• Ccilla
    Äldre 28 May 12:12
    1604 visningar
    5 svar
    5
    1604

    inseminerad i sverige, men sen gjort slut, ensam vårdnad av barnet?

    hejsan, jag har en liten undran..
    Jag har en vän som levt ihop med sin partner i 5 år, och när dom väl bestämde sig för att inseminera i sverige, och hon blev gravid på första försöket, så bestämde sig hennes partner för att vara otrogen.. så nu har dom gjort slut, och hon är i 4e månaden. Finns det något sätt för henne att få ensam vårdnad av sitt barn, el måste hon dela med sin fd partner som i sin tur inte vill ha något med det att göra längre? Hon mår välldigt dåligt just nu, och försöker få svar på vad som kommer att hända, men hon får inga raka svar.

    Någon som varit med om något liknande?

  • Svar på tråden inseminerad i sverige, men sen gjort slut, ensam vårdnad av barnet?
  • Ruggug­glan
    Äldre 28 May 12:16
    #1

    Om hennes fd inte vill ha med barnet att göra, så ja, då får hon ensam vårdnad. Iaf om hon bor i Sverige.


    ♥ Lycklig, lyckligare & lyckligast ♥
  • Ccilla
    Äldre 28 May 12:22
    #2

    även att dom har skrivit på papper osv? kommer hennes x att få betala underhåll osv?

  • Ruggug­glan
    Äldre 28 May 12:25
    #3

    Jag vet inte riktigt hur det är när det gäller inseminering. Men om inte hennes FD vill ha med barnet att göra och det bara är mamman som vill ha vårdnaden så borde det ju inte vara några problem med att få ensam vårdnad.

    Vet dock inte hur det blir med underhåll. Prata med Försäkringskassan och Socialförvaltningen. De kan nog ge mer korrekta svar
    Hoppas det löser sig!


    ♥ Lycklig, lyckligare & lyckligast ♥
  • Ccilla
    Äldre 28 May 12:35
    #4

    ska säga det till henne, tack för svaret

  • Miss Pride
    Äldre 30 May 12:52
    #5

    Blev de inseminerade via svensk sjukvård, landstinge finansierat.

    Så är båda lagliga föräldrar från dag 1. Detta går ju inte att ändra på, utan de jämställs ju med ett par kille-tjej som fått barn på nartulig väg. =båda föräldrar, detta har ju dom skrivit på papper om innan beh.

    så..det blivande barnet kommer ju ha två föräldrar även om de separerat. Och den som inte är gravid är ju underhållsstöd pliktig

Svar på tråden inseminerad i sverige, men sen gjort slut, ensam vårdnad av barnet?