Inlägg från: Maria84 |Visa alla inlägg
  • Maria84

Vi från Linköping Del:4

Glad midsommar på er!

Mamma till Liam 030605 & Lucas 080127 & ängeln Lillebror 090507
  • Maria84
    SmileyMalin skrev 2009-06-23 19:28:38 följande:
    Åhh vilken härlig värme Tog tag i att rensa i jordgubbslandet efter jobbet idag, och hittade dom allra första mogna jordgubbarna Mums! Barnnmorskan har sagt åt mig att äta mycket jordgubbar i sommar så nu ska här frossas! Ni som har flera barn, blev ni mycket större andra graviditeten? På senaste kollen hos BM var min livmoder 3 cm större än när jag var gravid med nellie i samma vecka!!!!
    På mig var magen större med Lucas än med Liam och ännu större nu med Lillebror, om man jämför under den tiden. Livmodern var mkt större än de brukar i v.18. Men varken Liam eller Lucas har ju varit jättestora när de fötts, Liam 3570 och Lucas 3700, trots övertid.
  • Maria84

Här var vi på US imorse, är sååå trött! Sambon fick bara sova 4 timmar inatt totalt och inget efter kl 4 eftersom han skulle göra ett EEG. Vilket gjorde, eftersom jag är så jädra lättväckt, att inte jag har sovit mera heller.
    Sen har dagen rullat på. Har renoverat i andra kåken, varit i stan igen för att hämta grejer till staketen, gödning och grejer till bilen.. Och nu badar grabbarna för att sen stoppas i säng.

Råkade ut för en mindre skoj grej idag. Kör med arbetsbilen och därbak sitter en brandsläckare, den utlöser sig och det sprutar pulver i hela bilen! Hade precis stannat och den som var kvar i bilen när det hände var Lucas och såklart sitter han på den sidan som brandsläckarn sitter på. Var ut snabbt med honom och slänga iväg brandsläckarn. Sen blev det bara att dammsuga ut bilen. För säkerhets skull åkte vi upp till vc också så de fick kolla Lucas, han fick ju inget direkt på sig så tack vare nackstödet. Och pulvret är ju inte farligt i sig, har vi fått lära oss tidigare. Om man andas in det kan det ju komma i lungorna och då behövs ju Bricanyl men turligt nog gjorde han det inte. Och han var okej när de undersökte honom på vc, liite grumlig i ögonen bara.

• Maria84

Idag kom brevet som vi har väntat på.

De hittade inga fel på Lillebror, moderkaka eller navelsträng utan allt såg helt normalt ut. Så det blir ett s ka oförklarigt missfall. Känns ju inte lättare direkt...

• Maria84
    SmileyMalin skrev 2009-06-25 21:24:25 följande:
    så länge man är inskriven som arbetslös och får ersättning från alfakassan betalar man bara själva grundavgiften. Men så fort man inte har ersättning därifrån betalar man full avgift igen. oavsett om man arbetar, är sjukskriven, föräldraledig osv.Lite surt eftersom man har betydligt mindre pengar som föräldraledig....
    Ja det där är ju väldigt konstigt. Jag ska ju skriva in mig på alfakassan nu, ska till ams och skriva in mig imorron. Jag blir helt snurrig av alla olika besked från dem.
    Förut kunde man inte skriva in sig på af förrän man hade allt klart med barnomsorg osv men idag när jag pratade med dem så kunde jag skriva in mig på af men ligga som vilande tills Lucas börjar dagis i september. Och då ska alfan komma igång direkt när jag anmäler mig som tillgänglig.
    Blir tight om jag ska betala full avgift nu med tanke på att vi bara lever på sambons lön nu i stort sett.
  • Maria84
    SmileyMalin skrev 2009-06-25 21:35:57 följande:
    ja den är ju inte liten direkt deras avgift Dessutom är den ju samma för alla oavsett lön... Så jag som har en riktigt skitlön betalar samma avgift som någon med 3-4 gånger bättre lön, trots att dom sedan får ut mycket mer i ersättning!Det borde ju vara en viss procent av inkomsten eftersom ersättningen sedan är procentuell.
    Nej den är ju inte det! Borde vara inkomstbaserad avgift. Och hur de tänker med att man ska betala mera när man inte använder dem kan man ju undra.
    MEn det mest är ju så konstigt idag.
  • Maria84
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-06-25 21:45:06 följande:
    Men är det verkligen så då? Det låter ju väldigt konstigt att man kan anmäla sig nu fast man inte behöver vara med förrän om ett par månader. Vi sitter just nu o diskuterar detta i min marsmammor tråd o de säger oxå att det låter konstigt, så har har man ju inte kunnat göra förut. Så sjukt när de ändrar på saker o ting hela tiden.
    Enligt den jag pratade med idag så skulle jag kunna skriva in mig som imorron och sen ligga vilande. Men jag ska dit imorron om jag hinner, annars måndag, så vi får se vad de säger då.
  • Maria84
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-06-25 22:36:54 följande:
    Ok, då ska jag ringa o prata med dem. Jag blir ju arbetslös i januari så kan ju vara bra att veta.
    Ja precis. I mitt fall blir ju mitt vilande i ca 3 mån, just pga dagisplatsen. Meddelar såklart om jag får reda på nåt annat imorron eller måndag
  • Maria84
    Firstandhappy skrev 2009-06-26 14:50:04 följande:
    hmmm?? wille sover i vår säng om han vill o resten av tiden i sin säng, vaknar han på natten o inte vill sova kvar i sin lyfter vi in honom i vår o sen sover han där, likaväl om han är sjuk så har jag honom hellre i vår säng o har koll på honom än i sitt eget rum... Tror barn kan bli lika "fel & skadade" av att aldrig få samvova med sina föräldrar heller efetrsom de vissa perioder har större behov av närhet.. sen att det blir kräk o kiss??? ja men va fan, finns folk som får betalt för att tillverka nya sängar, köper hellre en ny sen när båda är stora nog o inte sover hos oss alls än att ha ett barn som inte vill sova alls för att det är rädd..
    Kan bara hålla med dig!
  • Maria84
    Familjetrollet skrev 2009-06-26 18:09:12 följande:
    nu är man hemkommen efter ha varit ute och förökt fånga in en kaninunge som nått pucko har övergivit! jag och tösen fick hjälp av flera som försökte fånga in kaninkrabaten.ett par killar lyckades fånga kaninen i håven,men kaninen var snabbt ur håven nu har kaninen fått sallad av oss och under kväller eller imorgon ska vi ge kaninen en skål vatten kaninen är rädd och inte gammal.fattar inte hur man kan överge ett husdjur!ingen lapp i centrum om nån bortsprungen finns det heller maken tror att kaninen klarar sig.själv tycker jag synd om kaninen som har övergetts.för rymt verkar den inte ha gjort då ingen efterlysen en kanin i området
    Vatten ska den ju ha direkt, i den här värmen går det åt massor av vatten!

Hittar ni ingen ägare kan vi ta emot den här.
Svar på tråden Vi från Linköping Del:4