tisdag i förra veckan och jag fick som du inga värkar. Blev igångsatt vid halv tio på Valborgsmässoafton och sonen var ute nio timmar senare! Det var hur smidigt som helst!

    Hade också hört att det var vanligt med snitt och sugklocka och annat vilket gjorde mig nojjig, helst som dottern föddes med sugklocka och jag sprack massor som följd av det.

    Sprack den här gången också, men mycket mindre.

  • Gladhannapanna

    MItt vatten gick vid elva på kvällen på tisdagen. Inga värkar att tala om, bara några oregelbundna sammandragningar. Fick värkar tidigt på morgonen som lade av... Fick värkstimulerande dropp halv tolv på förmiddagen dagen efter, dvs ca 13 timmar efter att vattnet gått. Hon kom ut 17.19 samma dag så det gick fort när det väl satte igång! Ett tips är att be dem sätta EDA-katetern innan de sätter igång droppet, då kan den aktivieras direkt man behöver den!

    Dottern föddes på 38+1, var mitt andra barn och därför satte de igång inom ett dygn, första gången väntar de ytterligare ett dygn här där vi bor,

  • Penny

    37 timmar and counting. Inga värkar ännu. Lycka till dollheart, hoppas att du har bättre "tur".
    Dock låter det ju inte helt hopplöst att det kan sätta igång av sig själv under kvällen eller natten, så jag håller en tumme för det. Annars hoppas jag på att det går hyfsat snabbt (och gärna att det inte är fööör plågsamt, men det är nog att be om för mycket...) när jag sätts igång och att jag vid den här tiden i morgon har min lilla son i famnen.

  • Jossisen

    För mig har båda förlossningarna börjat på det sättet d v s vattenavgång men inga värkar. Dock har värkarna kommit igång av sig själv till slut så jag har sluppit igångsättning. Tror att det blir på samma sätt nu när jag väntar tredje, men man vet ju aldrig....

    Lycka till ni som går och väntar! Försök vila mycket.

  • Dahleen

    mitt vatten gick kvar i tre på morgonen den 10 mars, skulel bli igångsatt den 11 på morgonen. men värkarna kom igång 9 på kvällen den 10:e...

  • Rigmor Mortis

    Jag fick vänta ungefär sex timmar på att det skulle börja kännas något alls efter vattenavgången. Tog ett par (kortare) promenader under dagen för att få bebis att sjunka ner och trycka på livmoderhalsen. Vet inte om det hjälpte men det satte ju igång till sist i alla fall

  • LindaB78

    Mitt vatten gick vid 22 tiden en onsdag och första värken kom på morgonen/förmiddagen på fredagen. Jag var öppen 1,5 cm när de satte dropp. Jag vet inte om droppet gjorde att min förlossning sen tog ytterligar 1½ dygn. Det kan även bero på att jag var kanonförkyld och inte hade någon energi i kroppen.

Svar på tråden Vattenavgång utan värkar