• Anonym
    Äldre 2 Jun 14:03
    2700 visningar
    8 svar
    8
    2700

    Vi ska separera och jag hittar ingen billigare lägenhet...

    Jag och barnets pappa ska separera men vi bor fortfarande tillsammans i väntan på nya bostäder, han har redan hittat en lägenhet men jag har inte hittat någon än, eller de jag har anmält intresse för har jag inte fått. Lägenheten vi bor i nu är en 3:a på 74 kvm för 7495 kr i månaden och det tråkiga är att de flesta lägenheter ligger runt samma hyra som den vi har nu och om jag ska flytta till en lägenhet som det skiljer sig några hundralappar mellan så tycker jag att jag lika gärna kan bo kvar här för det kommer vara lika omöjligt för mig att kunna betala en sådan hyra ensam trots bostadsbidrag.
    Vi väntar även barn nr 2 så jag måste verkligen ha en 3:a och tro mig, jag letar verkligen som en blådåre men en 3:a ligger oftast på 6700 och uppåt i denna stad och jag vill ju helst stanna kvar här.
    Hur fasen gör man när man verkligen behöver en billigare lägenhet. Har kontakt med socialförvaltningen då jag just ville ha hjälp med detta bla men de har redan sagt att de inte kan hjälpa mig hitta en ny lägenhet så detta känns helt omöjligt för mig att få en egen bostad. Det är inte roligt att tvingas leva heller med en människa man inte vill/kan leva med.
    Har någon något råd på vad man kan göra? Detta tär på mig psykiskt...

  • Svar på tråden Vi ska separera och jag hittar ingen billigare lägenhet...
  • Anonym
    Äldre 2 Jun 14:06
    #1

    Om du inte kan hitta en billigare lägenhet (undrar var du bor för hyran är ju väldigt hög), så får du helt enkelt flytta till annan ort, se till att få en högre inkomst, eller helt enkelt bo mindre. Om du har ett barn redan så skulle du kunna bo i en tvåa. Du och bebisen i vardagsrummet och barnet i sovrummet. Jag och min man bor med två barn i en 3:a på 60 kvm. Det funkar utmärkt

    Det låter ju krasst men det finns ju inte så många andra altenativ.

  • Anonym
    Äldre 2 Jun 14:10
    #2

    Flytta till en tvåa! En vuxen och två små barn kan utmärkt väl bo i en tvåa. Eller så får du ta skeden i vacker hand och söka i orter runt omkring där du bor där det är billigare hyra. Du får ju också bostadsbidrag, barnbidrag och underhåll så du kommer nog kunna klara hyran även om du bor kvar. Kanske ett litet socialbidrag också om du har väldigt låg inkomst.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 2 Jun 14:15
    #3
    Anonym skrev 2009-06-02 14:06:39 följande:
    Om du inte kan hitta en billigare lägenhet (undrar var du bor för hyran är ju väldigt hög), så får du helt enkelt flytta till annan ort, se till att få en högre inkomst, eller helt enkelt bo mindre. Om du har ett barn redan så skulle du kunna bo i en tvåa. Du och bebisen i vardagsrummet och barnet i sovrummet. Jag och min man bor med två barn i en 3:a på 60 kvm. Det funkar utmärkt Det låter ju krasst men det finns ju inte så många andra altenativ.
    Jag letar även på andra orter men som sagt jag har inte blivit kontaktad ang. de intresseanmälningarna jag gjort. En tvåa kommer jag aldrig bosätta mig i därför jag vill kunna känna att jag kan bo länge i den nya bostaden, inte att man inom några år ska flytta igen. Så har jag redan levt och jag anser inte att det är bra för ett barn att växa upp så. De har rätt till en fast och trygg punkt. Det är även viktigt för mig att inte bosätta mig i otrygga områden, och även i de otrygga områdena har hyrorna ökat pga alla nyrenoveringar som pågår för fullt. Denna lägenheten renoverades 2007 och nu renoverar de flesta bolag sina hyresrätter och därav en ökad hyra.
    Jag tittar på lägenheter runtomkring men det är jättesvårt att hitta och sedan att få en. Jag har ju även husdjur som ska ha utrymme i bostaden.
  • Anonym
    Äldre 2 Jun 14:24
    #5

    Vad är det för fel med en 2:a?
    Får man tag i en stor 2:a så kan man ju bo där länge även med 2 barn. De kan ju dela sovrummet och du i vardagsrummet.
    Har själv bott i en 2:a på 63 kvm med barn....Och hade inte jag och sambon flyttat ihop igen så hade jag nog fortfarande bott kvar...

  • Anonym
    Äldre 2 Jun 14:26
    #6
    Anonym skrev 2009-06-02 14:15:44 följande:
    Jag letar även på andra orter men som sagt jag har inte blivit kontaktad ang. de intresseanmälningarna jag gjort. En tvåa kommer jag aldrig bosätta mig i därför jag vill kunna känna att jag kan bo länge i den nya bostaden, inte att man inom några år ska flytta igen. Så har jag redan levt och jag anser inte att det är bra för ett barn att växa upp så. De har rätt till en fast och trygg punkt. Det är även viktigt för mig att inte bosätta mig i otrygga områden, och även i de otrygga områdena har hyrorna ökat pga alla nyrenoveringar som pågår för fullt. Denna lägenheten renoverades 2007 och nu renoverar de flesta bolag sina hyresrätter och därav en ökad hyra.Jag tittar på lägenheter runtomkring men det är jättesvårt att hitta och sedan att få en. Jag har ju även husdjur som ska ha utrymme i bostaden.
    Då får du se till att få ett mer välbetalt jobb. Du har faktiskt ganska höga krav. Du SKA bo i en trea, du SKA bo i närheten av där du bor nu, du SKA ha plats för både djur och barn. Du VILL inte bo i tvåa, du VILL bo billigt osv osv. Jag tycker att man i dagsläget skall vara förbaskat glad om man har tak över huvudet och mat på bordet. Det går inte att alltid vara kräsen. Och barn mår verkligen inte illa att under några småbarnsår ha det lite trångt. Det är bara du som tror det. Så sänk kraven så ska du se att livet blir bra mycket lättare att leva.
Svar på tråden Vi ska separera och jag hittar ingen billigare lägenhet...