• Hannnna

Silverlera??

Jag har precis fått upp ögonen för Silverlera, vilket jag aldrig hört talas om innan... Det verkar ju jättespännande, men som sagt, så vågar jag inte köpa hem nåt innan jag vet lite mer.
    Nu undrar jag om någon här har erfarenhet av silverlera..? Är det jätte krångligt att jobba med? Svårt att få det snyggt? mm...
    Vill gärna se bilder på grejer ni gjort..!

• Svar på tråden Silverlera??
  • Susyloo

Hejhej,

jag köpte ett testpaket en gång och provade den man ska pensla. Jag valde ut några fina små löv som jag penslade med massa lager silver (lät torka mellan) och brände det sedan med en lite köksgasolbrännare (sån för creme brulée.) Det blev bättre än jag trodde. Jag har kvar leran och en som man skan "spritsa". Jättekul sätt att göra snabbt silverarbete. Jag kan ju rekommendera en prova-på paket så du vet vad du ger dig in på!

• hink o spade
    Susyloo skrev 2009-06-01 18:49:53 följande:
    Hejhej, jag köpte ett testpaket en gång och provade den man ska pensla. Jag valde ut några fina små löv som jag penslade med massa lager silver (lät torka mellan) och brände det sedan med en lite köksgasolbrännare (sån för creme brulée.) Det blev bättre än jag trodde. Jag har kvar leran och en som man skan "spritsa". Jättekul sätt att göra snabbt silverarbete. Jag kan ju rekommendera en prova-på paket så du vet vad du ger dig in på!
    Måste man ha en köksgasolbrännare för att bränna.
    Går det inte att bränna på något annat vis?
  • Susyloo

Njaää... keramikugn går också. Jag tror att tempen måste upp i ca 600 grader.

• hink o spade
    Susyloo skrev 2009-06-02 09:36:19 följande:
    Jaså så varmt. Tack för svar!
  • Hannnna

Tack för svar!
    Var hittade du "testpaket"?

• Nånting

Jag gick en kurs på ABF för att få prova materialet och få lite vägledning. Det rekommenderar jag. Jättekul att få göra egna silversmycken på det här viset, men det är ju dyrt så jag är glad att jag fick lite vägledning i början. Har inte skaffat nån brännare än så jag har inte kunnat göra något hemma, men det är inte så svårt.

• hink o spade
    Nånting skrev 2009-06-02 22:09:02 följande:
    Jag gick en kurs på ABF för att få prova materialet och få lite vägledning. Det rekommenderar jag. Jättekul att få göra egna silversmycken på det här viset, men det är ju dyrt så jag är glad att jag fick lite vägledning i början. Har inte skaffat nån brännare än så jag har inte kunnat göra något hemma, men det är inte så svårt.
    Hur dyrt är denna hobby?
  • Nånting

Det är ju rent silver, och silver är dyrt. Kan inte priserna men du kan säkert googla fram det.

• Susyloo

jag tror att mitt startpaket var på 3 x 5 gram och kostade typ 550 kr. Det är svindyrt!!!
    Sist jag höll på med silversmide gick ett gram på 12 kr. (det är iofs säkert mycket dyrare nu.)
    Min va kostar inte att få leka lite?

• Susyloo

Jag köpte mitt startpaket på en mässa. Men jag kan kolla var det kom från och återkomma!

• hink o spade
    Susyloo skrev 2009-06-02 23:15:29 följande:
    Jag köpte mitt startpaket på en mässa. Men jag kan kolla var det kom från och återkomma!
    Ja gör det.
  • Susyloo

NU har jag äntligen kollat, och det är en dansk leverantör: www.ravstedhus.dk.
    Det var 3 x 10 g. 10 gram är ganska mycket det räcker till ca 2-3 ringar t.ex.

Svar på tråden Silverlera??