• Äldre 3 Jun 03:37
    164412 visningar
    81 svar
    81
    164412

    hjälp vad ska jag göra med räkorna??

    behöver tips köpte 3 påsar frysta räkor med ansikten för att det var billigt...

    men vad kan jag göra med dom??? hur tillreder jag dom??

    kan man göra typ kycklingsallad fast med räkorna?

    tack för tips & råd

  • Svar på tråden hjälp vad ska jag göra med räkorna??
  • Äldre 3 Jun 03:46
    #2
    Mieria skrev 2009-06-03 03:41:37 följande:
    Gör jättegoda räkmackor
    okey... alltså jag är inte den som är super bra på att göra mat kan mest göra typ enkla hushålskost måltider då min x sambo gjorde all mat å han var jag tsm med från jag flyttade hem ifrån fram till 2006.

    men hur tillreder man räkorna?

    vad ska d vara för mackor?
  • Äldre 3 Jun 03:54
    #6
    Lolion skrev 2009-06-03 03:47:41 följande:
    Vad är räkor med ansikten?
    men inte sånna som är på en räckmacka du beställer från ett cafe. utan sånna med ansikten (som dom ser ut då man fiskar upp dom)
  • Äldre 3 Jun 03:56
    #9
    Låt räkorna tina på en tallrik i rumstemperatur! Sedan bryter du av huvudet, och skalar av svansen! lite pilligt men du får säkert snabbt kläm på det! köp vanligt toastbröd, rosta lätt! Bre på citronmajonäs. skiva några kokta ägg och släng på mackan, räkorna ovanpå äggen, sedan lite persilja och en skiva citron! Mumsigt värre!
    det låter ju gott ska testa det.

    hoppas bara jag pallar av att halshugga dom:=)

    okey jag behöver inte koka dom bara tina dom trots att dom är råa?
  • Äldre 3 Jun 03:57
    #10
    Lolion skrev 2009-06-03 03:54:59 följande:
    Hehe okej. Oskalade då alltså? Inte hört det uttrycket innan.
    ja jag visste inte hur jag skulle beskriva dom men det låter vettigt, oskalade
  • Äldre 3 Jun 03:58
    #11

    Med Bebis skrev 2009-06-03 03:55:01 följande:


    lägg fram dom så dom får tiina anars kan man spola med kokhettvatten först en snabbis sen kallt så gör vi ofta
    varför gör ni så````?
  • Äldre 3 Jun 04:09
    #13
    Med Bebis skrev 2009-06-03 04:02:07 följande:
    går fortare och man kan äta dom direkt
    okej... *pinsamt* men har aldrig gjort ngt med räkor så har typ noll koll
  • Äldre 3 Jun 14:10
    #15
    Nidhögg skrev 2009-06-03 04:37:41 följande:
    Om något har kvar oätliga delar så tar man bort dem. De ätliga delar som regelbundet kan upphittas i matprudukter som innehåller animaliskt matieriel kommer ifrån djur som (ofta efter dödstillfället) har styckats. Korna som du ibland kan se beta i hagar bör du följaktligen inte bita i förrän efter viss handpåläggning.Om något är fruset så tinar man det. Sedan detta skett kan man med fördel blanda kvarvarande delar (inte "djuransikten") med föda i annan form, helt efter eget behag.Sedan förtär man objektet ifråga genom att föra det mot munnen, stoppa det däri och tugga, för att därefter svälja.Om du redan hunnit förtära nårra räkansikten, vill jag rekommendera att du låter röntga buken. Dessa bilder bör kunna spöa det mesta inom modern konst.
    ?????
  • Äldre 25 Sep 18:19
    #40
    Fejjen skrev 2012-09-22 22:39:52 följande:
    Grejen är ju att jag var SERIÖS med min tråd =)

    Men NU har jag lärt mig iaf =)
  • Äldre 8 Oct 22:56
    #45
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-10-01 22:10:25 följande:
    En av fl:s äldsta trådar, och den lever fortfarande! Du ska vara stolt, ts!

    //f.d. mosterYster 
    Hahha ja det är lite kul=)Förvånad
  • Äldre 8 Oct 22:56
    #46
    DetGodaLivet skrev 2012-10-01 22:11:42 följande:
    Garvar så jag trillar av stolen
    Cool
  • Äldre 9 Oct 21:10
    #49
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-10-09 00:54:32 följande:
    Hur GICK det nu med räkorna?  
    Haha ja det gick bra, men  första gången jag skulle ta bort ``ansiktena`` så var det obehagligtGråter
    nu har jag gjort det typ 12 gånger så Cool
  • Äldre 11 Oct 00:09
    #51
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-10-10 12:58:46 följande:
    Kul att höra! Vad brukar du göra med dem?

    Saknar att sitta och pilla med färska räkor... och frossa! Bor i Frankfurt, här smakar inte räkorna lika bra ALLS som i Sverige.  
     Aha vad är skillnaden ? Jag brukar göra räkor och en sallad
    eller Oftast räckor på mackor ( såna som på cafe)

    ÅHH sugen jag blev nu då....

    ska nog i helgen frysta räkor med ansiktenSkrattande
  • Äldre 11 Oct 01:31
    #53
    I have a kid skrev 2012-10-11 00:09:01 följande:
     Aha vad är skillnaden ? Jag brukar göra räkor och en sallad
    eller Oftast räckor på mackor ( såna som på cafe)

    ÅHH sugen jag blev nu då....

    ska nog i helgen frysta räkor med ansiktenSkrattande
    ska nog i helgen köpa ska d stå:P
  • Äldre 11 Oct 11:37
    #55
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-10-11 09:13:38 följande:
    Här är de mycket mindre och smakar inte likadant. Framför allt för att man inte kan köpa färska här - inte heller frysta på påse. Så det är ett räk-u-land. Svärmor vet hur mycket jag gillar räkor, så hon brukar bjuda på det när vi är i Sverige på besök. 

    Jag brukar äta dem med aioli och baguette eller vitlöksbröd. Just det jag och maken brukar alltid dela på en räkmacka på Arlanda här vi väntar på flyget hem till Frankfurt.  
      Okey ja då förstår jag att du saknar `` svenska räkor``

        Ja det lätt ju super gott med vitlöksbröd ska jag testaSkrattande kanske man vågar testa aioli:P

     Får jag vara lite nyfiken:P

     varför bor NI i Frankfurt ?  bott länge där ?
  • Äldre 17 Oct 00:09
    #58
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-10-11 11:45:18 följande:
    Ja rätt så, 4 och ett halvt år. Vi hamnade här för att maken fick förfrågan om att ta över en chefsposition inom banken han arbetar på - i Frankfurt. Han hade frågat mig tidigare om jag kunde tänka mig att bo i Tyskland, jag såg framför mig nåt i stil med gamla Östtyskland och sa näääää! Men så för ca 5 år sen frågade han igen, precis vid rätt tillfälle, jag var utled på mitt jobb och på tråkiga Vintersverige så jag sa JA! Och det har jag aldrig ångrat. Vi trivs jättejättebra, saknar inte Sverige ett enda dugg och vill ALDRIG tillbaka! Solig
    Nice =)  Förstår att DU/Ni  trivs=)

     Hahha jooo du saknar Sverige å våra *MUMSIGA* räkorSkrattande
  • Äldre 19 Jun 23:04
    #67
    vampyria2 skrev 2013-06-19 23:02:40 följande:
    Den här tråden gör mig lika glad varje gång jag går in och läser den...TS du är ju bara helt underbar {#emotions_dlg.flower}
     Haha jag har  lärt mig om räkor nu i alla fall =)

    Men kul att folk fortfarande kommenterar Cool
  • Äldre 19 Jun 23:48
    #70
    vampyria2 skrev 2013-06-19 23:40:29 följande:
    Haha jag delade den på facebook och skrev att det var den sötaste tråden som någonsin har startas på familjeliv
    Ja brukar faktiskt leta reda på den och gå in och läsa lite då och då och lämnar den alltid lite gladare, så super tack för tråden Skål 
    Va gulligt =)  Ja kul att många tycker den är roande =) Men skulle nog inte våga dela den på min FB haha skulle bli söndermobbad :P
Svar på tråden hjälp vad ska jag göra med räkorna??