Vision400 skrev 2009-05-12 17:07:02 följande:
Jag har gått arbetslös sen juli 2008. Alltså snart ett år.Jag är med i jobbgarantin, får ut mellan 2500-2800 (beroende på hur många röda dagar /månad)Jag tycker väl inte att Jobbgarantin är mkt att hänga i granen... Jag har sökt 98 jobb, har varit på några mindre "prova på", har inget jobb i dagsläget.Har sökt utb om jag kommer in börjar jag till hösten.Jag bor i Malmö, här räcker resurserna inte till. Jag går fortfarande inte på ngn "jobbsökar-aktivitet".En sak som ni andra ska passa er för,fick en 2-veckors prova på-period på ett företag, utan lön (fixade det sj, kan jag ju tillägga), men kunde inte vara kvar pga provisionsbaserad lön, jag räknade på det, det hade inte gått runt. Men! Då informerade min kära handläggare mig om att jag åkt ur jobbgarantin, dvs att det räknades som jobb. Jag fixade anställningen själv, gick med på att vara där utan lön, vi skrev inga papper, jag fick helt enkelt en 2-veckors prova på period, då de sökte extra personal, så jag tänkte " varför inte", jag gick ju ändå bara hemma.Har i efterhand lärt mig att Arbförm. är de sista som ska veta om/när jag får jobb. Jag välte halva kontoret och bråkade som tusan med min handläggare,inte en chans att jag går arblös utan ersättning i tre månader _IGEN_ ...Tycker för det första att 2500 kr per månad är _SKAMLIGT_ och förövrigt anser jag att jobbgarantin är bullshit rakt genom.Hur har de tänkt att man ska klara sig på 2500 kr i månaden? Är det ens genomtänkt? Jag söker alla jobb som finns, är inte kräsen, och jag gör mitt bästa! Men det är inte lätt att få ett jobb, hitta en anställning, eller få ekonomin att gå runt när man är en arbestlös 22-åring i borgarnas sverige.
Du har ingen A-kassa?
Jag går på aktivitetsstöd och jag får mellan 7500-8000:-/månaden. Är iofs ingen lön att heller hänga i granen men man får ändå något.
Förra gången jag var arbetslös så hade jag ingen A-kassa och fick därför inte en enda krona att leva på. Jag överdriver inte, fick ingenting! Tur min make hade jobb då.