• Anonym

fler arbetslösa ungdomar?18-25

hur går det för er?

själv har jag vart arbetslös 1 månad,
    sökt nästan 30 jobb
    inte ett enda svar om intresse

har frågat hur många som sökt och det är mella 500 till 1000 per jobb
    inte klokt

inte klokt
    för ett år sen fick jag svar på alla jobb och de va intresserade av intervjuer mm

nån som kommit in i ungdomsgarantin?
    då får man ju praktik o massa hjälp sägs det?
    stämmer det?
    och får man ingen akassa kan man få upp till 3 tusen kr skattefritt

alltid nåt kanske

• Svar på tråden fler arbetslösa ungdomar?18-25
  • Mizca
    Vision400 skrev 2009-05-12 17:07:02 följande:
    Jag har gått arbetslös sen juli 2008. Alltså snart ett år.Jag är med i jobbgarantin, får ut mellan 2500-2800 (beroende på hur många röda dagar /månad)Jag tycker väl inte att Jobbgarantin är mkt att hänga i granen... Jag har sökt 98 jobb, har varit på några mindre "prova på", har inget jobb i dagsläget.Har sökt utb om jag kommer in börjar jag till hösten.Jag bor i Malmö, här räcker resurserna inte till. Jag går fortfarande inte på ngn "jobbsökar-aktivitet".En sak som ni andra ska passa er för,fick en 2-veckors prova på-period på ett företag, utan lön (fixade det sj, kan jag ju tillägga), men kunde inte vara kvar pga provisionsbaserad lön, jag räknade på det, det hade inte gått runt. Men! Då informerade min kära handläggare mig om att jag åkt ur jobbgarantin, dvs att det räknades som jobb. Jag fixade anställningen själv, gick med på att vara där utan lön, vi skrev inga papper, jag fick helt enkelt en 2-veckors prova på period, då de sökte extra personal, så jag tänkte " varför inte", jag gick ju ändå bara hemma.Har i efterhand lärt mig att Arbförm. är de sista som ska veta om/när jag får jobb. Jag välte halva kontoret och bråkade som tusan med min handläggare,inte en chans att jag går arblös utan ersättning i tre månader _IGEN_ ...Tycker för det första att 2500 kr per månad är _SKAMLIGT_ och förövrigt anser jag att jobbgarantin är bullshit rakt genom.Hur har de tänkt att man ska klara sig på 2500 kr i månaden? Är det ens genomtänkt? Jag söker alla jobb som finns, är inte kräsen, och jag gör mitt bästa! Men det är inte lätt att få ett jobb, hitta en anställning, eller få ekonomin att gå runt när man är en arbestlös 22-åring i borgarnas sverige.
    Du har ingen A-kassa?
    Jag går på aktivitetsstöd och jag får mellan 7500-8000:-/månaden. Är iofs ingen lön att heller hänga i granen men man får ändå något.
    Förra gången jag var arbetslös så hade jag ingen A-kassa och fick därför inte en enda krona att leva på. Jag överdriver inte, fick ingenting! Tur min make hade jobb då.
  • hundpuss
    Mizca skrev 2009-05-12 17:12:06 följande:
    Du har ingen A-kassa?Jag går på aktivitetsstöd och jag får mellan 7500-8000:-/månaden. Är iofs ingen lön att heller hänga i granen men man får ändå något.Förra gången jag var arbetslös så hade jag ingen A-kassa och fick därför inte en enda krona att leva på. Jag överdriver inte, fick ingenting! Tur min make hade jobb då.
    nej är man inte berättigad till varken a-kassa eller alfakassa så är det jobbgarantin som gäller.

jag undrar bara hur de tänker när de sätter 2500 i månaden att leva på. jag menar, vad är politikernas löner på?
    2500 är väl ungefär vad fredde reinfeldt spenderar på en helg?
  • Anonym (M)
    Vision400 skrev 2009-05-12 17:08:54 följande:
    Anonym (M) skrev 2009-05-12 16:58:18 följande: okej, ska jag ta det som en personlig förolämpning att jag är både lat och dålig på att söka jobb? det kan inte vara så att jag redan sökt alla de jobb som finns att söka, samt lämnat CV till hela stans butiker? Vilken värld lever du på? Mars?
    Jag har jobbat i butik och folk lämnar in cv där hela tiden. jag anser att det är det mest korkade sättet att söka jobb på! varför ber dom inte om att få PRATA med chefen? boka in ett möte? dom där papprerna hamnar ju i pappersinsamligen - inte konstigt att butikerna inte hör av sig då.

MEN. nej, jag menar inte att du är dum och lat. jag menar att du med största säkerhet har fel taktik när du söker jobb. och det kan du inte argumentera emot, för hade du haft rätt taktik hade du inte varit arbetslös enligt min mening.

fundera på vad du kan förbättra i ditt jobbsökande. vad kan du göra annorlunda? om ingenting du har testat hitils har genererat i ett jobb måste du försöka på annat vis!
  • hundpuss

Anonym (M) skrev 2009-05-12 17:15:01 följande:

Jag har jobbat i butik och folk lämnar in cv där hela tiden. jag anser att det är det mest korkade sättet att söka jobb på! varför ber dom inte om att få PRATA med chefen? boka in ett möte? dom där papprerna hamnar ju i pappersinsamligen - inte konstigt att butikerna inte hör av sig då.MEN. nej, jag menar inte att du är dum och lat. jag menar att du med största säkerhet har fel taktik när du söker jobb. och det kan du inte argumentera emot, för hade du haft rätt taktik hade du inte varit arbetslös enligt min mening.fundera på vad du kan förbättra i ditt jobbsökande. vad kan du göra annorlunda? om ingenting du har testat hitils har genererat i ett jobb måste du försöka på annat vis!
    och dina förslag är...?
  • mika85

Jag har jobbat i butik och folk lämnar in cv där hela tiden. jag anser att det är det mest korkade sättet att söka jobb på! varför ber dom inte om att få PRATA med chefen? boka in ett möte? dom där papprerna hamnar ju i pappersinsamligen - inte konstigt att butikerna inte hör av sig då. MEN. nej, jag menar inte att du är dum och lat. jag menar att du med största säkerhet har fel taktik när du söker jobb. och det kan du inte argumentera emot, för hade du haft rätt taktik hade du inte varit arbetslös enligt min mening. fundera på vad du kan förbättra i ditt jobbsökande. vad kan du göra annorlunda? om ingenting du har testat hitils har genererat i ett jobb måste du försöka på annat vis!
    jag fick extrajobb på hm på det sättet. lämnade in cv och brev, blev uppringd av chefen, var på interjuv och fick extrajobb. så det funkar visst!
  • Mizca
    nej är man inte berättigad till varken a-kassa eller alfakassa så är det jobbgarantin som gäller.jag undrar bara hur de tänker när de sätter 2500 i månaden att leva på. jag menar, vad är politikernas löner på?2500 är väl ungefär vad fredde reinfeldt spenderar på en helg?
    Inte kul att inte vara berättigad till det, speciellt om man jobbat tidigare.
    Har hört att om man inte har A-kassa skall man iallafall få alfakassa men då stämmer tydligen inte det.

Tragiskt! Men du, spenderar inte han det på en dag tror du? Han åker säkert limo till allt han skall och äter hummer och dyra maträtter den jäveln medan andra får kämpa, vända på varenda krona och äta nudlar vareviga dag.
  • Anonym
    Vision400 skrev 2009-05-12 17:14:18 följande:
    Mizca skrev 2009-05-12 17:12:06 följande: nej är man inte berättigad till varken a-kassa eller alfakassa så är det jobbgarantin som gäller. jag undrar bara hur de tänker när de sätter 2500 i månaden att leva på. jag menar, vad är politikernas löner på? 2500 är väl ungefär vad fredde reinfeldt spenderar på en helg?
    jag fick komma in på jobbgarantin fast jag hade a-kassedagar kvar, men samtidigt som fk betalar ut pengar till mig, minskar mina kvarvarande a-kasse dagar och fick brev hem om att jag är på G att bli utförsäkrad...vad nu de betyder. vet iaf att mina a-kassedagar snart är slut, men att jag bör få pengar av fk ändå efter det.
  • Mizca
    mika85 skrev 2009-05-12 17:18:56 följande:
    jag fick extrajobb på hm på det sättet. lämnade in cv och brev, blev uppringd av chefen, var på interjuv och fick extrajobb. så det funkar visst!
    Det håller jag med dig om .. Funkar även finfint att skicka ett brev till affärerna, inte ens lämna in det personligen menar jag.
    Jag gjorde det och fick jobb. Maken och jag skickade till samma ställen och chefen ringde upp mig och satt med makens ansökan i andra handen så hade vi inte vart gifta hade vi fått jobb båda två.. Så jag håller med, det funkar.
  • Mizca
    Anonym skrev 2009-05-12 17:21:28 följande:
    jag fick komma in på jobbgarantin fast jag hade a-kassedagar kvar, men samtidigt som fk betalar ut pengar till mig, minskar mina kvarvarande a-kasse dagar och fick brev hem om att jag är på G att bli utförsäkrad...vad nu de betyder. vet iaf att mina a-kassedagar snart är slut, men att jag bör få pengar av fk ändå efter det.
    Men om du har akassedagar kvar bör du väl få pengar från dom också .. eller förstår jag helt fel nu? ;)
  • Anonym (M)
    Vision400 skrev 2009-05-12 17:15:43 följande:
    och dina förslag är...?
    Ett av mina absolut bästa tips är att erbjud sig att arbeta gratis!
    säg att du kan jobba 2-3 dagar gratis, så kan arbetsgivaren bestämma sig efter det ifall hon vill anställa eller inte. Har aldrig blivit nekad ett jobb efter det! och ingen tackar nej till gratis arbetskraft.
    Det gäller bara att tro på sig själv, ta egna intiativ och göra sitt bästa. ibland gör man fel, men bättre att göra fel än att inte göra någonting alls!!
Svar på tråden fler arbetslösa ungdomar?18-25