• Marie J

Frågor om mat på långflyg

Jag, min sambo samt vår 3-årige son ska åka till Las Vegas om 2 veckor. Nu har jag börjat fundera en del på hur man gör med maten på resan.
    Kan man kolla upp vad det blir för mat någonstans eller blir det en "överraskning"
    Jag måste hursom helst beställa specialkost då jag är vegetarian. Min sambo är en kräsmage o äter varken fisk eller kyckling, och ofta blir det väl just kyckling så då måste jag veta om jag ska beställa special till honom oxå?

Hur mycket/ofta får man mat på en långresa?

Får man ha med egna mackor som man kan ta till när hungern kommer?
    Får man ta med festisar till sonen? (eller är det bara 1 dl som gäller som jag läste någonstans?)

Provade o ringa flygbolaget om dessa frågor men dom hade stängt nu.

• Svar på tråden Frågor om mat på långflyg
  • Marie J

Tack för alla svar!!
    Vi åker med US Airways hela vägen från Arlanda med en mellanlandning i Philadelphia.

Ringde idag o beställde veg. mat.

• evaoregon

Marie J skrev 2009-05-25 21:18:13 följande:

Tack för alla svar!! Vi åker med US Airways hela vägen från Arlanda med en mellanlandning i Philadelphia. Ringde idag o beställde veg. mat.
    Då kommer ni att få mat och dryck på planet mellan Arlanda och Philadelphia. På planet mellan Philadelphia och Las Vegas så kan ni nog mest räkna med att få juice och typ kex, salta pinnar eller dylikt.
  • tandmaja

evaoregon : Detär "nytt " (november) att Icelandair tar betalt för mat (och dessutom bara erbjuder typ snacks att köpa,har ingen riktigt mat) Vi flög med dem till Boston i höstas ,fick varm mat och fria drinkar osv. på vägen dit men på vägen hem hade plötsligt een ny regel införts och då tog de betalt för precis allt... Många var väldigt arga och ifrågasatte om det var finanskrisen på Island som gjorde att de ändrat huxflux..Inte kul att vara flygvärdinna på den flighten!

Tur att ni inte flyger med dem ,Marie J

• evaoregon
    tandmaja skrev 2009-05-26 09:10:30 följande:
    evaoregon : Detär "nytt " (november) att Icelandair tar betalt för mat (och dessutom bara erbjuder typ snacks att köpa,har ingen riktigt mat) Vi flög med dem till Boston i höstas ,fick varm mat och fria drinkar osv. på vägen dit men på vägen hem hade plötsligt een ny regel införts och då tog de betalt för precis allt... Många var väldigt arga och ifrågasatte om det var finanskrisen på Island som gjorde att de ändrat huxflux..Inte kul att vara flygvärdinna på den flighten! Tur att ni inte flyger med dem ,Marie J
    Något amerikanskt flygbolag hade som förslag att de också skulle ta betalt för maten på flyg över Atlanten, men det blev genast så mycket protester att det aldrig blev av. På de längre flygningarna måste man ju ha något att äta, men på kortare flygningar inom USA kan man ju passa på att äta före eller efter och behöver inte äta på planet.
  • Marie J
    evaoregon skrev 2009-05-26 01:06:42 följande:
    Marie J skrev 2009-05-25 21:18:13 följande:
    Då kommer ni att få mat och dryck på planet mellan Arlanda och Philadelphia. På planet mellan Philadelphia och Las Vegas så kan ni nog mest räkna med att få juice och typ kex, salta pinnar eller dylikt.
    Men vaddå... ska vi flyga i ca 5 timmar o det enda vi får är lite kex o dyl. ?
    Jag kommer förmodligen hungra ihjäl!!
  • Barbabok
    Marie J skrev 2009-05-26 17:08:52 följande:
    Men vaddå... ska vi flyga i ca 5 timmar o det enda vi får är lite kex o dyl. ?Jag kommer förmodligen hungra ihjäl!!
    På mina mellanflygningar har jag fått brödbulle med typ 14 skivor skinka emellan (innan jag var veg.), samt kaffe och juice. De var inte så långa heller, typ 1½h.
  • evaoregon

Marie J skrev 2009-05-26 17:08:52 följande:

Men vaddå... ska vi flyga i ca 5 timmar o det enda vi får är lite kex o dyl. ? Jag kommer förmodligen hungra ihjäl!!
    När jag kollar sträckan Philadelphia till Las Vegas med US airways så får jag upp "Food For Purchase" så det ska finnas mat att köpa på planet, men inget som ingår mer än möjligen typ kex eller salta pinnar.
  • evaoregon
    wero73 skrev 2009-05-26 17:15:31 följande:
    På mina mellanflygningar har jag fått brödbulle med typ 14 skivor skinka emellan (innan jag var veg.), samt kaffe och juice. De var inte så långa heller, typ 1½h.
    Om det inte var alldeles nyligen som du flög så har det nog ändrats till det sämre. Jag har flugit med Alaska airlines och United airlines till Los Angeles ifrån Portland (2 timmar) och då har det endast serverats salta pinnar/kex och kaffe, vatten eller juice.

Det beror också ofta på vilket flygbolag som du flyger med. Vissa flygbolag, t ex US airways, erbjuder enbart mat som man kan köpa även på längre inrikesflygningar (typ 5 timmar) medan andra flygbolag serverar lunch/middag som ingår. Man brukar kunna få uppgift om det när man bokar resan.
  • Barbabok
    wero73 skrev 2009-05-26 17:51:09 följande:
    Ok, ja det har varit olika bolag, 3 USA resor, 2001, 2005, 2007
    Äh vad säger jag, 2008 var det ju, jag var ju nygravid
  • besj

Jag flör från Seattle till Newark i maj i år, 5 timmars flygresa. Man kunde KÖPA något bagelliknande som var ganska dyrt och inte så gott, men i alla fall mättade lite....
    Verkar vara standard att man får betala för maten inrikes i USA (precis som på ekonomiklass inom Europa på de flesta bolag)...

• Barbabok

Men säger som andra redan gjort, köp nåt under mellanlandningen istället, oftast finns ju restauranger på flygplatsen (om ni hinner dvs), och packa godis/chips i handbagaget

• Marie J

Jag ska absolut ta med lite ätbart samt ev. köpa på mellanlandningen om vi hinner (bra förslag!!)

Lovar att återkomma här när vi kommer hem så berättar jag hur allt gick och om vi fick nån mat

• evaoregon
    besj skrev 2009-05-26 17:53:53 följande:
    Jag flör från Seattle till Newark i maj i år, 5 timmars flygresa. Man kunde KÖPA något bagelliknande som var ganska dyrt och inte så gott, men i alla fall mättade lite.... Verkar vara standard att man får betala för maten inrikes i USA (precis som på ekonomiklass inom Europa på de flesta bolag)...
    Nej, som jag skrev ovan så beror det på vilket bolag man flyger med. Vissa serverar ingen mat på längre inrikesflygningar medan det med andra bolag ingår frukost, middag eller lunch.
  • evaoregon

Marie J skrev 2009-05-26 20:19:50 följande:

Jag ska absolut ta med lite ätbart samt ev. köpa på mellanlandningen om vi hinner (bra förslag!!) Lovar att återkomma här när vi kommer hem så berättar jag hur allt gick och om vi fick nån mat
    Det går säkert bra, men det är ju alltid bra att veta i förväg vad man kan förvänta sig!
Svar på tråden Frågor om mat på långflyg