• unforgettable

    Hur hittar ja livmodertappen o hur känns de?

    Precis som rubriken...

    hur ska den kännas när man öppnar sig och hur känns den annars och hur känns de innan öppning?

    Å hur hittar man den? :P


    Rebecca -060208- Gravid BF -090613-
  • Svar på tråden Hur hittar ja livmodertappen o hur känns de?
  • Bee

    Eh... jag tror aldrig jag hört nån som kännt den på sig själv... det gör bara barnmorskan...

  • ellens

    den sitter ju längst in i slidan. det som kan göra ont om man har sex tex bakifrån och killen kommer in för djupt. svårt att nå med fingrarna om du inte har en "kort" slida... det är väl som en lite hårdare "knöl" man kan känna har jag hört?

  • Piripiri

    Alltså i vanliga fall har jag buslätt för att känna på livmodertappen (jag har använt mig av narutlig familjeplanering) - men som höggravid har jag aldrig lyckats känna den.

    Jag vet inte om det beror på att den redan utplånats när jag börjat försöka känna efter, eller om det blir så "ommöblerat" därinne när barnets huvud ligger långt ner att jag inte når... Typiskt när man är nyfiken

  • snappi81

    Säger som Cherimoya, har alltid haft lätt att känna den i vanliga fall men med sonen lyckades jag inte alls känna den och denna gången känner jag nåt men det är inte inte så markerat nu. Fast känna om jag öppnat mig kan jag inte.


    Linus 070808 ----- *Pyret* Bf 15/7-09
  • statisk
    Carniwhore skrev 2009-05-27 19:21:35 följande:
    det finns väl bara en enda sak därinne som inte är köttväggarna. den är det :)
    haha "köttväggarna" ! Hur groose låter inte det!
  • Billen

    Ja jag förstår inte heller riktigt hur man vågar vara där och peta på sig själv, när knappt bm gör det pga infektionsrisk...=/

  • Piripiri

    Ni som undrar över infektionsrisken, ni har aldrig sex heller eller...?

    Jag gillar att ha koll på min egen kropp i alla fall.

  • Mamma till Noelle och William
    Piripiri skrev 2009-05-28 15:48:42 följande:
    Ni som undrar över infektionsrisken, ni har aldrig sex heller eller...? Jag gillar att ha koll på min egen kropp i alla fall.
    Klart man ska ha koll på sin kropp, men inte undersöker jag hur öppen jag är vid graviditet...
    www.noellesmamma.blogspot.com ღ ♥ Noelle ska bli storasyster! v.39 nu. ♥
  • Kimban
    Billen skrev 2009-05-28 13:02:48 följande:
    Ja jag förstår inte heller riktigt hur man vågar vara där och peta på sig själv, när knappt bm gör det pga infektionsrisk...=/
    Är inte det när vattnet gått man inte ska vara där och pilla.

    Det är ju inte stor skillnad på att göra det själv eller om killen gör det när man har sex, för petting har jag inte hört ska vara några problem under graviditeten.
  • unforgettable
    Kimban skrev 2009-05-28 17:37:45 följande:
    Är inte det när vattnet gått man inte ska vara där och pilla. Det är ju inte stor skillnad på att göra det själv eller om killen gör det när man har sex, för petting har jag inte hört ska vara några problem under graviditeten.
    Tummen upp för dig! Du har så rätt. :)
    Rebecca -060208- Gravid BF -090613-
  • Mamma till Noelle och William
    Kimban skrev 2009-05-28 17:37:45 följande:
    Är inte det när vattnet gått man inte ska vara där och pilla. Det är ju inte stor skillnad på att göra det själv eller om killen gör det när man har sex, för petting har jag inte hört ska vara några problem under graviditeten.
    Sant.
    Petting, sex, allt vad det heter..
    Men vad jag menade var att "kolla o känna om man öppnat sig" lät inte så vanligt...
    www.noellesmamma.blogspot.com ღ ♥ Noelle ska bli storasyster! v.39 nu. ♥
  • fx67

    Alltså den sitter ju en bit in, man brukar säga ungefär åtta cm, men det varierar väl. Som omogen känns den som en nästipp, som mogen som en läpp ungefär.

  • Minxy

    Som ogravid har jag ofta stenkoll på min livmodertapp - de tre ggr jag varit gravid så har jag misstänkt det just pga av tappens position och "känsla".
    Under graviditeten kan jag däremot inte känna den.
    Oftast beror det på att livmodertappen är bakåtriktad fram tills dess man närmar sig förlossningsdagen. När kroppen förbereder sig för förlossning så riktar sig tappen framåt igen, öppnar sig och utplånas (blir kortare alltså).

    Ang. infektionsrisk så är det när vattnet gått som man inte ska vara där och pilla. I övrigt så är det precis som man har sex - penisen vidrör ju livmodertappen hela tiden.

    TS: Har du haft smärtsamma förvärkar och är det därför du undrar? Jag hade förvärkar i v.32 och bad min BM kolla tappen. Jag var då öppen ca 1,5 cm och livmodertappen var något förkortad, men fortfarande bakåtriktad.

    Som sagt - det är svårt att känna den själv under graviditet. Du måste liksom ligga ner + att du måste föra in fingrarna liksom bakifrån/uppåt (skitsvårt att förklara!) och det är typ omöjligt att göra själv. Undrar du så be din BM kolla.


    ***S+M=L***
Svar på tråden Hur hittar ja livmodertappen o hur känns de?