Slippy skrev 2009-07-14 15:05:54 följande:
Anna F skrev 2009-07-14 10:55:57 följande: Nej, inget rispande, bara stryka på huden. Troligtvis blir det rött eller eksem vid en reaktion. Är lite osäker på hur länge det bör sitta, men jag tror att man märker ganska snabbt. Det är större risk att reagera på rått ägg än tillagat så därför är det bra att börja med t.ex. kokt ägg. Det som är bra med att stryka på huden är att då kan man ju snabbt tvätta bort det om det blir en reaktion. Har man ätit ägg och reagerar så finns det ju kvar i kroppen. Jag har inte provat det själv, men det finns andra här i tråden som provat. Kanske finns nån som kan ge dig lite bättre svar än vad jag kan.
Vi gjorde så här efter intrådan av dietisten:
Stryk kokt ägg mot huden (gärna på insidan av underarmen, där är huden tunnast) - håll sedan koll på området och se om det blir reaktion. Om inte, fortsätt med:
Stryk rått ägg mot huden
Om detta går bra:
Börja med lite ägg i tillagad form. Vanligast är väl att testa med t.ex en liten bit sockerkaka. Men sonen vägrade att äta sötsaker då (nu har han börjat svänga lite ...), så vi fick testa med att göra äggfri pannkaka, men lägga till ett ägg i smeten.
Sedan kan man fortsätta med att utöka mängden ägg i pannkakssmeten om man vill tills det blir "vanlig" pannkaka.
Man kan också testa att ge lite kokt ägg, eller äggröra.
Men dietisten tyckte att vi inte behöver ge honom mer ägg än vi normalt sett äter. Med andra ord behöver man inte hålla på att ge t.ex ett kokt ägg varje morgon för att se vad som händer eftersom vi ju faktiskt inte äter det ... Men där kan man säkert få olika svar beroende på vem man frågar