Inlägg från: Koloratur |Visa alla inlägg
  • Koloratur

    Klickgolv i hyresrätt

    Vi bor i hyresrätt och har plastgolv i alla rum utom vardagsrummet (parkett). Vi älskar huset men plastgolven är 10 år gamla, solkiga och fula. Funderar på att skaffa trägolv fr Ikea (klickgolv) och lägga i huset. Det fungerar med tanke på lister och annat, men jag undrar om man FÅR lägga sånt i hyresrätt? plastgolvet går lätt att återställa så man gör ingen åverkan på huset.

    Jag undrar eftersom vi har lite knepig hyresvärd som gärna gör sina egna regler (lagliga som olagliga) så jag tänkte fråga här först. Vad säger lagen om att fixa nya golv?

  • Svar på tråden Klickgolv i hyresrätt
  • Koloratur
    luddigamaskrosen skrev 2009-05-07 11:40:59 följande:
    Nu va jag för snabb på knappen....Vad har ni för lister och hur gör ni med dom? Plockar ni bort dom och sätter dit dom igen lite högre upp eller? Vill också lägga in golv i vår hyresrätt men våra lister är gamla och sitter liksom fast i golv och vägg.
    Vi har en nivåskillnad på nån centimeter "upp" till vardagsrumsgolvet. Den metall-listen kan plockas bort, sitter med skruvar. De andra listera som finns längs väggarna vid golvet är trälister och de är väggfasta såvida man inte går lös med skruvdragare. Tror inte det ska påverka golvet, det är bara 6 mm ca.
  • Koloratur
    CosmicCat skrev 2009-05-07 11:41:16 följande:
    Det är helt upp till hyresvärden att bestämma vad ni får eller inte får göra i Er lägenhet. Hos vår värd får vi fixa det mesta om det görs fackmannamässigt.
    Okej... Men eftersom han är som han är så vill jag inte fråga honom om lov och stå på mig om det sedan visade sig att jag hade helt fel, skulle vara lite pinsamt.
  • Koloratur
    luddigamaskrosen skrev 2009-05-07 11:52:23 följande:
    Har ni alltså tänkt att inte lyfta på listerna längs med väggarna? Lite nyfiken på hur ni tänkt göra efter som jag, som sagt, också vill lägga in golv. Är du med i hyresgästföreningen? Om man är med så får man ju en tidning och där brukar det stå vilka saker man för göra och jag har för mig att jag har läst att man får lägga på ett annat golv så länge det inte påverkar dom övriga materialen. Och det ser jag som att ett golv borde vara helt okey.
    Ja, precis! Mätte nyss och kom fram till att det verkar bara som om det är att lägga på golvet. Jag är med i hyresgästföreningen, kanske skulle kontakta dem och fråga :)
Svar på tråden Klickgolv i hyresrätt