• paris la nuit

Tandställning som vuxen??

Jag funderar väldigt mycket på att skaffa tandställning! Har alltid haft komplex för min fula tandrad, och på senare år tycker jag att det känns som om det blivit värre. Är snart 30.

Är det någon av er som haft tandställning som vuxen och vill dela med sig av erfarenheter och råd? Undrar mycket om hur det känns (mentalt, att gå runt med tandställning) och vad det kostar och hur det går till.

Ska ringa tandläkaren och fråga också förstås, men då vill jag verkligen vara 100 % säker på att jag ska göra det.

Blir jätteglad för alla som delar med sig någonting!

• Svar på tråden Tandställning som vuxen??
  • Ord blind

Jag har inte haft det själv men en vän till mig. Fick mest positiva kommentarer av de som överhuvudtaget sa något och självförtroendet hos kompisen ökade efteråt. Alltid snyggt med en rakare tandrad. Tycker definitivt att du skall göra det om du funderar på det. Tror faktiskt det är svårare för tonåringar rent mentalt än för en 30 åring.

• Hemligalåda

Nu vet jag inte hur dina tänder ser ut men jag kan inte rekommendera det.
    Det kostar riktigt mycket och man får springa dit och hålla på ofta och det blir jobbigt att borsta tänderna.
    Visst detta kanske hade varit värt det om det nu inte vore så att risken för att tänderna går tillbaka till sitt ursprungliga läge när man tar ut tandställningen är ganska stor.

• paris la nuit

Usch då, är det så?? Alltså att de går tillbaka? Talar du av egen erfarenhet?
    Jag tror verkligen att jag skulle tycka att det vore värt lite slit med tandborstning och spring hos tandläkaren om jag var säker på att det skulle bli bra sen.

Hemligalåda skrev 2009-05-25 23:02:37 följande:
    Nu vet jag inte hur dina tänder ser ut men jag kan inte rekommendera det. Det kostar riktigt mycket och man får springa dit och hålla på ofta och det blir jobbigt att borsta tänderna. Visst detta kanske hade varit värt det om det nu inte vore så att risken för att tänderna går tillbaka till sitt ursprungliga läge när man tar ut tandställningen är ganska stor.
  • paris la nuit

När det gäller den estetiska aspekten under tiden kan jag tänka mig att det kanske skulle kunna vara lite coolt! Om man liksom bestämmer sig för att man ska tycka att det är fint och sedan bara ler som vanligt och ser glad ut.

• Hemligalåda

paris la nuit skrev 2009-05-25 23:15:34 följande:

Usch då, är det så?? Alltså att de går tillbaka? Talar du av egen erfarenhet? Jag tror verkligen att jag skulle tycka att det vore värt lite slit med tandborstning och spring hos tandläkaren om jag var säker på att det skulle bli bra sen.
    För min egen del så ville tandläkaren fylla hela min mun med så mycket konstigt skrot och det fanns inga direkta garantier på att det skulle bli bättre så jag avstod, detta var dock för längesen.
    Min bästa vän skaffade dock tandställning som vuxen, 25 tror jag, och det blev bättre men var tillbaka som tidigare efter ca 1 år utan tandställning.
  • mage06

Tycker absolut du skall låta en tandläkare titta på dina tänder så du får veta vad som kan göras. Man brukar fästa en tråd bakom tandraden hos vuxna när tänderna är korrigerade så att de inte skall gå tillbaka till sitt gamla läge.

Spännande

• paris la nuit

Aha, tack så mycket för svaren hörni! Mycket att betänka... :)

• paris la nuit

Puffar på lite här jag, vill gärna höra mer om det är någon som vill dela med sig av sina erfarenheter! :)

• SVejsan

Fick och hade tandställning några år efter jag fyllt 20 år (Är det vuxen ).
    Ok, det var jobbigt men helt klart men det var värt det. Viktigt är ju att det finns plats och flytta tänderna på. Om man bara trycker in dem i en redan tajt mun så går det ju antagligen ut igen. Tandraden har inte gått tillbaka nämnvärt.

Hur "illa" är det ibland så kan ju den sneda tanden eller så var del i ens "personlighet" och man blir intetsägande och alldaglig om det är "perfekt".

Fästpunkterna till dagens tanställningar är ju genomskinliga och relativt diskreta.

Gå till tandläkaren och ställ alla dina frågor så får du veta från någon som har bättre statistik och erfarenhet , än oss som har en enstaka erfarenhet (eller "känner en kompis som haft...) , tror att i dagsläget skall man fråga runt också om vad det kostar... Jag fick min korrigering (och tandoperationer) betald av landstinget då man missat hos folktandvården att erbjuda mig det tidigare då det dessutom var en ganska grov felställning som gjorde att jag fick fler hål(upp till arton det skulle det ingått, "vart gratis" ,hade de missat att erbjuda så kunde man åberopa någon paragraf 5 , jag tackade och tog emot... och fick det fixat kostnadsfritt)

• Nisses lada brinner

Hej!

Jag är 28 år och har precis tagit av mig min räls efter lite över 2 år med. Och jag ångrar mig inte en sekund! Mådde väldigt dåligt över mina tänder innan men nu är dom jättefina! Värt allt spring o så till tandläkaren.
    Nu har jag en liten tunn ståltråd bakom framtänderna i över o underkäken för att förhindra att dom går tillbaks, drog även ut 4 tänder innan jag satte in den. Har även en plast skena som är formad efter mina tänder som jag sover med.
    Kostade mig runt 25.000 allt som allt när FK hade gått in o betalt resten.

Om du funderar på det, tveka inte efter att höra med en tandläkare, jag velade fram o tillbaka flera år, men som sagt, värt alla pengar, smärta o jobb!

Lycka till!

• paris la nuit

Tack tack för att ni delar med er! :) Ska boka in mig hos tandläkaren efter sommaren. Jag tror def att det kommer att vara värt det.

• Ord blind

Nisses lada brinner skrev 2009-06-12 14:21:41 följande:

Hej!Jag är 28 år och har precis tagit av mig min räls efter lite över 2 år med. Och jag ångrar mig inte en sekund! Mådde väldigt dåligt över mina tänder innan men nu är dom jättefina! Värt allt spring o så till tandläkaren.Nu har jag en liten tunn ståltråd bakom framtänderna i över o underkäken för att förhindra att dom går tillbaks, drog även ut 4 tänder innan jag satte in den. Har även en plast skena som är formad efter mina tänder som jag sover med.Kostade mig runt 25.000 allt som allt när FK hade gått in o betalt resten.Om du funderar på det, tveka inte efter att höra med en tandläkare, jag velade fram o tillbaka flera år, men som sagt, värt alla pengar, smärta o jobb!Lycka till!
    Detsamma sa min vän! :) Fick också tråd och skena. Var väldigt nöjd!
  • izza1983

Jag lider med dig! Jag vill skaffa tandställning, är 26 år och det enda som hindrar mig är mitt jobb. Vill inte gå med tandställning bland 30+ vuxna på kontoret. Sen så kanske en kille inte vill ha en tjej som har tandställning...Vet att man inte ska tänka så men det är så jag känner!

Har hittat en bra sida som skriver om allt om tandreglering med tandställning. Den är väldigt informativ... Här är länken om någon vill kolla: www.plastikoperationer.net/tandreglering-tandstaellning-ortodonti

Det var ett tag sen du skrev så jag undrar hur det har gått för dig? Blev det någon tandställning till slut? :)

Kram

Svar på tråden Tandställning som vuxen??