Inlägg från: evaoregon |Visa alla inlägg
  • evaoregon

Frågor om mat på långflyg

Marie J skrev 2009-05-24 11:14:55 följande:

Jag, min sambo samt vår 3-årige son ska åka till Las Vegas om 2 veckor. Nu har jag börjat fundera en del på hur man gör med maten på resan. Kan man kolla upp vad det blir för mat någonstans eller blir det en "överraskning" Jag måste hursom helst beställa specialkost då jag är vegetarian. Min sambo är en kräsmage o äter varken fisk eller kyckling, och ofta blir det väl just kyckling så då måste jag veta om jag ska beställa special till honom oxå? Hur mycket/ofta får man mat på en långresa? Får man ha med egna mackor som man kan ta till när hungern kommer? Får man ta med festisar till sonen? (eller är det bara 1 dl som gäller som jag läste någonstans?) Provade o ringa flygbolaget om dessa frågor men dom hade stängt nu.
    Om din man varken äter kyckling eller fisk så är det nog bäst att beställa vegetariskt även till honom. Man brukar inte få veta i förväg exakt vad som serveras, men man kan beställa specialkost som t ex vegetariskt.

Det brukar serveras mat ganska ofta på långresor så egen mat behöver man inte ha med.
  • evaoregon

Jag, min sambo samt vår 3-årige son ska åka till Las Vegas om 2 veckor. Nu har jag börjat fundera en del på hur man gör med maten på resan. Kan man kolla upp vad det blir för mat någonstans eller blir det en "överraskning" Jag måste hursom helst beställa specialkost då jag är vegetarian. Min sambo är en kräsmage o äter varken fisk eller kyckling, och ofta blir det väl just kyckling så då måste jag veta om jag ska beställa special till honom oxå? Hur mycket/ofta får man mat på en långresa? Får man ha med egna mackor som man kan ta till när hungern kommer? Får man ta med festisar till sonen? (eller är det bara 1 dl som gäller som jag läste någonstans?) Provade o ringa flygbolaget om dessa frågor men dom hade stängt nu.
    Festisar till sonen lär inte behövas för de är generösa med dryck på planen. Det serveras juice, vatten etc hela tiden.
  • evaoregon

Marie J skrev 2009-05-24 21:10:14 följande:

Men man får väl betala för drickan?? Min son är inte så förtjust i apelsinjuice och det är väl oftast det som finns? Iofs. går äppeljuice, vatten o mjölk bra Men han dricker ganska ofta vilket är bra, så då tänkte jag försöka vara lite förberedd med festis, så då är det alltså OK om vi köper på flygplatsen?
    På långflygningar till USA så betalar man inte för drycker (om det inte är alkohol). Det brukar finnas annat än apelsinjuice att välja på.
  • evaoregon
    Elli47 skrev 2009-05-24 21:56:13 följande:
    Jaa det får man göra ibland, det beror nog på vilket bolag man flyger med.
    Inte på långflygningar till USA. Det har jag i alla fall aldrig behövt göra annat än om det är alkohol.
  • evaoregon
    tandmaja skrev 2009-05-25 17:02:03 följande:
    Ni flyger väl via Chigago eller New York om ni ska tilL LV? Som någon annan skrev så serveras ofta mat på långflygningar och ofta får man välja mellan två alternativ också.Tror absolut inte du behöver ta med något till sonen heller ,det brukar vara väldigt bra service ,speciellt till barn. De flesta bolag tar inte betalt för mat eller dryck på atlantflygningen men te x Iclandair gör det.De har också mycket enklare matservering. Däremot har jag en varning om ni nu skulle råka flyga med samma bolag som vi gjorde till Las Vegas för 2 år sedan. Vi flög SAS till Chigago (och det var toppen, bra mat och mycket ,alternativ att välja mellan osv.jättebra) och sedan vidare med United Airlines och det flyget var riktigt uselt ur matsynpunkt. Det är ca 4 timmars flygtid och de hade absolut inget vettigt man kunde köpa och äta . Hem flög vi American Airlines från Las Vegas till Chigago och det var precis lika illa. Väldigt konstigt sammansatta matpaket med typ chips och bulle och kall korv med festis till.Då tog paketen dessutom slut innan alla hade fått chans att köpa! Atlantflygningen var jättebra den gången också! Las Vegas var f. ö underbart
    Att Icelandair tar betalt för maten över Atlanten visste jag inte, men jag har aldrig flugit med dem. Med andra bolag som jag flugit med så har alltid maten ingått.

Sedan stämmer det bra att man inte kan räkna med någon mat på inrikesflygen i USA. Oftast har jag bara fått lite kex eller liknande att äta på de flygen.
  • evaoregon

Hur flyger ni? Byte av flyg i Europa eller i USA?

Över Atlanten ingår oftast varmt mat och dryck. På flygen inom USA kan man bara räkna med lite juice och lite kex.
  • evaoregon
    wero73 skrev 2009-05-25 17:28:14 följande:
    Vill bara önska lycka till. Nu hade jag iofs max otur, men min senaste USA-resa var hemsk! Dit resan var inställd dvs vi fick åka med annat plan=ingen mat trots spec.beställt. Hemresan=ingen mat pga fel antal veg. beställt. De andra 5 fick, inte jag. Då hade jag ändå dubbelkollat eftersom jag var gravid och verkligen måste äta för att inte må illa. Ingen mat ändå. Dessutom förseningar som hette duga, tillslut matkupong på McD, det var allt. Surt. De garanterar inte specialmat, det är "önskemålet" som kostar 70 spänn extra/väg. Då hade vi köpt resa med US Airways. Tillägger att bagaget var borta en hel vecka utav två också, men det är ovidkommande här
    Oj, det låter ju inte så kul! En gång när jag flög med SAS så hade de strulat bort min beställning av specialmat (vegetariskt), men de fixade så att jag fick den vegetariska mat som blev över ifrån första klass.
  • evaoregon
    kela81 skrev 2009-05-25 17:26:49 följande:
    Beställ vegetariskt till maken med så är du på säkra sidan. Det servaras mycket mat på långflyg, men man får ha med sig egen frukt, mackor osv. Tänk bara på att slänga dem innan ni går av planet om ni har kvar. I USA får man inte ta in vad som helst. Vet inte vilket bolag ni ska flyga med men på de flesta långflyg kan man dessutom gå bak i planet och hämta fika/dricka under resans gång om man tycker det är för lite. Man får inte ha vätskor (ränas all dricka, alla krämer osv. ) över 100 ml med sig in genom säkerhetskontrollen. Detta gäller alltså flaskan/burkens storlek så man kan inte ha en 200 ml flaska som är halvfull. Dricka och barnmat finns att köpa på insidan av säkerhetskontrollen på arlanda. Behöver ni ta med mediciner eller dyligt se till att det står ert namn på burkarna/flaskorna eller att ni har läkarintyg.
    US airways ska hon flyga med, men jag tror att hon skrev det i ett helt annat inlägg.
  • evaoregon

Marie J skrev 2009-05-25 21:18:13 följande:

Tack för alla svar!! Vi åker med US Airways hela vägen från Arlanda med en mellanlandning i Philadelphia. Ringde idag o beställde veg. mat.
    Då kommer ni att få mat och dryck på planet mellan Arlanda och Philadelphia. På planet mellan Philadelphia och Las Vegas så kan ni nog mest räkna med att få juice och typ kex, salta pinnar eller dylikt.
  • evaoregon
    tandmaja skrev 2009-05-26 09:10:30 följande:
    evaoregon : Detär "nytt " (november) att Icelandair tar betalt för mat (och dessutom bara erbjuder typ snacks att köpa,har ingen riktigt mat) Vi flög med dem till Boston i höstas ,fick varm mat och fria drinkar osv. på vägen dit men på vägen hem hade plötsligt een ny regel införts och då tog de betalt för precis allt... Många var väldigt arga och ifrågasatte om det var finanskrisen på Island som gjorde att de ändrat huxflux..Inte kul att vara flygvärdinna på den flighten! Tur att ni inte flyger med dem ,Marie J
    Något amerikanskt flygbolag hade som förslag att de också skulle ta betalt för maten på flyg över Atlanten, men det blev genast så mycket protester att det aldrig blev av. På de längre flygningarna måste man ju ha något att äta, men på kortare flygningar inom USA kan man ju passa på att äta före eller efter och behöver inte äta på planet.
  • evaoregon

Marie J skrev 2009-05-26 17:08:52 följande:

Men vaddå... ska vi flyga i ca 5 timmar o det enda vi får är lite kex o dyl. ? Jag kommer förmodligen hungra ihjäl!!
    När jag kollar sträckan Philadelphia till Las Vegas med US airways så får jag upp "Food For Purchase" så det ska finnas mat att köpa på planet, men inget som ingår mer än möjligen typ kex eller salta pinnar.
  • evaoregon
    wero73 skrev 2009-05-26 17:15:31 följande:
    På mina mellanflygningar har jag fått brödbulle med typ 14 skivor skinka emellan (innan jag var veg.), samt kaffe och juice. De var inte så långa heller, typ 1½h.
    Om det inte var alldeles nyligen som du flög så har det nog ändrats till det sämre. Jag har flugit med Alaska airlines och United airlines till Los Angeles ifrån Portland (2 timmar) och då har det endast serverats salta pinnar/kex och kaffe, vatten eller juice.

Det beror också ofta på vilket flygbolag som du flyger med. Vissa flygbolag, t ex US airways, erbjuder enbart mat som man kan köpa även på längre inrikesflygningar (typ 5 timmar) medan andra flygbolag serverar lunch/middag som ingår. Man brukar kunna få uppgift om det när man bokar resan.
  • evaoregon
    besj skrev 2009-05-26 17:53:53 följande:
    Jag flör från Seattle till Newark i maj i år, 5 timmars flygresa. Man kunde KÖPA något bagelliknande som var ganska dyrt och inte så gott, men i alla fall mättade lite.... Verkar vara standard att man får betala för maten inrikes i USA (precis som på ekonomiklass inom Europa på de flesta bolag)...
    Nej, som jag skrev ovan så beror det på vilket bolag man flyger med. Vissa serverar ingen mat på längre inrikesflygningar medan det med andra bolag ingår frukost, middag eller lunch.
  • evaoregon

Marie J skrev 2009-05-26 20:19:50 följande:

Jag ska absolut ta med lite ätbart samt ev. köpa på mellanlandningen om vi hinner (bra förslag!!) Lovar att återkomma här när vi kommer hem så berättar jag hur allt gick och om vi fick nån mat
    Det går säkert bra, men det är ju alltid bra att veta i förväg vad man kan förvänta sig!
Svar på tråden Frågor om mat på långflyg