Inlägg från: Hemmaföräldern |Visa alla inlägg
  • Hemmaföräldern

Hemma läääänge

Tack för att du vågar lita till din magkänsla Jag blir lika glad varenda gång jag "möter" föräldrar som tänker själva. Vardagspedagogiken är inte fy skam. Allt du gör med ditt barn i vardagen och när ni är ute i olika miljöer och träffar olika människor lär dem något. Socialt samspel, att finna sig i nya situationer mm.

Vill du läsa mer så besök www.hemmaforaldrar.se och läs tipsen:
    www.hemmaforaldrar.se/tips_till_hemmaforaldrar.htm

Eller det här: hemmaforaldrar.blogspot.com/2008/03/instngda-i-pedagogikens-namn.html

• Hemmaföräldern
    Smuhlan skrev 2009-05-13 09:57:12 följande:
    Jag arbetar själv som förskollärare, men det känns så knäppt att läman mina egna barn till en förskola för att sedan gå o jobba på en annan. Ett alternativ är att bli dagmamma , men tänkte leta lite möjligheter...
    Många som startar eget som privata dagmammor har hoppat av från förskolan för att förverkliga sina drömmar och ideer. Läs inne på www.familjedaghemisolna.se och www.dagmamma.org
  • Hemmaföräldern
    N1an skrev 2009-05-22 08:18:06 följande:
    Jag är så trött på folk som talar om hur man ska göra. Det finns allt för många sådana. Har börjat lära mig att inte lyssna eller ge svar på tal.Som jag skrev tidigare så går min son på dagis och han älskar det. Jag älskar det. Men jag vill inte ha honom där långa dagar. Jag vill ha ut det bästa av två världar (för mig) att jobba och få umgås mycket med min son. Det fungerar för oss. Min son mår bra. jag mår bra och min man mår bra. Jag beundrar er som "orkar" gå hemma länge. Jag tycker ni är otroligt duktiga!
    Klokt skrivet. Det viktiga är att lita till sin magkänsla och göra det som känns riktigt för det egna barnet. Vem känner barnet bäst om inte föräldern? Det viktiga är att ge sina barn tid, närhet och kärlek.
  • Hemmaföräldern
    LiamsMamma skrev 2009-05-23 13:17:18 följande:
    Kikar in här..  Ska ansöka om dagmamma nu i sommar o se om det finns nån plats till vår 2 åring annars blir det sonens farmor som får passa sonen lr dagis.Ska beställa information nästa vecka om det.
    Spännande. Hoppas det löser sig och vad bra att farmor annars kan hjälpa till
  • Hemmaföräldern
    Dvipa skrev 2009-06-24 19:09:26 följande:
    Mina barn går inte på förskolan heller dottern är snart 3,5 och sonen 16 månader och jag tänker att stanna hemma till de går i skolan. vi är mycket ute och leker med grannbarnen, på utflyckter, pysslar, läser, leker osv... Mina barn är inte understimulerade, de är mycket utvecklade fysiskt och mentalt. jag vill att de ska spendera sitt första tid i livet med familjen...
    Härligt att läsa Är du medlem i Hemmaföräldrars (www.hemmaforaldrar.se) nätverk?
  • Hemmaföräldern
    Theina skrev 2009-07-24 20:11:54 följande:
    Jag har en dotter på snart 10 månader.. jag vill också vara hemma lääääääääänge med henne. ttanken på att sätta henne på dagis skrämmer mig, jag vill ju att hon ska vara hos mig.. men min sambo håller inte med, har ni kommit överäns med era respektive eller hur fungerar det om man inte kommer överäns? tips?!
    Ett tips låt maken besöka ett dagis och försök få honom att stanna där länge, då kommer han nog att tänka om :)

Det här blir en utmaning för dig som förälder, han har förmodligen köpt "dagismyten" rakt av och har inte så många fakta. Mitt tips är att du går in på hemmaforaldrar.se och läser på lite. Sök under "förskola" t ex . Det är viktigt att han får fakta istället för myter när ni ska fatta ett så viktigt beslut som var er lilla 1-åring ska tillbringa sina dagar.

Sen tror jag att dagmamma är ett mycket bättre alternativ, helt enkelt för att barngrupperna är mindre. Nu när svininflueansan slår till så blir dagis det ställe där smittspridningen kommer att frodas. Bara det gör att dagmamma känns tryggare tycker jag.
Svar på tråden Hemma läääänge