Inlägg från: Familytime |Visa alla inlägg
  • Familytime

1,5 åring som inte pratar...

Snicksnack!

Jag vill egentligen inte underminera din BVC-tant, men mitt råd är att strunta i hennes rekommendation att kontakta henne om han inte börjar prata snart! Finns INGEN anledning till oro.

Ett barn på 18 månader ska INTE kunna 200 ord. Ett barn på två år ska inte heller kunna 200 ord. Jag har inte en aning om min son kan 200 ord, faktiskt...
    Även om det finns barn som kan 200 ord vid 2 års ålder, så spelar det ingen roll!

Det finns de barn som inte säger ett knyst förrän de är 3-4 år och de är fullt fungerande, talande människor i vuxna livet. Inga problem. Det finns de som talar flytande vid 1,5 års ålder, som en av min 2-årings dagiskompisar gör. Men det har heller ingen betydelse. Vi är olika, barnen är olika. Det finns de som hakar sig fram ord för ord och prövar allt. Sen finns det de som bara LYSSNAR och en vacker dag släpper det bara.

Känn ingen oro, det finns inget att oroa sig över. Släpp det. Fortsätta uppmuntra med ord, var tydlig och artikulera orden när du säger dem, men det gör man ju med alla barn. Men han behöver ingen specialbehandling, för det är inget fel med honom!

Svar på tråden 1,5 åring som inte pratar...