Inlägg från: Amulett |Visa alla inlägg
  • Amulett

Äggallergitråden: del 11

Kreativ skrev 2009-06-06 20:22:24 följande:
    Amulett - tack!! Ett par timmar lät inte som nåt för oss, så jag testar nog "lite snabbt" jag också. Kanske blir det bättre än med no egg iaf, även om det inte blir perfekta pannkakor! Annars får man väl se till att planera in det lite bättre, så det finns tid för svällandet. Vad bra att du fick recept av dietisten! 
    Fick dem när vi skulle börja testa ägg (tror det gick bra, men har inte gett oss på försök nr 3 ännu eftersom öroninflammation nr 3 sedan mars kommit ivägen ...).
    Ser nu förresten att det även finns sockerkaka i det lilla häftet Intresserad?
  • Amulett
    Amulett skrev 2009-06-06 20:25:41 följande:
    Fick dem när vi skulle börja testa ägg (tror det gick bra, men har inte gett oss på försök nr 3 ännu eftersom öroninflammation nr 3 sedan mars kommit ivägen ...). Ser nu förresten att det även finns sockerkaka i det lilla häftet Intresserad?
    La in såväl pannkakereceptet och sedan även övriga ur det lilla häftet i min blogg, så det går bra att kolla där.
    Det enda recept jag har testat själv är just pannkakorna, så ni får gärna kommentera om något blir gott eller hemskt
  • Amulett
    saffe skrev 2009-06-16 09:32:48 följande:
    Hej! Jag behöver ett gott råd! Har äntligen tagit tag i att provocera med ägg. Igår tog jag ett kokt ägg och strök mellan skulderbladen och på ena överarmen. Idag har hon utslag på ryggen, men inte på armen. Räcker det som bevis på att hon fortfarande inte tål ägg, eller ska jag ge henne nåt att äta oxå (t.ex sockerkaka med ägg i)? För egen del tycker jag att det räcker eftersom jag inte vill utsätta henne för det magont som jag tror kommer att bli. Men frågan är om det duger som test för läkaren...
    Till mig sa dietisten att huden på insidan av underarmen är känsligast (tunnast hud) så att det var där vi skulle testa att stryka med ägg och när vi fattat mod även med mjölk - så du kan ju testa att stryka med kokt ägg även där. Överarmen har kanske tjockare hud?
    Skulle inte heller vilja ge att äta i onödan. Jag skulle ringa och fråga om du inte får reaktion på underarmen heller, och kanske testa igen på skulderbladen när hon mår bra igen (så att det inte var något annat hon reagerade på). Med flera test med samma resultat så borde ju även en svårövertalad läkare kunna blidkas, eller?

Förresten: när sonen inte reagerade på kokt ägg på huden så skulle vi testa med rått ägg på huden innan vi gick vidare till att ge det i maten. På så sätt kunde vi snabbt tvätta bort det med rikligt med tvål och vatten om det blev reaktion. Kan ju också vara värt att testa innan du ger dig på att ge henne att äta?
  • Amulett
    saffe skrev 2009-06-16 21:05:55 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-06-16 20:57:12 följande: Vad tråkigt att även sonen verkar vara allergisk... Det räcker ju med en /familj kan man tycka... Jag ska ha barn om en månad och funderar på att utesluta mjölk och ägg 2 veckor innan BF och sedan fortsätta på den dieten tills barnet är ca 4 månader. Läste nånstans att magen var bättre utvecklad för att ta hand om dom ämnena då.. Vad tror du om det? Nåt du har funderat på? Vet att du drack proviva (tror jag?) för att minska risken för allergier, det försöker jag oxå komma ihåg att dricka varje dag...
    Ska också ha om en månad (mitten juli. känns läääänge kvar ...) och har funderat i samma banor. Vi äter i stort sett mjölkfritt hemma, men jag äter yoghurt till frukost och tar gärna lite glass ute på stan då och då Började med Proviva-shots för ca en månad sedan och dricker dem hyfsat regelbundet. Har också övervägt att ta bort mjölk och ägg nu i slutet för att vara mer eller mindre "ren" när jag börjar amma. Men har bestämt mig för att låta bli av samma skäl som BlåMyran nämnde, att jag ändå tror att det är bra att bebisen får små mängder via mig.
    Men jag har med mig en burk Profylac i väskan om det skulle krävas (sonen fick ju tillägg BabySemp på Neo och jag tror att det skyndade på allergin eftersom han verkade reagera i stort sett omedelbart!)
  • Amulett

Nån av er som har koll på hur stor mängd ägg som finns i Oatlys färdiga pannkakssmet? Hittade en tetra i kylen och sonen käkade glatt. Vore skönt att veta hur mycket ägg han klarar (eller inte klarar ...). När jag har gjort egna pannkakor har jag ju stenkoll på det.
    Kollar i allergitråden också

Har mailat Oatly för att fråga, men i väntan på svar så kollar jag med er!

• Amulett

Fick just svar från Oatly:

"I ett paket (750 ml) pannkakssmet är nästan 20 % ägg. Det är ganska mycket kan jag tänka mig om han är känslig för just ägg."

Och han som åt drygt 1 pannkaka - och sov gott hela natten
    Yes!!! Hoppas på fler sådana gånger så att vi säkert kan känna oss trygga med ägg framöver.

• Amulett
    Slippy skrev 2009-07-06 18:22:53 följande:
    Låter ju riktigt positivt för er! Va kul!
    Ja, det känns jättebra! Nu känns det som att han kan börja äta det som finns, och sedan får vi ta tag i det om han verkar reagera!
    Men det jag funderar på: 20 % av 750 ml pannkakssmet. Det är ju ca 1,5 dl. Hur mycket ägg blir egentligen det? Inte för att det spelar så stor roll, men det var ju vid 2-3 ägg i en smet som han reagerade förra gången.
  • Amulett
    Slippy skrev 2009-07-07 08:59:56 följande:
    Hur stor sats gjorde du när du gjorde egen smet då, ungefär en liter eller? Då blir det nog ungefär lika mkt ägg får jag för mig.
    Det var 1, 2 och sedan 3 ägg i 4 dl havremjölk och 2,5 dl mjöl. Det blev 7-8 tunnpannkakor utan ägg och sedan gjorde faktiskt varje ägg att det blev ungefär en pannkaka extra. Lyckades inte alls få Oatly-smeten att hålla ihop bra, så där blev det 8-9 pannkakor av 750 ml.
    Hmm. Kanske kan räkna med att det finns ca 3 ägg i Oatly? *gissar vilt* Det borde ju bli drygt 1 dl om man vispar dem lite och häller i dl-mått?
  • Amulett
    Slippy skrev 2009-07-07 09:38:16 följande:
    Det låter ju rimligt tycker jag. Vad ska ni testa nästa gång, pannkaka igen eller nåt annat?
    Tog den andra tetran som stått och tagit plats i kylskåpet till lunch idag. Och nu åt han närmare 2 pannkakor totalt. Definitivt mer än 1,5 i alla fall! Får ser hur det går. Sedan vet jag inte vad vi ska testa. Om man ska våga sig på rent ägg eller omelett eller nåt sånt framöver. Eller så tar vi det bara lugnt och han får äta det vi äter med ägg i, så får vi som om det någon gång kommer en reaktion ... Kanske en tugga av något frukostägg om vi äter det någon dag eller så ...

Har inte bestämt mig alls!
  • Amulett
    Slippy skrev 2009-07-14 15:05:54 följande:
    Anna F skrev 2009-07-14 10:55:57 följande: Nej, inget rispande, bara stryka på huden. Troligtvis blir det rött eller eksem vid en reaktion. Är lite osäker på hur länge det bör sitta, men jag tror att man märker ganska snabbt. Det är större risk att reagera på rått ägg än tillagat så därför är det bra att börja med t.ex. kokt ägg. Det som är bra med att stryka på huden är att då kan man ju snabbt tvätta bort det om det blir en reaktion. Har man ätit ägg och reagerar så finns det ju kvar i kroppen. Jag har inte provat det själv, men det finns andra här i tråden som provat. Kanske finns nån som kan ge dig lite bättre svar än vad jag kan.
    Vi gjorde så här efter intrådan av dietisten:
    Stryk kokt ägg mot huden (gärna på insidan av underarmen, där är huden tunnast) - håll sedan koll på området och se om det blir reaktion. Om inte, fortsätt med:
    Stryk rått ägg mot huden

Om detta går bra:
    Börja med lite ägg i tillagad form. Vanligast är väl att testa med t.ex en liten bit sockerkaka. Men sonen vägrade att äta sötsaker då (nu har han börjat svänga lite ...), så vi fick testa med att göra äggfri pannkaka, men lägga till ett ägg i smeten.

Sedan kan man fortsätta med att utöka mängden ägg i pannkakssmeten om man vill tills det blir "vanlig" pannkaka.
    Man kan också testa att ge lite kokt ägg, eller äggröra.
    Men dietisten tyckte att vi inte behöver ge honom mer ägg än vi normalt sett äter. Med andra ord behöver man inte hålla på att ge t.ex ett kokt ägg varje morgon för att se vad som händer eftersom vi ju faktiskt inte äter det ... Men där kan man säkert få olika svar beroende på vem man frågar
  • Amulett
    Slippy skrev 2009-07-14 21:34:17 följande:
    Amulett: Hur har det gått för lillkillen med ägg-ätandet? Har han fått smaka nåt mer? Inga reaktioner?
    Inte något direkt mer.
    Han har fått äta pannkaka gjord på Oatlys smet två gånger under förra veckan. Inga skrik
    Dessutom har han fått äta lax två gånger, också utan svårigheter att sova.
    Men: han har ofärgade prickar, typ knottror, på många ställen i ansiktet och röda prickar, som verkar klia ibland (iaf när han ska sova), i nacken. Dessutom liknande, fast som inte verkar klia på samma sätt, ovanför naveln. Vet inte riktigt vad de beror på - kanske på att han älskar nektariner och med lätthet klämmer 2-3 per dag om han får!
    Får se vad som händer framöver. Men vi börjar känna oss ganska trygga med ägg även om vi tar det lilla lugna och inte trycker i honom mängder Det lär nog ta en stund innan jag vågar ge honom rent kokt ägg också ...
  • Amulett
    JPL skrev 2009-07-29 12:26:59 följande:
    Vi ska provocera med ägg. Jag har strukit dem med rått ägg på armarna och låtit dem sova en natt med det. Det syntes inget alls nästa morgon. Men så har de knappt några problem med eksem heller och långsamma reaktioner, så det säger nog ganska lite. Iaf så funderar jag på att baka mina vanliga muffins men lägga i ett ägg per vecka. Dvs sju muffins per ägg och så ge det i två veckor och sen utvärdera. Tror ni att det kan vara ett bra sätt?
    Vår dietist anser att ägg oftast ger ganska snabba reaktioner, så om man inte vet med sig att man fått svåra eller långsamma reaktioner så kan man öka ganska snabbt. vi skulle ju t.ex ge pannkaka 3 dagar i rad och öka mängden ägg med ett ägg/dag. För oss verkar det ha funkat. en smet gav ca 8 pannkakor, så det motsvarar ju dina muffins! Sonen åt knappt en pannkaka per gång. Lycka till!
  • Amulett
    Blå Flygare skrev 2009-07-30 17:13:12 följande:
    Oftast betyder att det finns undantag, annars hade hon sagt alltid. S reagerar ju grymt långsamt o diffust på sädesslag så enl. läk ska vi utgå från att hon gör det även på ägg. Men att det finns en liten chans att ägg är "ett eget spår". Vi har testat långsamt men stannat nu när hon mått dåligt av gräs. Nu är det bättre så snart är vi väl igång med ägg igen. Så snart får vi väl veta vilket det är för S.
    Precis En mellanväg om man är osäker och egentligen vill gå lite fortare fram kan kanske vara att börja långsamt och sedan öka takten på ökningen så att säga, om man märker att det går bra? Annars kan det ju inte skada att ta det lugnt!
    Sedan sa dietisten också något som jag tycker lät ganska klokt - att man inte behöver testa så mycket mer än vad man äter i vanliga fall. Dvs: äter familjen kokt ägg till frukost varje dag så behöver man kolla att det går. Äter man ägg någon gång då och då så räcker det att testa just upp till den nivån.
Svar på tråden Äggallergitråden: del 11