• MrsCD

    roliga historier om snåla människor del 2

    Peyman skrev 2009-05-12 13:49:33 följande:
    Vet inte om denna är så rolig egentligen, men tar väl den ändå.Min syster kan vara otroligt snål! Men hon kallar det väl snarare för ekonomisk. Hon är t.ex. en mardröm att handla presenter till för hon säger verkligen till när hon inte är nöjd, med tårar.Men jag höll på titta runt efter ett skrivbord åt min son när hon sa att jag kunde köpa hennes. Perfekt tänkte jag, matchar med hans garderob. 300kr skulle hon ha för skrivbordet och skulle komma över med det till mig. Jag har varken bil eller körkort så jag kan inte hämta det själv. Så jag sa åt henne att hon MÅSTE kontakta mig innan så att jag är hemma. Men då ringer hon när vi är och storhandlar, så det blir kasta sig på bussen och skynda hem. Hade hon varit själv så hade hon faktiskt fått vänta men hon hade en vän med sig. De bär upp skrivbordet och ställer in det på sonens rum. Hennes vän berättar att hyllorna sitter inte uppe, de är trasiga. Syrran berättar att hon gett sonen hennes samling med sudd och någon linjal. Vilket jag tyckte var jätteschysst! De åker på en gång och jag kollar igenom skrivbordet. Lådan går knappt att öppna! Så skrivbordet går ju knappt att använda.På sonens födelsedag tar mina andra systrar och kollar på skrivbordet, en av dem får syn på suddsamlingen och det. Å det var ju hennes saker! Självklart så vill hon att sonen ska behålla det, men det var ju rätt fult av syrran.Efter någon månad så pratade jag och mamma och kom in på skrivbordet. Hon tyckte, ja du betalade ju väldigt mycket för det där skrivbordet. Ännu mer när det var trasigt, tyckte jag och berättade i vilket skick det var. Mamma blev rasande men inte direkt förvånad. Syrran ringer mitt upp i allt och mamma säger till henne att skrivbordet var ju trasigt. Men nej då, då är det jag som har förstört det! Sen skyller hon på hennes kompis som ställde upp helt gratis och hjälpte henne (och mig) med skrivbordet!Jag har ff inte betalat för jag har inte haft pengar till det och har heller ingen lust. Men jag vet ju hur hon är! Det kommer heta att jag är barnslig och hon är mogen. 300kr är MYCKET för mig, men det kan jag lugnt skänka henne för att få behålla friden. Å jag har lärt mig läxan, henne litar man inte på!
    Jag fattar inte riktigt. Om du inte tyckte att skrivbordet var vart pengarna, varfor tog du det da? Nu har du ju fatt det gratis.
  • MrsCD
    Därför jag upptäckte det försent och för att det inte går att prata med henne om sånt. Hon anser att hon har rätt och alla andra har fel. Sen är jag otroligt konflikträdd och jag vet vad som kommer hända om jag skulle börja prata om det hela med henne. Nej, jag har inte fått det gratis. Hon ska få pengarna, men jag måste ju erkänna att det faktiskt är schysst av henne att ha väntat så pass länge på dem.
    Da fattar jag!
  • MrsCD

    Om man ar gifta ar ju alla pengar badas, sa tanker vi i alla fall. Gemensamt konto, liksom.

  • MrsCD

    Nu tycker jag vi tar lite mer snalis-historier istallet!

    En slakting till mig var valdigt fattig som barn. Da behovdes det snalas for att kunna overleva. Detta beteende holl i sig nar han blev vuxen. Han och frun hade inga barn och han hade ett ganska bra jobb. De hade ett fint hus med fina mobler, men satt mest i koket eller i en sliten soffa. De at bara det billigaste. Hade inga vinterdack (vilket betydde att de var tvugna att kopa dubbelt sa manga sommardack).

    De var inte snala mot andra, vi fick ofta pengar vid fodelsedagar etc, men jag minns en bjudning da de hade kopt alkoholfritt vin for att det var billigare. Alla ni som forsokt dricka detta vid t ex graviditet vet att det inte smakar sa gott.

    Min far var narmsta slaktingen och forsokte verkligen overtyga det gamla paret att lagga lite pengar pa sig sjalva. Pappa fragade nagon gang: "Men vad skall ni ha alla pengarna till?" Han forstod att det var ganska mycket nar banken kopte blommor nar gubben fyllde ar etc. "Kan vara bra att ha. Och sen skall ju ni (pappa och hans bror) ha det en gang", var svaret. Nar slaktingen blivit ankling och var for gammal for att handla sa gjorde pappa det at honom. Da pappa till att det bara var god mat, typ hjortronsylt och lyxig glass, renkott och annat gott. For han ville ju att gubben skulle fa nagon nytta av pengarna.

    Nar han gick bort sa fick mina foraldrar en stor mangd pengar och jag och brorsan fick tillrackligt for att kunna betala insatsen till en lagenhet/hus. Det ar ju givetvis roligt och vi ar tacksamma, men man hade ju onskat att de hade unnat sig nagot sjalva istallet.

  • MrsCD
    fast då var de ju inte snåla...
    Mot sig sjalva sa var de ju supersnala. De unnade verkligen inte sig sjalva nagonting. De passade mig en gang och jag kom ihag att de at korvbrod istallet for "vanligt" brod eftersom det var billigare just da.
    Och den fina soffan de aldrig satt i...
  • MrsCD

    Mian m 7 skrev 2009-05-15 09:32:01 följande:


    Min dotter var på tjejmiddag hemma hos en kompis och 2 veckor innan hade vi haft tacokväll m film till 8 15åringarVi hade alla tillbehör kryddad köttfärs salllad ja rubbet! När kompisen hade var det 300 gram okyddad köttfärs och 1.5 liter cola till 10 tjejer.Kan tala om att dottern var lite snopen....
    Men ar inte det en klassiker, folk som inte fattar att det gar at mer for att man ar flera! Bjuder hem 10pers pa middag sa ar det en paj och en sallad for 4.
    Der AR ju svart att dubbla. Sa fort det gar over 4 tycker jag att det ar svart. Minns en gang nar jag och en kompis skulle jobba pa brollop och gjorde sallad till 100 personer. Det gar at sa otroligt mycket mer an man kan tanka sig!
  • MrsCD

    Nyfiken gul skrev 2009-05-15 11:11:59 följande:


    har ingen snålhistoria men rent allmänt kan jag tycka att det är snålt när man bjuder hem folk  eller har övernattande gäster att man säger åt dom att ta med sig allt själva..varför bjuder man då?  Om någon som ska sova över måste ta med sig allt från bensinpengar, frukost, sängkläder, madrasser, handdukar, tvålar till dryck och annat så känns det bara olustigt... Har man inte allting själv hemma så tycker jag inte att man kan ha en sån form av bjudning. Knytkalas är en helt annan sak mot att kräva gäster på deras egna prylar...Om jag måste börja kånka med mig resesängar och egen frukost för att det är ett krav och inte en vänlig inbjudan kan jag lika gärna sova hemma själv..
    Men ar det inte ofta sa att nagon behover sova over for att det ar for langt att kora hem eller sa? T ex om man bor i en storre stad och sa fragar folk om de inte kan fa sova over for att de skall pa konsert/till flygplatsen el dyl, da sager man ju sjalvklart ja, men kanske inte bjuda pa allt for det. Ofta gor ju folk det for att slippa ta in pa hotell.
  • MrsCD

    Nyfiken gul skrev 2009-05-15 11:22:47 följande:


    ja men bjuda på allt - vad innebär det?Om jag har övernattande gäster här för att dom tex ska någonstans så erbjuder jag dom redan befintliga sängar som redan är bäddade och min familj äter frukost varje morgon - att sätta fram en extra kaffekopp är inget besvär.Vill dom duscha finns det tvål i badrummet.... svårare än så är det inte..Men för en del verkar övernattande gäster vara ett jätteprojekt.. och det är just det jag inte fattar... varför så snål liksom?...Jag skulle skämmas av att kräva saker av mina gäster.. så är inte jag fostrad...Och skulle man få nattägster hux flux och kylen och plånboken är tom så skäms jag itne för att säga det. Dom får mer än gärna sova kvar men jag kan tyvärr inte bjuda på något. Och då får vi lösa det i så fall.....
    Jag haller med dig. Och i de flesta fall jamnar det ju ut sig. Jag har inget emot att ha kompisar boende hos mig och jag ar alltid lika valkommen hos dem. Men jag kan tanka mig att om man bor pa ett praktiskt stalle, t ex centrala Stockholm, en fin skargardso eller nara flygplatsen, sa kanske man far fler gaster an de man bor hos, och da kan det vara jobbigt att behova punga ut for extra frukostfrallor och tvatta extra lakan var och varannan helg och da kan ju det basta vara att saga: "Visst far ni sova har, men det vore bra om ni tog med egna sangklader och det ni vill ata till frukost. En tia for toapappret och tvalen kanske." Sen kan man ju alltid saga nej ocksa.
  • MrsCD
    nja där håller inte jag med. det blir nog ändå ganska sällan man får gäster om man bor på en ö, centralt eller nära en flygplats och en extra fralla, vaddå 5 spänn...toapapper? tvål? nej jag skulle aldrig nämna nåt om det däremot tillhöt det allmänt hyffs att ta med en present eller så som tack. en tia för tvål och toapapper tycker jag är pinsamt att be om. Den tian kommer ju ändå inte gå till nytt toapapper eller tvål.
    Nej, man hoppas ju att man inte behover be om pengar utan att gasten antigen bjuder igen eller ger en present eller erbjuder sig att betala. Men som jag sa innan sa jamnar det nog ut sig i deflesta fall.
  • MrsCD
    Annanym skrev 2009-05-18 13:21:23 följande:
    Förtydligande: Hur gör man får att skaffa dubbla profiler?
    Det far man ju egentligen inte. Men man skaffar val en med mailadress nr 1 och en med mailadress nr 2. Men fatta vad jobbigt att halla pa och logga in och logga ut hela tiden, och dessutom komma ihag under vilket nick man sagt vad. Battre i sa fall att inte ha sa mycket info pa sin profil.
  • MrsCD
    Stjärnstoft skrev 2009-05-18 16:22:17 följande:
    När jag var liten och man köpte plastfickor så låg de omslagna av en tunn plastförpackning som var tillverkad så att den låg lite omlott. Man kunde alltså ta ut en ficka i taget utan att slita sönder plasten.En man jag känner till sparade alla dessa plastomslag. Han hade oerhörda mängder pärmar med urklipp och annat. Med andra ord hade han fruktansvärt mkt plastfickor i pärmarna. När han gick bort hittades kartongvis med plastomslag... vad han nu skulle med dem till.
    "Kan vara bra att ha"
  • MrsCD
    Annanym skrev 2009-05-19 09:53:46 följande:
    Okej, ja det är möjligt. Jag har aldrig hört den förut och trodde förstås att det var sant eftersom min arbetskamrat var med. Vad skönt att du fick njuta av att ha rätt och korrigera mig!
    Det KAN ju ha varit samma gumma. Rolig historia i varje fall!
  • MrsCD

    Jag var nastan snal idag. Det ar i slutet pa en valdigt kostsam manad, bade maken och syster fyllde jamt och en kompis skall ha disputationsfest. Sa nar jag kallsorterade tankte jag att jag inte skulle trycka pa valgorenhetsknappen (som jag brukar anvanda) nar jag pantade burkar, utan behalla pengarna sjalv. Men det kandes sa sniket att behalla 4:50 sjalv, sa jag andrade mig i sista sekunden. Och de pengarna klarar jag mig utan.

Svar på tråden roliga historier om snåla människor del 2