• Anonym (Kaffedraken)

    Pappadagar

    Hej!

    Innan vi skulle åka till Kina kontaktade jag FK angående pappadagarna och frågade om det gick att göra en anmälan redan innan vi åkte i och med att vi visste datumet vi skulle få vår son. Det gick inte, och enligt den jag talade med kunde min man inte ens skicka in uppgifter om inkomst eftersom de inte skulle behandla uppgifterna innan anmälan om pappadagar kom in. Nu en vecka efter hemkomst tänkte vi att vi skulle ta tag i detta och ser då att man ska göra anmälan FÖRSTA(fetstil) dagen man är hemma. Det var inte direkt det första vi tänkte på när vi kom hem, och det är vi väl knappast ensamma om?? Har någon av er erfarenhet av detta? Är det så att min man nu bara kan få ersättning för veckan som kommer i och med att han sedan kör igång och jobbar igen??

  • Svar på tråden Pappadagar
  • Anonym (Kaffedraken)

    Man kan ta ut pappadagarna under de första 60 dagarna. (det borde ju inte vara annorlunda vid adoption..) Så det borde ju inte vara något problem. Ring till fk på måndag.

    Grattis till sonen!!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi upptäckte också det där några dagar efter vi kommit hem från BB. Man kan ange en anledning till att man begär fp tidigare än dagen man anmäler att man vill ta ut. Där skrev vi i att det varit en "komplicerad förlossning med behov av sjukhusvård efter för modern" för både min fp och pappadagarna (vilket var helt sant). Vi fick fp och pappadagar utbetalda utan några frågor.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Alltså, min poäng var att man kan få dagarna utbetalda även om man anmält för sent, om man motiverar varför.

    Är lite förvirrad, skyller på att min dotter sitter still ungefär lika länge som Emil i Lönneberga.

Svar på tråden Pappadagar