Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Marie J

Frågor om mat på långflyg

Jag, min sambo samt vår 3-årige son ska åka till Las Vegas om 2 veckor. Nu har jag börjat fundera en del på hur man gör med maten på resan.
    Kan man kolla upp vad det blir för mat någonstans eller blir det en "överraskning"
    Jag måste hursom helst beställa specialkost då jag är vegetarian. Min sambo är en kräsmage o äter varken fisk eller kyckling, och ofta blir det väl just kyckling så då måste jag veta om jag ska beställa special till honom oxå?

Hur mycket/ofta får man mat på en långresa?

Får man ha med egna mackor som man kan ta till när hungern kommer?
    Får man ta med festisar till sonen? (eller är det bara 1 dl som gäller som jag läste någonstans?)

Provade o ringa flygbolaget om dessa frågor men dom hade stängt nu.

• Svar på tråden Frågor om mat på långflyg
  • skorpionen80

Har du kollat på flygbolagets hemsida?

• älvanpurjo

är ungefär osm ta med käk in på resturang tror odm morrar då.
    dock en annan sak för oss med en komjölksallergiker. han har jag mackor med och läkarintyg så då gåre bättre.
    i dl väska ja... men du kan inne på arlanda ep köpa festisar då gåre bra för odm har ju flygplatsen själv inhandlat.

vi blev tvingade att t tvinga våran son dricka när vi åkte från mallorca. för vi hade en 50cl flaska. spelade ingen roll att den var oöppnad... så sonen fick dricka... kändes bara surt.

det pep även från mig när jag gick igenom säkerhetskontrollen på mallorca hade en 15månaders och en 3 månaders på vardera arm dom bad mig sätta ner baran för att visitera mig.. jag glodde och sa nej och gick ingen stoppade mig.

• carola 79

Maten kan du nog kolla på flygbolagets hemsidan, veg mat måste du ringa och beställa
    festisar får du inte ta med men du kan handla på flygplatsen och ta med på flyget eller ta med lite outspädd saft som du blandar med köp vatten på flyget

• Thegran
    älvanpurjo skrev 2009-05-24 13:34:58 följande:
    är ungefär osm ta med käk in på resturang tror odm morrar då.dock en annan sak för oss med en komjölksallergiker. han har jag mackor med och läkarintyg så då gåre bättre.i dl väska ja... men du kan inne på arlanda ep köpa festisar då gåre bra för odm har ju flygplatsen själv inhandlat.vi blev tvingade att t tvinga våran son dricka när vi åkte från mallorca. för vi hade en 50cl flaska. spelade ingen roll att den var oöppnad... så sonen fick dricka... kändes bara surt.det pep även från mig när jag gick igenom säkerhetskontrollen på mallorca hade en 15månaders och en 3 månaders på vardera arm dom bad mig sätta ner baran för att visitera mig.. jag glodde och sa nej och gick ingen stoppade mig.
    självklart ska man kollas upp om det piper i säkerhetskontrollen, vare sig man har barn eller inte!
  • skorpionen80
    älvanpurjo skrev 2009-05-24 13:34:58 följande:
    är ungefär osm ta med käk in på resturang tror odm morrar då. dock en annan sak för oss med en komjölksallergiker. han har jag mackor med och läkarintyg så då gåre bättre. i dl väska ja... men du kan inne på arlanda ep köpa festisar då gåre bra för odm har ju flygplatsen själv inhandlat. vi blev tvingade att t tvinga våran son dricka när vi åkte från mallorca. för vi hade en 50cl flaska. spelade ingen roll att den var oöppnad... så sonen fick dricka... kändes bara surt. det pep även från mig när jag gick igenom säkerhetskontrollen på mallorca hade en 15månaders och en 3 månaders på vardera arm dom bad mig sätta ner baran för att visitera mig.. jag glodde och sa nej och gick ingen stoppade mig.
    Hemskt att de släppte förbi dig! Jag hade ju isf kallat på deras chef om jag sett det...

Ang drickan - varför tvingade de er att dricka upp det? Kunde ni inte bara slängt det istället?
  • älvanpurjo
    Thegran skrev 2009-05-24 15:37:42 följande:
    självklart ska man kollas upp om det piper i säkerhetskontrollen, vare sig man har barn eller inte!
    ja du enligt dig ja... men skulle du sätta ner dina barn bland 100människor?
    skulle du det så är jag erädd att barna kryper iväg endå stora. så vägrade... vad skulle dom göra. för övrigt pep karn med... när han tagit bort allt så pep det.. då säger han på engelska kouk ring. alltså kukring. då garva alla så fick han med gå... får se för 3 flyger vi igen... får vi se om han måste visa den
  • älvanpurjo
    skorpionen80 skrev 2009-05-24 17:25:23 följande:
    Hemskt att de släppte förbi dig! Jag hade ju isf kallat på deras chef om jag sett det...Ang drickan - varför tvingade de er att dricka upp det? Kunde ni inte bara slängt det istället?
    jag fick ej slänga den för då var den förgiftad enligt dom... så sonen fick dricka.

ja du varför dom släppte förbi mig för jag vråla på spanska att jag håller i barna. frågade om han ville hålla dom men det ville han ej så då gick jag.
  • evaoregon

Marie J skrev 2009-05-24 11:14:55 följande:

Jag, min sambo samt vår 3-årige son ska åka till Las Vegas om 2 veckor. Nu har jag börjat fundera en del på hur man gör med maten på resan. Kan man kolla upp vad det blir för mat någonstans eller blir det en "överraskning" Jag måste hursom helst beställa specialkost då jag är vegetarian. Min sambo är en kräsmage o äter varken fisk eller kyckling, och ofta blir det väl just kyckling så då måste jag veta om jag ska beställa special till honom oxå? Hur mycket/ofta får man mat på en långresa? Får man ha med egna mackor som man kan ta till när hungern kommer? Får man ta med festisar till sonen? (eller är det bara 1 dl som gäller som jag läste någonstans?) Provade o ringa flygbolaget om dessa frågor men dom hade stängt nu.
    Om din man varken äter kyckling eller fisk så är det nog bäst att beställa vegetariskt även till honom. Man brukar inte få veta i förväg exakt vad som serveras, men man kan beställa specialkost som t ex vegetariskt.

Det brukar serveras mat ganska ofta på långresor så egen mat behöver man inte ha med.
  • evaoregon

Marie J skrev 2009-05-24 11:14:55 följande:

Jag, min sambo samt vår 3-årige son ska åka till Las Vegas om 2 veckor. Nu har jag börjat fundera en del på hur man gör med maten på resan. Kan man kolla upp vad det blir för mat någonstans eller blir det en "överraskning" Jag måste hursom helst beställa specialkost då jag är vegetarian. Min sambo är en kräsmage o äter varken fisk eller kyckling, och ofta blir det väl just kyckling så då måste jag veta om jag ska beställa special till honom oxå? Hur mycket/ofta får man mat på en långresa? Får man ha med egna mackor som man kan ta till när hungern kommer? Får man ta med festisar till sonen? (eller är det bara 1 dl som gäller som jag läste någonstans?) Provade o ringa flygbolaget om dessa frågor men dom hade stängt nu.
    Festisar till sonen lär inte behövas för de är generösa med dryck på planen. Det serveras juice, vatten etc hela tiden.
Svar på tråden Frågor om mat på långflyg