• Äldre 9 May 18:41
    5124 visningar
    17 svar
    17
    5124

    Lära hund rulla runt

    Försöker lära vår Golden Retriever att rulla runt. Vi börjar med att han ligger på sidan och sedan drar jag en godis framför nosen på honom så han måste vända sig om för att ta den. Resultatet blir att han sträcker på halsen så långt han bara kan samtidigt som han sprattlar lite med benen. Själva kroppen ligger där den ligger, på sidan. Han han lyckats några gånger att komma på rygg, men sen är det tvärstopp. Det är precis som att han inte vågar rulla runt. Han väger uppemot 40 kg också så det är inte direkt bara att ge honom en knuff heller för att han ska slå över.

    Hur ska vi gå tillväga för att han ska rulla runt?

  • Svar på tråden Lära hund rulla runt
  • Äldre 9 May 20:24
    #1

    dum ide men har du provat att visa hur man rullar runt? våran hund får man visa, antingen göra själv eller knuffa i rätt riktning;) hon väger väll detsamma...mycket mycket glädje och skoj gärna överdriva alla duktig, och bra osv...

  • Äldre 9 May 21:12
    #2

    Har faktiskt funderat på att lägga mig på golvet själv och visa honom hur man gör Ska nog göra det i morron. Kan nog vara som så att han tycker det är lite obehagligt och att det inte är tillräckligt roligt och mkt glädje. Ska göra ett nytt försök i morron. Ger mig inte förrän vi lyckas!

    Fler tips?

  • Äldre 9 May 21:15
    #3

    mycket godis;)

  • Äldre 9 May 23:20
    #4

    Japp Fortsätter tränandet i morron!

  • Äldre 9 May 23:26
    #5

    vi tränar mycket på platsliggande, men då får man vara allvarlig! hehe jag stojade så mycket så hon ville bara se vart jag tog vägen hela tiden, men nu tror jag att det sitter;) en annan grej kan vara att göra sånt som hunden kan och tycker om, min älskar att ge tassen, det blir som en extra belöning att få höra att hon är duktig, får godisen och sen även får ge tassen och sen springa och bara leka, "fri lek" har jag fått rekomenderat av hundtränare, då slappnar de av efter en del tragglande...

  • Äldre 10 May 11:48
    #6

    Tränar ni rulla inne eller ute? Min hund ville absolut inte rulla inomhus men ute i gräset gick det hur fint som helst. Misstänker att det är obehagligt att rulla på golvet för dem. Nu när hon väl kan rulla rullar hon även inne

  • Irme
    Äldre 10 May 12:04
    #7

    Jag lärde vår unghund att rulla runt i dubbelsängen, mycket lättare för honom att komma runt, verkade det som. Stor yta kan också hjälpa, ibland är han lite rädd för att "slå i" saker (stolar, bänkar) när han rullar runt.
    I början fick jag hålla handen lite löst på hans skuldra, för att han skulle ligga still i samma position och inte vrida huvudet åt fel håll igen. Svårt att förklara.
    Beröm så fort han ens visar en antydan till att vända sig på sidan till "rull-position"! På mina hundar får man ta det små, små steg i början, och berömma minsta lilla rörelse som är rätt. Först lära honom att ligga på sidan, beröm, om han vrider på huvudet, beröm, när han vänder sig på rygg, beröm! Snart kommer han att rulla hela varvet, när han märker att han är på rätt väg.

  • Äldre 10 May 14:25
    #8

    Jag har tagit det i väldigt små steg och berömt för minsta lilla. Så idag fick jag för mig att vi skulle prova det utomhus, när vi provar inne så glider han så mkt på golvet. Så vi testade i skogen där det dessutom sluttade lite lite nedför. Och då gick det Vi rullade några gånger och jag tror han fattade grejen. Ska öva fler gånger ute så det sitter och sen testa inne. Man blir så glad när man lyckas med nåt man verkligen försökt!

  • Äldre 10 May 20:00
    #9

    härligt:) vad skoj att det funkar, hundträning kan vara riktigt knepigt ibland...men envishet kommer man långt med, har man ett kreativt sinne och inte är rädd för att grannen ska undra vad man gör så är det ett starkt plus;)

  • Leanbh
    Äldre 10 May 22:01
    #10

    får jag hoppa in här och kanske få lite tips ang hundträning? Är ny hundägare till en 2-årig lab/collie hane, som heter Alex. Han sitter innan han får mat, är öht mycket duktig på att sitta och stanna, men vill gärna få honom att ligga ner på kommando. Tips? Jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga

  • Airlee
    Äldre 10 May 22:02
    #11

    Jag lärde min hund genom att ge den sista lilla knuffen så att hon kom runt. Hon var iofs en lättviktare, så det var inte svårt. Men å andra sidan behövde jag bara göra det ett par gånger innan hon fattade grejen.

  • Äldre 10 May 22:30
    #12
    Leanbh skrev 2009-05-10 22:01:00 följande:
    får jag hoppa in här och kanske få lite tips ang hundträning? Är ny hundägare till en 2-årig lab/collie hane, som heter Alex. Han sitter innan han får mat, är öht mycket duktig på att sitta och stanna, men vill gärna få honom att ligga ner på kommando. Tips? Jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga
    våran hund är en sk adoptionshund, så innan du börjar vrål träna så bygg upp ett förtroende, det underlättar verkligen. jag har också påpekat vad min hund gör så att hon kopplar det med komando senare, tex när din hund ligger på golvet så säger du att vad fint du ligger eller likannde, samma när den sitter osv...att bara säga ligg kommer den inte förstå om den inte har referenser så att säga, lycka till
  • Leanbh
    Äldre 10 May 22:38
    #13

    jo det har vi allt förstått tex har vi bestämt att ge honom minst tre månader hos oss innan vi lämnar in honom hos vet för kastrering. Vi vill inte att han ska förknippar oss med obehag

    Har precis köpt Cesar Millan's Illusion halsband på ebay, hoppas att det ska hjälpa oss kontrollera honom när vi är ute och går. Han drar i kopplet nåt så in i norden!

  • Impega
    Äldre 11 May 11:04
    #14
    Leanbh skrev 2009-05-10 22:38:49 följande:
    jo det har vi allt förstått tex har vi bestämt att ge honom minst tre månader hos oss innan vi lämnar in honom hos vet för kastrering. Vi vill inte att han ska förknippar oss med obehag Har precis köpt Cesar Millan's Illusion halsband på ebay, hoppas att det ska hjälpa oss kontrollera honom när vi är ute och går. Han drar i kopplet nåt så in i norden!
    Tror tyvärr inte ett halsband löser problemet med en hund som drar utan det är mycket träning och förtroende träning som löser sånt.
  • Äldre 11 May 12:42
    #15
    Impega skrev 2009-05-11 11:04:24 följande:
    Tror tyvärr inte ett halsband löser problemet med en hund som drar utan det är mycket träning och förtroende träning som löser sånt.
    min drar också, men det funkar bättre med sele än vanligt halsband då förra ägaren drog och slet och ja...inte var så snäll alla gånger, hon är frenetiskt livrädd för vatten! hon fick bo i ett stall och nån gång ibland så blev boxen rengjord, med vatten...och flyttade man inte på sig så...ja ni förstår, hon är ganska stor en debber blandning så vi har bara lyckats få in henne i duschen en endaste gång och då var vi en som lyfte och en som stod med slangen, hon låg ihopkurad och bara skakade...nån som kan en specialare?
  • emelia­smamma
    Äldre 11 May 14:49
    #16

    Ceasars halsband sitter långt upp i halsgropen. Där hundar är som mest känsliga. Så tänk på att inte dra till för hårt då det gör mkt ont och är väldigt obehagligt för hunden. Stod ett repotage i hundsport om det för några månader sen. Sele tycker jag inte heller är en bra ide för hund som drar. Selar har draghundar på sig för att kunna utöva maximal styrka framåt. De har intget som "tar emot", utan har bara att dra på. Tror mer på att du ska hitta en bra instruktör som kan instruera dig hur du ska göra med just din hund.

    Å klart man kan träna med en hund även om den är ny hemma. Det bygger förtroende om något, att göra saker med din hund! Men som sagt, ta det lugnt och se efter noga hur långt du kan ta det varje gång.

    Till frågan! Vi lärde vår hund att rulla ganska fort. Vi lärde honom forst att ligga på komando. sen sa vi "rulla runt" och helt enkelt snurrade runt honom samtidigt som vi gjorde en cirkelrörelse med fingret. Klart detta inte går på alla hundar, särskillt inte en som är sk låg. Då kan de se det negativt... Å mkt godis gick åt.

  • Äldre 11 May 17:33
    #17

    vilket halsband eller sele som pasar bäst kan man prova sig fram till, de är ju individer som oss männskor...vissa sorter funkar till vissa osv... för oss funkar sele då det får stopp på hela hunden utan att hon tror att hon ska strypas, alltid nått...annars är det vatten som är problemet...

Svar på tråden Lära hund rulla runt