• Mirren

Dålig information om pergotime!!

Jag tycker inte att du ska gå till en läkare som skriver ut Pergo utan kontroller. Att få en cysta är illa nog - men att bli överstimulerad kan bli en fullständig katastrof. Förutom att du kanske mår fruktansvärt dåligt kan du även bli gravid med för många foster. En av mina nära vänner råkade ut för det vilket resulterade i att ingen av barnen överlevde.

Själv tjatade jag till mig VUL från min första gynekolog innan jag *tack och lov* hittade en kunnig fert.läkare som aldrig i livet skulle skriva ut Pergo utan kontroll. (Anledningen till att man gör VUL dag 13-14 är alltså för att se hur många äggblåsor som mognat . Är det tre eller fler får man sex-förbud).

• Mirren

Kan lägga till "illamående, kräkningar, svimningar, dubbelseende och migrän" till isisisis lista. För mig var det ett förlorat halvår som jag använde Pergo - och jag mådde mycket dåligt av dem. Men - har du nytta av tabletterna är det ju självklart värt det. Annars, om du har en fungerande ÄL (vilket jag hade) why fix it if it ain't broke? Vill också önska lycka till - och upplysa om att jag såg IVF som en befrielse jämfört med fruktlösa och påfrestande sängkammarförsök i kombination med Pergo.

• Mirren

InHeaven: Det behöver det inte vara . För mig blev biverkningarna värre för varje gång - så ett tips är väl att inte slentrianmässigt fortsätta om det inte blir några resultat. I min presentation kan du se att jag använde Pergo ganska länge... Mitt tips är att köra på några månader och därefter utvärdera. Statistiken för Pergo är för övrigt nedslående. Många läkare skriver ut Pergo utan att kunna så mycket om fertilitetsproblematik. Mitt uppfattning är ändå att man ska veta att det är själva ägglossningen som det är fel på för att man ska ta Pergo.  

• Mirren

Om jag skulle göra om behandlingen så hade jag valt bort Pergon och krävt att få Puregon istället - som är mer effektiv men som kräver större kunskap och kontroll. Pergo kan en vanlig allmänläkare skriva ut - Puregon krävs det en fertilitetsläkare för att hantera. Skulle jag vilja ha hjälp nu skulle jag antagligen inte försöka varken med Pergo eller Puregon utan gå direkt på IVF som är mest effektivt. (Fast det har med ekonomi att göra också, det förstår jag).  

Jag har tagit Pergo med och utan Ovitrelle och/eller Progesteron. Jag fick också de värsta biverkningarna av Pergon och mådde mycket sämre av den än av all min andra fertilitetsmedicin (jag hade ett helt bord fullt till slut ). I mitt fall var det antagligen lutalfasen som var för kort, vilket är ovanligt vill tilläggas. Efter att ha fått en son i juli 2007 genom IVF (långtidsodling i Falun) så blev vi gravida med lillebror endast med hjälp av lite progesteronvaggisar och hemmaförsök. Tanken var att vi skulle börja med en ny IVF månaden efter (jag hade klinikförbud på grund av att jag ammade).

Svar på tråden Dålig information om pergotime!!